گزارش و تحلیل

نمایشگاه آثار وروبِل

© Sputnik / Jarinمجسمه ساخته شده توسط وروبل به نام « بهار»
مجسمه  ساخته شده توسط وروبل به نام « بهار» - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آثار وروبِل تأثیر زیادی بر شالیاپین آرتیست کبیر روس گذاشت

آرزوهای خالقان آثار هنری  اغلب  به همان شکل ایده باقی می مانند.  اما گاهی اوقات  اتفاق می افتد که پس از مدتی  همکاران  هنرمند  و یا  همفکران برای  برآوردن آرزوهای  همکاران خود آستین ها را بالا می زنند.  همین اتفاق در مورد آثار  میخائیل  وروبِل مجسمه ساز   قرون 20-19  معروف روسیه افتاد. در مسکو در خانه- موزه  فدور شالیاپین  برای نخستین بار مجسمه های ساخته شده توسط وروبل که به پرسوناژ های  اوپرای  نیکولا ریمسکی — کورساکوف اختصاص داشت در یک مجموعه به نمایش گذاشته شد: «بهار و دختر برفی»، «شاهزاده بِرِندِی و تنبل»، «ملکه دریا ولخووا و سادکو»…بیش از 35 مجسمه ساخته شده از سرامیک رنگی در نمایشگاه عرضه شده است. پطر وائولین، مهندس — شیمیدان   همعصر مجسمه ساز، مخترع این فناوری بود. او ترکیبی از ناخالصی های فلزی را درست و آن را آغشته به سرامیک کرد.  مجسمه های  ساخته شده از این ترکیب گویا   صحنه اوپرا را ترک کرده اند، « سوئیت» مجسمه ای خودویژه ای را شکل می دهند که میخائیل وروبِل  در زمان خود در آرزوی خلق آن بود.

در این نمایشگاه می توان آثار تزیینی ساخته شده از این نوع سرامیک خودویژه را تماشا کرد —  گلدان، جا سیگاری  و کاشی و کوزه تزیینی.  بخشی از این کلکسیون به  فدور شالیاپین تعلق داشت و  حالا در  خانه — موزه او نگهداری می شود.  شایان ذکر است  که آثار وروبِل تأثیر زیادی  بر  آرتیست کبیر روس گذاشت.  در نمایشگاه لباس  شالیاپین در  اپرای  وایکینگ مهمان   و سالیری که توسط وروبِل طراحی شده بود  و لباس  آرتیست و دکور  نمایشنامه در اوپرای معروف «شیطان»، پرتره های شالیاپین در این نقش که توسط وروبِل طراحی شده بودند عرضه شده است.

نمایشگاه، « وروبل. سرامیک رنگی. آبرامتسوا» نام دارد.  وجود نام « آبرامتسِوا» در عنوان نمایشگاه تصادفی نیست. « آبرامتسِوا»  خانه اشرافی در حومه مسکوست  که انجمن هنری — نقاشی در پیرامون ساووی مامونتوف — صاحبخانه — شکل گرفت. همعصران اغلب او را « ساووی باشکوه» و یا « مدیچی مسکو» می نامیدند.  جو خانه او  فوق العاده هنری بود:  به گفته دوستان مامونتوف ، تحت « استبداد الهام بخش» او استعداد بسیاری از نقاشان مشهور روس آشکار شد: نِستِروف، کورووین، سروف، واسنِتسوف و…

میخائیل وروبِل نیز  اغلب مهمان خانه « ساووی باشکوه بود.  یکی از اولین کارهای او در خانه اشرافی « آبرامتسووا»، ساخت بخاری تو دیواری  مزین به کاشی های  فوق العاده زیبا بود.  دنیای راحت و آرامش بخش  آن خانه، الهام بخش هنرمند در  ساخت مبلمان باشکوهی با کنده کاری  شگفت آور شد. این مبلمان را نیز می توان در نمایشگاه دید.  البته مجسمه ساز فقط به سرامیک  حاوی ناخاصی های فلزات رنگی اکتفا نمی کرد. وروبِل  نقاش اونیورسال بود: او تابلو  می کشید و  نقاشی های رو دیواری او تزیین بخش کلیساها   بود. از کارهای هنری دیگر او می توان  از مصور سازی کتب ، دکور تئاتر  و  مجسمه سازی و  معماری  و حتی نقاشی روی ساز بالالایکا نام برد. به گفته کارشناسان هنر،  همانا در سرامیک حاوی ناخالصی های فلزات رنگین  مثل کریستال جادویی  وروبِل ایده او در باره نفوذ متقابل و وحدت تمام هنرها متمرکز شده است.

در پایان این مبحث از شما دعوت می کنیم به  اثر موزیکال آلکسی ریبنیکوف  گوش کنید که به بهترین وجه  گویای حال و هوای  خانه اشرافی  روسی است:  قطعه ای از  کنسرت « گروسو قرن 21» — « مجسمه ابوالهل شمال»…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала