دفتر ریاست جمهوری لبنان: حریری خلاف قانون اساسی اقدام می کند

© AP Photo / Hussein Mallaدفتر ریاست جمهوری لبنان: حریری خلاف قانون اساسی اقدام می کند
دفتر ریاست جمهوری لبنان: حریری خلاف قانون اساسی اقدام می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.02.2021
اشتراک
دفتر اطلاع‌ رسانی رئیس جمهور لبنان به سخنان امروز مامور تشکیل کابینه این کشور و اصرار وی به تشکیل کابینه‌ ای که آن را کابینه متخصص و فراحزبی خوانده است، واکنش نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه خبری النشره، دفتر اطلاع‌ رسانی ریاست جمهوری لبنان در بیانیه ‌ای اعلام کرد: بار دیگر سعد حریری مامور تشکیل کابینه لبنان از سالروز شهادت پدرش رفیق حریری سوء استفاده کرد تا با ایراد نطقی ناکامی ‌ها در تشکیل کابینه لبنان را توجیه کند.

تلاش برای ایجاد اختلاف میان ارتش لبنان و حزب ‌الله بی فایده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.02.2021
تلاش برای ایجاد اختلاف میان ارتش لبنان و حزب ‌الله بی فایده است

وی افزود: سخنان امروز حریری مملو از مغالطه‌ ها و گفته‌ های نادرستی است که اصلا نیازی نیست بخواهیم جوابش را بدهیم، زیرا جمع بندی نتایج ۱۴ جلسه رایزنی (میان مامور تشکیل کابینه با رئیس جمهور لبنان درباره تشکیل دولت آتی) در یک بیانیه ممکن نیست.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری لبنان آمده است: می ‌توان به این نکته اشاره کرد که اعترافات حریری در اظهارات امروز خود به تنهایی موید این موضوع است که او از طریق تشکیل کابینه درصدد تحمیل آداب و رسوم جدیدی مغایر با اصول و قانون اساسی و منشور آشتی ملی است.

به دنبال انفجار بندر بیروت در مرداد ماه  گذشته و استعفای دولت حسان دیاب، سعد حریری مامور تشکیل کابینه جدید این کشور شد؛ اما با وجود اینکه چهار ماه از  آن زمان گذشته اما هنوز حریری موفق به تشکیل دولت نشده است.

حریری تاکنون ۱۴ جلسه رایزنی با رئیس جمهور لبنان داشته است، اما هنوز توافقی میان دو طرف بر سر تشکیل کابینه حاصل نشده است و در همین حال موج اعتراضات به وضعیت نامناسب معیشتی نیز همچنان ادامه دارد.

بر اساس قانون اساسی لبنان نامزد نخست وزیری از طائفه سنی انتخاب می ‌شود و رئیس پارلمان آن را به اعضای پارلمان معرفی کرده و موافقت اولیه آنها را کسب می‌ کند و سپس این نامزد نخست وزیری مامور تشکیل کابینه می‌شود که البته برای تشکیل کابینه باید موافقت رئیس جمهور و جریان ‌های سیاسی و رای اعتماد دو سوم اعضای پارلمان را به دست آورد.

این در حالی است که حریری بار دیگر بر تک ‌روی و تشکیل کابینه‌ ی به تعبیر خود فراحزبی و مغایر با قانون اساسی لبنان و منشور آشتی ملی (پیمان طائف) تاکید دارد.

کارشناسان، دخالت ‌های آمریکا و عربستان سعودی در مسائل داخلی لبنان و سرسپردگی برخی جریان ‌های سیاسی غرب گرای لبنانی را  علت ادامه بحران سیاسی لبنان می ‌دانند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала