گزارش و تحلیل

چه کسی با کاسپرسکی به سونا می رود؟

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر یوگنی کاسپرسکی
یوگنی کاسپرسکی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از سال 2012 تولید کننده برنامه آنتی ویروس «کاسپرسکی» ارتباطات خود را با سرویس امنیتی روسیه تقویت کرده است.

این خبر را سایت بلومبرگ تایید کرده بود. سابقا این شرکت متخصصینی از ایالات متحده امریکا و اروپا را برای مناصب عالی استخدام می کرد و برای عرضه اولیه سهام با سرمایه گذاران امریکایی از شرکت جنرال آتلانتیک آماده می شدند. زمانی که سال 2007 میلادی شریک ژاپنی آنها «لابوراتوریا» تصمیم به استفاده از اطلاعات مربوط به کار یوگنی کاسپرسکی در سازمان کاگ ب گرفتند، این شرکت تبلیغاتی خیلی سریع به درخواست دفتر مادر، بسته شد. تغییرات شدید در اوضاع سال 2012 آغاز شد.

از همان زمان که بخش عمده مهندسین سطح بالا شرکت را ترک کردند و جای آنها را افراد دیگر گرفتند، ارتباطات با نظامیان و یا ماموران سرویس امنیت تقویت شد. برخی از مهندسین جدید همکاری فعال با سرویس امنیت دارند و ضمن پیشبرد امور، از اطلاعات برخی مشتریان شرکت که بیش از چهار میلیون کاربر دارد، استفاده می کنند. آژانس بلومبرگ می گوید که ارتباط با سرویس امنیتی از بالاترین سطح آغاز می شود: یوگنی کاسپرسکی دست کم هفته ای یک مرتبه با گروه پنج تا ده نفره به سونا می رود. این گروه معمولا از افراد بلندمرتبه سرویس امنیتی تشکیل شده اند.

کاسپرسکی به بلومبرگ می گوید که این دیدارها منحصرا برای معاشرت هستند. او می گوید: «وقتی من به سونا می روم، این جمع فقط یک گروه دوستانه می شود» او همچنین اظهار داشت که کارکنان این سازمان دولتی نمی توانند از اطلاعات شرکت او درباره کاربران مشخص بهره برداری کنند. علاوه بر این، او در شرایط کنونی با افزایش فشار یا برخی الزامات مجبور به ارایه اطلاعات نیست. او می گوید: «من آدمی نیستم که حقایق را به بحث بگذارم، من در فضای مجازی زندگی می کنم».

با این حال، در دنیای واقعی ارتباطات شرکت کاسپرسکی با نیروهای امنیتی تنها پس از اخراج دو مهندس عالی رتبه شرکت تقویت شد. نفر اول سال 2012 پس از تصمیم شرکت برای خودداری از مشارکت با جنرال آتلانتیک برکنار شد که سعی به کمک برای عرضه سهام داشت. پس از آن، مدیر تجاری شرکت هری کنداکوف از طریق ایمیل نامه ای برای کاربران داخلی ارسال کرده و در آن گفت که از این پس اصلی ترین سمت در این شرکت را یک شهروند ساده اتخاذ کرده است. جلسه شورای مدیران که زمانی به زبان انگلیسی برگزار می شد، به زبان روسی تغییر کرد و «کاسپرسکی» ارسال نامه مذکور را تکذیب کرد، اگرچه دو منبع به آن اشاره کرده اند.

سال 2014، یوگنی کاسپرسکی گروه نه چندان بزرگی از مهندسین ارشد خود را اخراج کرد که در میان آنها نیکلای گرِبننیکوف مدیر فنی و استیو اورنبرگ رییس بخش آتلانتیک شمالی هم قرار داشت. این تصمیم پس از پیشنهاد استعفا از سمت مدیریت کل اتخاذ شد و جای رییس شرکت هدایت کننده برای شخص دیگری حفظ گردید.

چهره کلیدی برای همکاری های شرکت با دولت روسیه را ایگور چیکونوف معاون مدیر کل مسایل حقوقی و امنیت اعلام کرده اند. او دایما با کاسپرسکی به سونا می رود. از سال 2013، او گروهی متشکل از ده متخصص را هدایت می کند که همگی اطلاعات مشتریان را بررسی می کنند و حملات به مشتریان را دفع می کند و همچنین به آژآنس امنیت فدرال و دیگر سازمان های روس حمایت مهندسی ارایه می کنند. این گروه از متخصصین به تمام اطلاعات سیستم شرکت دسترسی دارند. مدیر شرکت در بخش امریکای شمالی که کریستوفر دوگِت نام دارد می گوید که صحبت از اطلاعات ناشناخته است. با این حال دو منبع آشنا با تکنولوژی می گویند که تکنولوژی را می توان برای جمع آوری اطلاعات شخصی از کامپیوترهای مختلف تنظیم کرد و آژانس امنیت فدرال برای تحقیق و جستجو از آن بهره گرفته است.

آژآنس بلومبرگ یادآوری می کند که اخیرا این شرکت برخی گزارشات افشاگرانه به صورت جاسوسی الکترونیکی را چاپ کرده است که به نفع آمریکا، اسراییل و بریتانیا بوده است. درماه فوریه «کاسپرسکی» جزییات بسیار جالبی درباره تاکتیک گروه هکرهای « The Equation Group » کشف کرده است که اطلاعات جاسوسی بوده و می تونسته در سخت افزار تولیدکنندگان مطرح نفوذ کند. از گزارش این طور برمی اید که این هکرها در روسیه، ایران و پاکستان نیز اهدافی را برای خود مشخص کرده بودند. به اعتقاد کارشناسان، گروه هکرهای مذکور میت وانند با آآژنس امنیت ملی امریکا ارتباط داشته باشند. با این حال شرکت کاسپرسکی گزارشی از معامله جاسوسی پیچیده روسی در خصوص Sofacy که به شبکه های ناتو و وزارت امور خارجه کشورهای اروپای شرقی انجام داده، تهیه نکرده است. شرکت امریکایی «فایر آی» در پایی گذشته راجع به Sofacy خبر داده است که همچنان در حوزه امنیت فضای مجازی فعال می باشد.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала