گزارش و تحلیل

داعش به سردرد تاشکند تبدیل می شود

© Fotolia / Pavel Parmenovداعش به سردرد تاشکند تبدیل می شود
داعش به سردرد تاشکند تبدیل می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در تاشکند برای بی ثبات شدن اوضاع در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان در تاریخ 29 مارس نگران و مشوشند.

در تاشکند برای بی ثبات شدن اوضاع در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان در تاریخ 29 مارس نگران و مشوشند. پیش بینی های منفی در خصوص فعال شدن " داعش" در شمال افغانستان و همچنین اتحاد آنها با گروهکهای مبارز جنبش اسلامی ازبکستان به واقعیت تبدیل می شود. مقامات کشور با نیروهای خود سعی دارند از کشیده شدن به این بی ثباتی بگریزند.

در ازبکستان کمپینی برای انتخابات ریاست جمهوری تشکیل می شود. این آرام ترین کمپین در تاریخ کشور است. نامزدها غیر از رئیس دولت حال حاضر اسلام کریموف ، چهار نفر هستند که عملا هیچ گونه ملاقاتی با رای دهندگان ندارند. تمامی فعالیت های عمومی نامزدهای ریاست جمهوری ، جنبه های ضد و نقیضی دارند و بی شک از سیاست های رئیس کنونی دولت حمایت می کنند. به  نظر می رسد آنها برنامه های پیش از انتخاباتی ندارند. ناظرین خاطر نشان می کنند که امروز تمامی نیروها و ابزارها برای حمایت از اسلام کریموف متحد شده اند.

رئیس دولت که مدعی دور دوم ریاست جمهوری است نیز با رای دهندگان ملاقات نمی کند. اما کریموف در کنار سخنرانی هایش در پارلمان ، عملا برنامه های اصولی خود را تدوین  کرده است. یکی از آنها " اجازه دهید صلح باشد" مفهوم مهمی برای ازبکستان است و تصویر کریموف را به طور مستقیم با این رساله مرتبط می سازد. این امر در تحقیقات اجتماعی که در ازبکستان برگزار شد منعکس گردید: مردم جمهوری هیچ گونه" بهار عربی" یا "میدانهای اوکراینی " را نمی خواهند.

تحلیل گر سیاسی ازبکستانی رفیق سیفولین معتقد است ، " امروز مسئله ی مهم برای ازبکستان مانع شدن از تهدید داعش است. "  سیفولین می گوید: " مشکلات افراط گرایی مذهبی در منطقه فعالتر می شود. به طور مثال از طریق مرزهای سوراخ بین  ترکمنستان بی طرف و همسایه های جنوبی اش ممکن است برای هرکسی سودمند باشد. و این امر سر درد شدیدی را برای تمامی کشورهای منطقه و از جمله روسیه ایجاد می کند. فعلا اطمینانی وجود دارد که مقامات ازبکی و ساختارهای نظامی اوضاع را تحت کنترل خود دارند. اما در آینده بسیار مهم است که طی جابه جایی دولت این کنترل در سطح لازمی باقی بماند.  

نگرانی کارشناسان بی پایه و اساس نیست. در این روزها نمایندگان سازمان امنیت ملی ازبکستان بیان داشتند که در طرح های داعش " اجرای عملیات های تروریستی در جمهوری ، در عید نوروز و همچنین در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری " قرار دارد. در این ارتباط از 21 ماه مارس در جمهوری عملیات های گسترده ی " پاکسازی و ضد تروریسم" اجرا می شود. دلیل نگرانی مقامات قابل درک است.  بختیار شرفوف ، کارمند سازمان امنیت ملی ازبکستان  به شبکه " آسیای مرکزی در اینترنت" گفت ، مقامات کشور از ظهور گروهک های داعش در افغانستان همسایه نگرانند.  وی ضمن بیان این مطلب که شبه نظامیان داعش در اعماق مرزهای ترکمنستان پنهان شده و فعالیت خود را در مرزهای افغانستان و ازبکستان تشدید می کنند خاطر نشان نمود: " ظهور داعش در دروازه های آسیای مرکزی بدان معناست که تهدید بالقوه ، سطح ترورها و عملیات های نظامی بیشتر شده است. "

بر اساس اطلاعات سازمان امنیت ملی ازبکستان اکنون تقریبا 5 هزار عضو از گروهک های مبارز جنبش اسلامی ازبکستان به داعش نفوذ کرده اند. در بین آنها مهاجرینی از ازبکستان هم هستند. به عقیده ی کارشناسان ، نمایندگان سازمان اطلاعات ازبکستان تنها از عملیات های تروریستی نمی گویند بلکه سخن در خصوص احتمال تهاجم گسترده شبه نظامیان داعش به محدوده این کشور است. بختیار شرفوف خاطر نشان می کند که جنگ معاصر با داعش و سایر سازمان های تروریستی بیشتر و بیشتر شبیه به جنگ دوگانه است درواقع ترکیبی از روش های نظامی و غیر نظامی است.

شرفوف می گوید: آغاز عملیات های مشترک جهادگران افغانی با شبه نظامیان گروهک داعش در شمال افغانستان مقامات ازبکستان را مجبور ساخت در خصوص افزایش سطح امنیت و مراقبت در مرزهای ازبکستان اعلام کنند و همچنین " کار آگاهی و امداد رسانی " را تقویت نمایند. سازمان امنیت افغانستان تائید کرد: شبه نظامیان داعش در امتداد مرزهای ترکمنستان جای می گیرند و فعالیت های آنها در بخش های مرزی ازبکستان قابل توجه است.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала