گزارش و تحلیل

آیا آمریکایی ها به رژه ی روز پیروزی در مسکو می آیند ؟

© AFP 2023 / Saul Loebآیا آمریکایی ها به رژه ی روز پیروزی در مسکو می آیند ؟
آیا آمریکایی ها به رژه ی روز پیروزی در مسکو می آیند ؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رهبریت آمریکا حتما در مراسم هفتاد سالگی پیروزی در جنگ جهانی دوم که روز نهم ماه می در مسکو برگزار می شود، حضور می یابد.

رهبریت آمریکا حتما در مراسم هفتاد سالگی پیروزی در جنگ جهانی دوم که روز نهم ماه می در مسکو برگزار می شود، حضور می یابد. ماری هارف،  سرپرست ستاد خبری وزارت امور خارجه ایالات متحده در این مورد اطمینان کامل داد. او به جای جین پساکی افسانه ای آمده است کسی که درکاخ سفید ارتقاء درجه داشت، ضمن آنکه در موقعیت جالبی قرار دارد. ضمنا هارف گفت که تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است. اما کسی  حتما به مسکو می رود ، این کارمند یکبار دیگر اختلاف نظر با سیاست خارجی را ابراز داشت. البته در خصوص آینده ی درخشان او در وزارت امور خارجه گفته می شود. هارف درس های پیشنیان خود را به خوبی از بر کرده است ، شکی نیست. و درواقع پست و مقام کاری او تضمین شده است.

خبرنگاران روسی تصمیم گرفتند که این موضوع را کمی روشن کنند. آنها برای پنتاگون و فرمانده ی اروپایی نیروهای مسلح آمریکا این سوال را مطرح کردند که آیا آمریکا قصد دارد بخشی از نیروهای نظامی خود را برای شرکت در رژه ی پیروزی در مسکو بفرستد. یا فرماندهان نظامی برای حضور در مراسم رسمی می آیند؟ در هر دو صورت کارمندان از پاسخ طفره رفته و خاطر نشان کردند که فعلا هیچ نظری وجود ندارد. که به نوبه ی خود گواه نفوذ بیش از حد پساکی فراتر از یک فرد در وزارت امور خارجه ی آمریکا است.

ضمنا اگر در واشنگتن سعی می کنند مسئله ی شرکت و یا عدم شرکت مقامات رسمی و نظامیان آمریکایی را در مراسم روز پیروزی در مسکو مخفی نمایند ، دیپلمات های آمریکایی در خارج از مرزهای کشور همانند سابق رفتارهایی احمقانه و ناشیانه ای دارند. چندی پیش شاپیرو، سفیر آمریکا در چک بیان داشت که حضور رئیس جمهور این کشور یعنی زمان در مراسمی در مسکو به بی اعتباری موضع غرب در مسئله ی حل و فصل بحران اوکراین منجر خواهد شد. ضمنا عکس العملی ریاست جمهوری در این صحبت ها بسیار سریع  و تند بود. زمان بدون حرف اضافه این دیپلمات را سرجای خود نشاند. در واقع میلوش زمان نشان داد که در اروپا هنوز سیاست مداران مستقلی و پیش از همه بدون وابستگی به آمریکا وجود دارند. مسئله ای که امیدوارکننده است. در عین حال مهره های کلیدی سیاسی اروپایی از سفر به مسکو در تاریخ نه می پیشاپیش امتناع کرده اند. به تعبیری برای اطمینان اینکار را کردند.

به هر حال خواسته یا ناخواسته، ماری هارف جذاب اما نه خیلی شایسته در مقام ریاست ستاد خبری دپارتمان دولتی یک بار دیگر زندگی کردن را به اروپا یاد میدهد. صحت سیاسی واقعی و دیپلماسی استادانه را به اروپا می آموزد. این فرمول غیر جهانی چیست: " حتما می آید اما تصمیم نهایی گرفته نشده است."؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала