سخنگوی رئیس جمهور ترکیه: ما دشمن بحرین، عربستان، مصر و امارات نیستیم

© AP Photo / Mucahid Yapiciیاسین اکتای سخنگوی رجب طیب اردوغان
یاسین اکتای سخنگوی رجب طیب اردوغان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه نسبت به موضوع کمک‌ های عربستان به ترکیه در پی زلزله استان ازمیر و تسلیت آنکارا به بحرین به مناسبت درگذشت نخست وزیر این کشور واکنش نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک، یاسین اکتای سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه با تلویزیون روسیه در پاسخ به این سوال که پس از عرض تسلیت به پادشاه بحرین و اعلام عربستان برای کمک به زلزله زدگان استان ازمیر، آیا روابط تیره میان آنکارا و ریاض همه حل می ‌شود یا خیر، اظهار داشت: در مواردی مانند مرگ، تسلیت گفتن یک اقدام انسانی است حتی اگر مردم باهم دشمن باشند، باز هم به هم تسلیت می ‌گویند. گذشته از این ما نه دشمن بحرین هستیم نه عربستان نه مصر و نه امارات، در نهایت ما برادریم.

آیا جنگ عربستان و ترکیه شروع شده؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا جنگ عربستان و ترکیه شروع شده؟

پیش از این خبرگزاری رسمی عربستان "واس" اعلام کرد، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور از "مرکز امدادرسانی و اقدامات بشر دوستانه ملک سلمان" خواسته کمک‌ های پرشکی، انسانی و چادر به مردم زلزله زده ترکیه بفرستد که اخیرا در دریای اژه رخ داد و خسارت‌ های سنگینی در استان ازمیر ترکیه برجای گذاشت.

واس اعلام کرد، پادشاه عربستان از سر اشتیاق برای حمایت از ملت ترکیه، کاهش اثرات زلزله و در راستای نقش بشر دوستانه عربستان در حمایت از آسیب دیدگان در بحران‌ ها و گرفتاری ‌های مختلف دستور ارسال کمک به ترکیه را صادر کرده است.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان، هم روز شنبه در مصاحبه مجازی با خبرگزاری رویترز در حاشیه نشست گروه ۲۰ گفت، عربستان روابط بسیار خوبی با ترکیه دارد و اطلاعاتی درباره تحریم غیر رسمی محصولات و کالاهای ترکیه وجود ندارد.

وزیر خارجه عربستان این اظهارات را یک روز پس از گفتگوی تلفنی اردوغان با پادشاه عربستان عنوان کرد.

اقدام پادشاه عربستان برای کمک به ترکیه و اظهارات مقامات سعودی پیرامون روابط دوجانبه با آنکارا در حالی مطرح می‌شود که طی چند سال اخیر روابط دو طرف به دلیل بروز مسائلی مانند بحران قطر، قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول، مداخله ترکیه در بحران لیبی و اختلاف دو طرف در مورد جماعت اخوان المسلمین به تیرگی گراییده است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала