گزارش و تحلیل

انتخابات ریاست جمهوری و جنجال های جدید در امریکا

© AP Photo / Carolyn KasterБывший госсекретарь США Хиллари Клинтон в Джорджтаунском университете в Вашингтоне
Бывший госсекретарь США Хиллари Клинтон в Джорджтаунском университете в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هرچه به انتخابات ریاست جمهوری در امریکا نزدیک تر می شویم، رقابت سیاسی شدید تر و ابزارهای آن روشن تر می شوند.

مردم امریکا که به جنجال های سیاسی عادت کرده اند، شاهد یک ماجرای جدید دیگر بودند. طبق قانون بازار کار، حق همیشه با مصرف کننده است و همه چیز برای مصرف کننده است. این مرتبه نیز یکی از نامزدهای اصلی بالاترین پست در کشور یعنی هیلاری کلینتون در مرکز توجه قرار گرفت.

دلیل این جنجال در مطبوعات و محافل سیاسی، داستان استفاده نادرست از پست الکترونیکی کلینتون طی سال های 2009 تا 2013 بوده یعنی زمانی که او در سمت وزارت خارجه قرار داشته است. کلینتون با سرور شخصی خود مکاتبه کرده است. اواسط ماه مارس خبرگزاری آسوشیتدپرس از وزارت خارجه شکایت کرده و خواستار انتشار مکاتبات و اسناد خانم هیلاری شده است. اما افشای این اطلاعات چند ماه وقت می گیرد، زیرا بیش از 50 هزار صفحه است که مشاوران خانم کلینتون به دستور وزارت خارجه آماده کرده اند. هیلاری کلینتون مشکلی با انتشار این اسناد ندارد. زیرا به نظر او چیزی برای پنهان کردن نیست. بعید است که مکاتبات تجاری او مسایل شخصی و خانوادگی اش برای جامعه مهم باشد. دیمیتری کولیکوف مشاور سیاسی می گوید که این جنجال چند وجه دارد.

Хакер - اسپوتنیک ایران
امریکا در جنگ اطلاعات از روسیه شکست می خورد

وی می گوید: «این مکاتبات اولا از نظر فنی قابل بررسی است. رفتار کارمندان دولتی امریکا به دقت تنظیم می شود. اگر مکاتبات اداری از سرور شخصی انجام گیرد، باعث جنجال می شود. آنها نباید از سرور شخصی خود مکاتبه کنند. مساله دیگر در این است که کلینتون یک نامزد جدی با شانس خوب برای انتخاب شدن به عنوان رییس جمهور است. به همین خاطر می خواهند به اشکال مختلف برایش مانع بوجود آورند.

مطبوعات مکاتبات کلینتون با موضوعات سیاسی و کاری و همچنین عملیات مربوط به از بین بردن رهبر القاعده و برنامه آژانس امنیت فدرال را به دست آورده اند. قانون کنترل خاصی بر کار مکاتبات کارمندان دولتی دارد. تمام نامه های اراد اعم از وزرا، باید در آرشیو دولتی نگهداری شوند. با این حال نامه های خانم کلینتون در آرشیو قرار ندارند. در زمانی که وی وزیر خارجه بود، این وظیفه خود را انجام نداد. علاوه بر این، او از کامپیوتر شخصی در خانه اش استفاده می کرده است. بی شک اینها همه تخلف از قوانین است. زیرا احتمال اینکه برخی نامه های محرمانه را حذف کرده باشد، وجود دارد. ایوان تیموفی یف کارشناس مسایل بین الملل و رییس شورای روسیه در امور بین الملل می گوید: «سیستم بروکراتیک امریکا نسبت به قوانین خیلی حساس است. هر تخلفی، پیامدهایی دارد. همین مساله سیستم را موثرتر می کند. به همین خاطر، عجیب نیست که تخلف خانم کلینتون مورد انتقاد جمهوری خواهان قرار بگیرد.»

هیچ شکی نیست که رقیبان سیاسی کلینتون یعنی جمهوری خواهان می خواهند او را از انتخابات حذف کنند. در این صورت شانس آنها برای پیروزی بیشتر می شود. مساله اینجاست که هیلاری کلینتون در حزب دموکرات طرفداران زیادی دارد. عدم حضور او در انتخابات می تواند ظرفیت دموکرات ها را کم کند. تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا هنوز فرصت هست. رقابت ها همچنان ادامه دارد و نامزدهای جمهوری خواهان هنوز متهم به تخلف نشده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала