انصارالله آماده پذیرش طرح صلح عربستان در صورت پایان جنگ است

© AP Photo / Hani Mohammedانصارالله آماده پذیرش طرح صلح عربستان در صورت پایان جنگ است
انصارالله آماده پذیرش طرح صلح عربستان در صورت پایان جنگ است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.03.2021
اشتراک
جنبش انصارالله (حوثی ها) که شمال یمن را کنترل می کند آماده مذاکرات صلح با عربستان است، تنها در صورتی که ابتدا درگیری ها پایان یابد و محاصره برداشته شود.

به گزارش اسپوتنیک، روز دوشنبه، فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی، از ابتکار صلح جدید این کشور در مورد یمن خبر داد، که شامل آتش بس کامل تحت کنترل سازمان ملل، بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعا در برخی جهات، برداشتن بخشی از محاصره از بندر حدیده در دریای سرخ و از سرگیری تأمین سوخت و کمک های بشردوستانه به شمال کشور و همچنین مذاکرات صلح می شود.

وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.03.2021
وزارت خارجه: ایران از هر طرح صلح و آتش بس سراسری در یمن استقبال می کند

حزام الاسد عضو دفتر سیاسی حوثی های یمن اظهار داشت: ما آن (ابتکار عمل) را کنار نگذاشتیم، زیرا به طور کلی، این امر به طور کلی وجود ندارد، یعنی هیچ ابتکاری برای پایان دادن به تجاوزات و رفع محاصره از مردم ما وجود ندارد.

این سیاستمدار گفت: همین پیشنهاد قبلاً توسط نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل ، سپس توسط نماینده ایالات متحده و سپس توسط عربستان سعودی مطرح شده بود که فقط از موضوع صلح در یمن بهره می بُرد.

به گفته الاسد، طرح صلح نباید از طرفی در عین حال جنبه بشردوستانه داشته باشد و از طرف دیگر، فشارهای سیاسی و اقدامات نظامی ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما طرفدار پایان دادن به تجاوز و محاصره هستیم، ما طرفدار مذاکرات هستیم، حتی با طرف سعودی یا آنچه عربستان سعودی قدرت مشروع با هر دو طرف می خواند، اما بدون چانه زنی سیاسی و نظامی.

دولت به رسمیت شناخته شده یمن از ابتکار عمل سعودی حمایت کرد، این ابتکار عمل در سازمان ملل و مصر نیز مورد استقبال قرار گرفت.

در همین زمان، انصارالله، که عربستان سعودی با آنها در یمن می جنگد، در پاسخ به ابتکار صلح گفتند که این مورد چیز جدیدی ندارد. عربستان سعودی براساس مواضع آنها باید قبل از هر چیز به بمباران در خاک یمن و محاصره هوایی و دریایی شمال یمن پایان دهد.

در یمن، از آگوست ۲۰۱۴، درگیری ها بین نیروهای دولتی در کنار عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور و شورشیان حوثی که شمال یمن را کنترل می کنند، ادامه دارد.

از مارس ۲۰۱۵، ائتلافی به رهبری عربستان سعودی در کنار هادی در حال جنگ است. حوثی ها مرتباً مناطق همسایه یمن را بمباران می کنند و آن را پاسخی به بمباران ائتلاف سعودی در شمال یمن و محاصره شمال این کشور توسط نیروهای ائتلاف و دولت می دانند.

در طول هفت سال درگیری، سازمان ملل چندین بار تلاش کرد تا مذاکرات بین طرفین را در کشورهای مختلف سازمان دهد، اما این تلاش ها هرگز موفقیت آمیز نبود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала