پاسخ وزارت امور خارجه آمریکا به درخواست های ایران برای لغو تحریم ها

© REUTERS / Pool / Carlos Barria پاسخ وزارت امور خارجه آمریکا به درخواست های ایران برای لغو تحریم ها
 پاسخ وزارت امور خارجه آمریکا به درخواست های ایران برای لغو تحریم ها  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2021
اشتراک
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در جلسه توجیهی گفت که درخواست های ایران از ایالات متحده برای لغو تحریم ها "حداکثر زیاد" و غیرسازنده است و این اقدامات باید متقابل باشد.

به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده در حال بررسی لغو کلیه تحریم های ضدایرانی طبق درخواست ایران است، گفت: "من فکر نمی کنم خواستهای ایالات متحده برای انجام یک حرکت یک جانبه  انجام شود، اینکه هیچ اقدامی متناظر از سوی ایران انجام نشود سازنده نیست".

 عراقچی: مذاکرات برجام در وین سازنده بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2021
عراقچی: مذاکرات برجام در وین سازنده بود

این مقام وزارت امور خارجه امریکا تاکید کرد که رایزنی های در حال انجام در وین گامی مهم در جهت شناسایی اقدامات "سازنده" و کافی است که برای بازگشت هر دو طرف ، ایران و ایالات متحده به اجرای برجام لازم است.

پیش از ایندولت ایالات متحده متذکر شده بود که برای ازسرگیری کار در برجام ، ایران و ایالات متحده باید به تحقق مفاد توافق نامه برگردند. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: "ما باید تحریم هایی را که با شرایط برجام مطابقت ندارند برداریم."

برنامه جامع اقدام مشترک، که در سال ۲۰۱۵ توسط شش کشور (انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه) و ایران منعقد شد، لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم دسترسی تهران به سلاح هسته ای را پیش بینی کرد.
این توافق به خودی خود، حتی سه سال هم دوام نیاورد؛ در ماه مه ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت به طور یک طرفه از این قرارداد خارج و تحریم های سختی علیه تهران اعمال کند.
ایران در سال ۲۰۱۹، دقیقاً یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای، کاهش تدریجی تعهدات خود را در این توافق نامه با کنار گذاشتن محدودیت ها در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم اعلام کرد.
در پایان سال ۲۰۲۰، ایران قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران" را تصویب کرد که شامل تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه این کشور است. مطابق قانون، دانشمندان هسته ای ایران قبلاً غنی سازی اورانیوم را به سطح ۲۰٪ رسانده اند (توافق هسته ای به معنای غنی سازی در سطح ۳.۶۷٪ است) و همچنین توانایی های بازرسی آژانس انرژی هسته ای آژانس را از ۲۳ فوریه محدود کرده اند. این قانون استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر را در نظر گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала