گزارش و تحلیل

رجزخوانی برای کشاندن ایران به جنگ یمن

© AP Photo / Hani Mohammedرجزخوانی برای کشاندن ایران به جنگ یمن
رجزخوانی برای کشاندن ایران به جنگ یمن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با اینکه عربستان سعودی می داند که حمله به یمن طبق قوانین بین المللی تجاوز آشکار به یک کشور مستقل به حساب می آید و این جنگ ممکن است منجر به نابودی عربستان گردد اما با "حمایت ضمنی!" (پشتیبانی) ایالات متحده آمریکا دست به این کار زد.

جای تاسف دارد که یورش صدام حسین به کویت که آن هم با "حمایت ضمنی!" ایالات متحده بود درس عبرتی برای عرب ها نشد.
به هر حال ملیاردها دلار تسلیحاتی که غربی ها به عرب های حوزه خلیج فارس فروخته اند یک غرور پوشالی به وجود آورده که جایی باید تخلیه گردد.
بر کسی پوشیده نیست آنچه در رسانه های عربی و غربی از وضعیت عموم مردم در کشورهای عربی منعکس می گردد با واقعیت 180 درجه تفاوت دارد. من طی تماس های تلفنی با تعداد زیادی از دوستان در کشورهای مختلف عربی (علی الخصوص همپیمان با عربستان در این عملیات) وضعیت را در این کشورها جویا شدم. در حال حاضر سوال های مختلفی ذهن ملت های عرب را مشغول خود کرده.
— اگر کشورهای عربی توانایی گردهم آمدن و حمایت از عرب ها را داشتند چرا برای حمایت از ملت فلسطین که هم عرب است و هم سنی وارد عمل نشدند؟ جامعه عرب کجا بود؟
— اگر هدف حمایت از دولت شرعی یک کشور عربی می باشد پس چرا عرب ها برای حمایت از بشار اسد در سوریه یا معمر القذافی در لیبی و یا بن علی در تونس و یا مبارک و مرسی در مصر ویا… وارد عمل نشدند؟ پس چرا به روسیه در مورد حمایت از رئیس جمهوری قبلی قانونی اوکراین "ویکتور یاناکویچ" و خواسته مردم روس تبار این کشور انتقاد می شود و روسیه تحریم می گردد.
— اگر بنا به حمایت از منافع ملی می باشد پس همه کشورهای جهان حق دارد برای حمایت منافع ملی خود به کشورهای همسایه حمله کنند. پس سازمان ملل چه کاره است؟
— اگر عبدربه منصور هادی رئیس جمهور شرعی ومورد حمایت مردم یمن است پس چگونه است که هیچ کس در یمن حاضر نیست از او حمایت کند و وی مدام در حال فرار می باشد؟ مگر در سوریه برخی ادعا نکردند که مردم بشار اسد را نمی خواهند ولی دیدیم که هم ارتش هم مردم دور او جمع شدند و وی در مملکت خود ایستادگی کرد و فرار نکرد؟ رئیس جمهوری که شجاعت ندارد در مملکت خود بایستد و از خودش دفاع کند آیا می تواند از حق و حقوق ملت دفاع کند؟
— چه توقعی از مردم یمن است وقتی می بینند در حالی که خود در فلاکت بار ترین شرایط زندگی می کنند فردی که ادعای ریاست جمهوری دارد در کاخ های کشورهای دیگر خوش می گذراند و تقاضای بمباران مردم خود را می کند و بعد قبول کنند وی رئیس جمهوری بماند؟
— چرا عرب های بد بخت باید هزینه ماجراجویی و حمایت از عرب های ثروتمند که هیچ وقت به فکر آنها نبودند را بپردازند.

سعودی ها برادران عربی خود را بمباران می کنند - اسپوتنیک ایران
سعودی ها برادران عربی خود را بمباران می کنند

به هر حال این سوال ها و ده ها سوال دیگر در ذهن ملت های عرب وجود دارد که فعلا رسانه های مختلف عربی تلاش دارند به آنها پاسخ دهند.
کل رسانه های کشورهای عربی وابسته به ائتلاف عربستان در حال حاضر فعالیت خود را بر محور اتحاد عرب ها برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه و شیعیان در یمن و خطر حوثی ها بر امنیت عربستان سعودی متمرکز کرده اند اما آیا واقعیت امر همین است؟
1 — آنهایی که به اوضاع درونی یمن اشراف دارند می دانند که عربستان سعودی چندین بار حد اقل سه بار در قرن اخیر تلاش کرد یمن را تصرف کند و هیچ وقت موفق نشد و هیچ وقت هم دلیل حمایت ایران نبود بلکه اطماع عربستان نسبت به خاک یمن بود. در حال حاضر هم سه استان یمن در اشغال عربستان می باشد و برای اینکه یمنی ها هیچ وقت به دنبال برگرداندن این استان های حاصل خیز نباشند با نیرنگ های مختلف اوضاع این کشور را بهم می ریخته و تلاش داشته همیشه روسای جمهوری این کشور عوامل عربستان باشند.
2 — ایالات متحده آمریکا می خواهد بر یمن تسلط داشته باشد اما به دلیل اینکه شرایط یمن به آن این اجازه را نمی داد و نمی خواهد خود مستقیم وارد عمل شود عربستان را جلو انداخته و خود پشت صحنه اداره امور را در اختیار دارد. در نهایت اگر هم سربازی کشته شود سرباز آنها نیست و اگر هم عربستان یمن را اشغال کند در واقع یمن در اشغال آنها خواهد بود. عربستانی ها و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس توانایی استفاده از حجم بالایی از تسلیحات پیشرفته ای که در اختیار دارند را ندارند و وابسته به افسران آمریکایی در این زمینه می باشند. و در صورت استفاده از این تسلیحات بر علیه عرب های یمنی قطعا فضای عمومی منفی بر علیه آنها تحریک خواهد شد.

3 — به دلیل احتمال به توافق رسیدن ایران با 5+1 بر سر مساله هسته ای و ناکامی عربستان و اسرائیل در برپایی یک جنگ جدید در خاور میانه و کشاندن پای ایالات متحده به این جنگ، عربستان تلاش دارد به هر شکل ممکن اوضاع منطقه را به هم بریزد و از این طریق ایرانی ها را تحریک کند تا بلکه وارد جنگ شوند و و کشورهای دیگر در شرایط واقعیت پیش آمده قراردهد وتوافق را بهم بزند.
4 — وادار کردن عوامل و کشورهای باج بگیر از عربستان به مشارکت در ائتلاف برای ارزشیابی درصد وفاداری آنها به این کشور.
5 — عربستان سعودی با این کار خود می خواهد به جهان بگوید توانایی هایی دارد که نباید نادیده گرفته شود و لذا در مسایل بین المللی باید مورد مشورت قرار گیرد و نباید کنار گذاشته شود. در واقع عربستانی ها و ترک ها ترس و دلهره آن را دارد که توافقاتی پشت پرده میان ایران و ایالات متحده و غرب از یک سو و ایران و روسیه و چین از سوی دیگر انجام شده باشد که در آن نقش عربستان کمرنگ شود و ایران نقش جدیدی در برقراری ثبات و امنیت در خاورمیانه بازی کند.
6 — عربستانی ها همیشه ترس و واهمه این را دارند که انقلاب های ملت ها در دیگر کشورهای عربی به این کشور منتقل گردد و یکی از دلایل حمایت آنها اگر جنگ های مختلف در کشورهای عربی دیگر دور نگاه داشتن خطر از سرزمین خود بود. در این راستا آنها با دخالت در بحرین انقلاب مردم این کشور را سرکوب کردند و در یمن نیز نمی خواهند انقلاب مردم یمن به نتیجه برسد تا عبرتی شود برای داخلی ها.
7 — اگر فقط شیعیان حوثی در یمن شورش کرده بودند که سنی های این کشور به دلیل کثرت عددی و قبیله ای توانایی ایستادن در مقابل آنها را داشتند اما سنی ها و حتی گروه های حزبی غیر مذهبی و ارتش هم با آنها همپیمان هستند و این انقلاب را به یک انقلاب فراجناحی و فرامذهبی تبدیل کرده و این مساله خطر بزرگی برای همسایه شمالی یمن یعنی عربستان به حساب می آید. چرا که با همه تلاش هایش نتوانست جنگ یمن را به جنگ شیعه و سنی تبدیل کند.
8 — با حمله ارتش و بسیج مردمی انصار الله به عدن همه نقشه های عربستان برای تقسیم یمن و راه انداختن جنگ داخلی در این کشور نقش بر آب شد و مجبور بود که یک واکنش سریع نشان دهد.

یمن می خواهد تنگه باب المندب را ببندد - اسپوتنیک ایران
یمن می خواهد تنگه باب المندب را ببندد

اما در مورد ایران باید گفت:
1 — عرب ها طبق یک سنت قدیمی در جنگ تلاش می کنند با رجز خوانی طرف مقابل را به جنگ بکشانند اما ایرانی ها که به شرایط فوق واقف هستند قطعا مستقیم وارد درگیری نخواهند شد.
2 — به نظر ایرانی ها مردم یمن به صورت تاریخی نشان داده اند که توانایی مقابله با عربستانی ها را دارند و ورود عربستان به درگیری های یمن منجر به تضعیف آنها خواهد شد پس بهتر است کنار بنشینند و تماشا کنند.
3 — ایرانی ها سیاست مداران کهنه کاری هستند و مبنای سیاست آنها کشاندن طرف مقابل به کشمکش های فرسایشی طولانی مدت است لذا طبق عرف سیستماتیک عملکرد خود در سوریه و عراق از انقلاب یمن حمایت خواهند کرد و هر گونه حمایتی که در چنته دارند در اختیار مردم یمن قرار خواهند داد تا دشمنشان وارد جنگ فرسایشی گردد. ولی همانگونه که قبلا گفتم کار را به خود مردم یمن خواهند سپرد.
4 — به نظر ایرانی ها ورود عربستان به این جنگ خیلی راحت بود اما خروج از آن خیلی سخت است و ممکن است عربستان چندین سال درگیر آن گردد. اشتباهی استراتژیک که ایرانی ها در خواب و خیال هم باور نداشتند عربستانی ها در دام آن بیافتند.
5 — حملات هوایی به هیچ وجه نمی تواند نتیجه بخش باشد کما اینکه هم در عراق و هم در خود یمن شاهد آن بودیم که ایالات متحده نتوانست هیچ نتیجه ای بگیرد. برای نتیجه گرفتن باید وارد عملیات نظامی زمینی شد که در واقع ایرانی ها آرزو دارند عربستانی ها در این اشتباه استراتژیک دوم هم بیافتند و کارشان تمام شود چرا که آنوقت بزرگترین دشمن آنها در منطقه در باتلاق گیر خواهد کرد. ایالات متحده با آن همه توانمندی های نظامی خود از ورود به یمن پرهیز کرد چون می دانست باتلاق یمن از افغانستان و عراق به مراتب بد تر است.
6 — کشورهایی که حامی عربستان در این جنگ هستند به دو گروه تقسیم می شوند. گروهی که مثل امارات — کویت — قطر و بحرین هیچ توانمندی عملیاتی قابل ذکری ندارند و فقط به دلیل ترس از برادر بزرگتر همراهی می کنند. و کشورهایی که مثل مصر — پاکستان — ترکیه و سودان به طمع باج گیری های مالی سنگین از عربستان وارد این ائتلاف شده اند و در موضع گیری های اخیر آنها شاهد آن بودیم که اینان فعلا در حال بررسی حجم باجی هستند که می توانند از عربستان دریافت کنند تا عملا وارد ائتلاف گردند. این نوع ائتلاف در واقع منجر به خشکاندن خزانه عربستان خواهد گشت و فعلا هر کدام این کشورها مترصد هستند که مطلع گردند طرف دیگر برای ورود به ائتلاف چقدر دریافت کرده تا آنها مبالغ بالاتری دریافت کنند. یعنی برای ایران از این بهتر دیگر نمی شد هر چه قدر منابع مالی عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ضعیف تر گردد به نفع ایران خواهد بود.
7 — این درگیری ها منجر به بالا رفتن قیمت های نفت در جهان خواهد شد به دلیل اینکه احتمال زیاد دارد در صورت ادامه این روند یمنی ها کشتی های نفتی و منابع اقتصادی عربستان و کشورهای همپیمان آن را مورد هدف قرار دهند و باب المندب را برای رفت و آمد کشتی های ائتلاف عربستان ببندند امری که خواه نا خواه به نفع ایران و روسیه و دیگر کشورهای صادر کننده نفت خواهد بود چرا که خریداران به سمت خرید نفت از منابع قابل اطمینان تر خواهند رفت.
8 — برخی کارشناسان در ایران اعتقاد دارند که این یک نقشه آمریکایی است و می خواهند طبق روند قبلی از شر برخی یارانی که وبال گردن آنها شده اند (مثل شاه ایران — صدام حسین — حسنی مبارک و…) خلاص شوند الآن هم نوبت عربستان رسیده به لذا عربستان سعودی را به این سمت روانه کردند.
9 — اختلافاتی که میان اعضای این ائتلاف در خصوص حمایت از سلفی گری سنی عربستانی — یا اخوان المسلمین ترکی و قطری و یا سکولاریسم مصری و اردنی وجود دارد و کاملا با هم در تضاد هستند همبستگی ائتلاف را به صورت کوتاه مدت وابسته به پولهای عربستان خواهد نمود اما در طولانی مدت همکاری میان اینان خیلی سخت است.
به همین دلیل ایرانی ها با توجه به موارد فوق الذکر اعتقاد دارند ادامه روند دخالت عربستان سعودی در یمن در طولانی مدت به ضرر سعودی ها و به نفع ایران خواهد بود و اگر دیگران دخالت نکنند و عربستان را از این ماجراجویی نجات ندهند همانگونه که دخالت های ایالات متحده در افغانستان و عراق در نهایت به نفع ایران تمام شد و دو همسایه دشمن (طالبان و صدام) به کمک های غیبی از میان رفتند این یکی دشمن ایران هم با همان کمک های غیبی از صحنه خاور میانه خارج خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала