فرار بیش از 3 میلیون پناهجوی افغانی به ایران و پاکستان پس از به قدرت رسیدن طالبان

© REUTERS / Saeed Ali Achakzaiفرار بیش از 3 میلیون پناهجوی افغانی به ایران و پاکستان پس از روی کار آمدن طالبان
فرار بیش از 3 میلیون پناهجوی افغانی به ایران و پاکستان پس از روی کار آمدن طالبان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.10.2021
اشتراک
آناتولی سیدوروف، رئیس ستاد متحده سازمان امنیت جمعی اعلام کرد حدود 10 درصد از مردم افغانستان (بیش از3 میلیون نفر) پس از روی کار آمدن طالبان (سازمان تروریستی ممنوع در روسیه) به ایران و پاکستان گریختند.
به گزارش اسپوتنیک، سیدوروف در یک نشست خبری در روز پنجشنبه گفت: "به قدرت رسیدن طالبان باعث خروج گسترده پناهندگان از این کشور شد. بیش از 3 میلیون افغان - حدود 10 درصد از جمعیت افغانستان به ایران و پاکستان فرار کردند."
پوتین: آمریکا بدون شناخت جامعه افغانستان وارد این کشور شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.10.2021
پوتین: آمریکا بدون شناخت جامعه افغانستان وارد این کشور شد
به گفته وی ، میزان مهاجرت در داخل خود افغانستان بیش از نیم میلیون نفر بوده است و تعداد افغان های همکاری کننده با دولت آمریکا که از افغانستان خارج شده اند، بر اساس برآوردهای تقریبی  از چند ده هزار نفر فراتر می رود.
سیدوروف گفت: "مشکل آوارگان در سپتامبر سال جاری که موارد گسترده ای از اخراج شیعیان توسط رادیکالها ثبت شد، اهمیت ویژه ای پیدا کرد."
رئیس ستاد متحده سازمان امنیت جمعی افزود:" باید احتمال داد که فرار اقلیت های قومی از سرزمین های خود به خاطر افزایش سطح تهدید تروریستی می تواند باعث ورود گسترده پناهجویان  به کشورهای آسیای مرکزی مجاور افغانستان از جمله کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی شود."
وی خاطرنشان کرد که وضعیت انسانی بسیار دشوار افغانستان در جامعه جهانی نگرانی خاصی را بر می انگیزد.
به گفته آناتولی سیدوروف، طبق ارزیابی کارشناسان سازمان ملل متحد ، در پاییز امسال ، افغانستان با قحطی گسترده روبروست  زیرا در سالهای اخیر میزان عرضه کود شیمیایی به استانهای شمالی کشور 80 درصد ، میزان تولید محصولات سنتی  تا 40٪ کاهش یافته است. وضعیت همچنین از این جهت بدتر می شود که اقتصاد این کشور تا حد زیادی به کمک های مالی خارجی بستگی دارد که بیشتر آنها پس از به قدرت رسیدن طالبان مسدود شده است.
 
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала