گزارش و تحلیل

بریکس اعتبار و قابلیت حیاتی خود را حفظ می کند

© Sputnik / Alexei Druzhininروسیه اول آوریل صدر گروه بریکس شد
روسیه اول آوریل صدر گروه بریکس شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه اول آوریل صدر گروه بریکس شد.

قبلا صدارت بعهده برزیل بود. روسیه در دوره صدارت خود چند اقدام برگزار کرده و مهمترین آنها دیدار سران در اوفا در ژوئن سال جاری خواهد بود. یکی از اولویت های صدارت روسیه توسعه همکاری اقتصادی است که باید به رشد فزاینده اعتبار و قابلیت حیاتی بریکس مساعدت کند.

بریکس یک پدیده غیر عادی در سیاست جهانی است. ابتدا واژه بریکس جنبه صرفا نظری داشت. جیم اونیل یک اقتصاددان از "گلدمان ساکس" آنرا پیشنهاد کرد که مخفف حروف اول برزیل، روسیه، هند و چین — اقتصاد های دارای رشد بسیار سریع بود. توان جمعی آنها بزودی می تواند از قدرت غربی فراتر برود. چهار کشور بصورت غیر مترقبه این مخفف را گرفتند و گمان کردند که آنها دارای منافع مشترک بوده و از پایه برای هماهنگی منافع برخودرارند. بعدا آفریقای جنوبی نیز به آنها پبوست.

پس از بوجود آمدن گروه پنچ در این باره زیاد صحبت شد که این اتحادیه مصنوعی بوده و دوام نخواهد داشت و کشور های بجز آهنگ بالای رشد بین خود هیچ وجه مشترکی ندارند. بدبنال کند شدن رشد اقتصاد جهانی دوباره مناظره در باره فروپاشی پیش روی بریکس شروع شد. شرکت کنندگان این بحث ها متوجه چیز اساسی نمی شدند و آن این بود که ظاهر شدن بریکس جوابگوی گرایش اساسی عصر کنونی است. عصر ما طلب می کند که در نهاد های کنونی اداری جهانی بازیگران جدید و بیشتر عادلانه ظاهر شوند. مساله این است که این جریان به چه ترتیبی عملی شود، مانند سابق از طریق رویارویی و جنگ و یا بوسیله حصول مصالحه و عقد قرارداد جدید جهانشمول. برای عقد قرارداد لازم است که محل های جدید برای هماهنگی منافع وجود داشته باشد. چارچوب بریکس برای این هماهنگی مناسب است.

به گفته وادیم لوکوف فرستاده ویژه وزارت خارجه روسیه در بریکس تفکرات در باره نبود شهرت بریکس فاقد حقیقت است. وی ادامه داد:

بریکس اتحادیه اصلاح طلبان مناسبات بین المللی است. بریکس چهار هدف استراتژیک را دنبال می کند. اولا اجرای خط مستقل در امور بین المللی. دوم برقراری حقوق بین المللی بعنوان حق اساسی زندگی جهانی در مبارزه با طرف قدرتمند. ما طرفدار تایید نقش مرکزی سازمان ملل هستیم. سوم ما خواهان استفاده از عامل تکمیل متقابل اقتصاد های ما برای تسریع رشدمان هستیم. و سرانجام ما خواهان مبادله تجربه در حل مسایل اقتصادی و اجتماعی- سیاسی بزرگمان می باشیم.

به عقیده فن شائولی رییس انستیتو مناسبات بین المللی و توسعه منطقه ای شانگهای در حین بحران جهانی پولی به پیشرفت اقتصادی بریکس ضرر جدی وارد آمده ولی در چشم انداز کشور های بریکس که بازار های در حال رشد می باشند باز هم در اقتصاد جهانی مکان قابل ملاحظه را اشغال خواهند کرد. این تحلیلگر چینی در مصاحبه با "اسپوتنیک" چنین گفت:

کشور های بریکس اغلب در مورد مسایل مهم سیاست جهانی عقیده مشترک خود را ابراز می کنند. سال گذشته در آستانه دیدار سران بیست گفته می شد که نباید اجازه داد که روسیه در این همایش سران شرکت کند. بر اثر اعمال مشترک بریکس این روحیات برهم شکسته شد. این قضیه نزدیک بودن کشور های بریکس در مسایل مهم بین المللی را نشان داد. کشور های بریکس نه تنها در مسایل اقتصادی و پولی که اینطور بود و آنها قابلیت جیاتی خود را ثابت کردند بلکه در بسیاری دیگر نکات مهم سیاست جهانی بعنوان جبهه مشترک اقدام می کنند.

تخریب نهاد های اداری کنونی وظیفه بریکس نمی باشد. بریکس خواهان بازسازی آنها بوده و در یک زمان سازمان های جایگزینی خود را تشکیل می دهد. بانک توسعه و صندوق ذخیره ارز که تصمیم تاسیس آنها در دیدار فورتالزه پدیرفته شد سازمان های اول جدید تاسیس بریکس شدند. روسیه در حین صدارت خود همکاری انرژتیک گسترده را پیشنهاد می کند و تشکیل بانک ذخیره سوخت و اتحادیه انرژتیک. آیا بریکس قادر است از عهده این وظایف بر آید؟ گفتنی است که بریکس به معنای 30 درصد اراضی زمین و 42 در صد جمعیت این سیاره و حدود 27 درصد محصول ملی جهانیان معادل 15/4 تریلیون دلار است. این واقعیت گروه پنچ را وادار کرد که به جستجوی مکانیسمی بپردازد که بتواند در پیشبرد منافع و شرکتشان در پذیرش تصمیمات مهم به آنها کمک کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала