آیا ولیعهد فعلی عربستان، ولیعهد قبلی را اعدام خواهد کرد؟

© AFP 2023 / Brendan Smialowskiآیا ولیعهد فعلی عربستان، ولیعهد قبلی را اعدام خواهد کرد؟
آیا ولیعهد فعلی عربستان، ولیعهد قبلی را اعدام خواهد کرد؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اروپا و آمریکا که شخصیت بی‌پروایانه «محمد بن سلمان» ولیعهد کنونی سعودی برای تصاحب کرسی قدرت را به خوبی می‌شناسند، به وی درباره قتل «محمد بن نایف» که به دستور پادشاه سعودی و پسرش بازداشت و از ولیعهدی کنار گذاشته شده است، هشدار دادند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، به نظر می‌رسد صداهایی که برای نجات محمد بن نایف بلند شده‌اند به خوبی می‌دانند که زندگی او در گرو زندگی "سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه است که به دنبال وخامت جسمانی‌اش در بیمارستان بستری شده است. در صورت تایید شدن گزارش‌ها مبنی بر وخامت شدید حال وی و احتمال خارج نشدن وی از بیمارستان، شمشیر حتما بر گردن بن نایف سنیگنی خواهد کرد؛ چرا که حضور بن نایف بعد از مرگ سلمان خطری بر طرح‌ها و پروژه‌های بن‌سلمان خواهد بود که درصدد سیطره بر تمام امور و مسائل در کشور است.

اعتراف جنجال برانگیز سفیر عربستان در بریتانیا + ویدئو  - اسپوتنیک ایران
اعتراف جنجال برانگیز سفیر عربستان در بریتانیا + ویدئو

به منظور آماده کردن شرایط برای خلاصی از بن‌نایف قبل از مرگ سلمان یا همزمان با آن، بن‌سلمان به بازداشت خانگی یا در زندان او اکتفا نکرده است بلکه برای در مضیقه گذاشتن بیشتر او، اتهام فساد مالی را علیه او مطرح کرده است هر چند که این اتهام درباره تمامی اعضای خاندان پادشاهی صدق می‌کند. روزنامه واشنگتن‌پست، ماه گذشته در گزارشی به نقل از منابع آمریکایی و عربستانی نوشت که کمیته مبارزه با فساد عربستان به ریاست محمد بن سلمان به پایان تحقیقاتی که درباره اتهام فساد مالی و خیانت محمد بن نایف، ولیعهد سابق و پسرعموی بن سلمان آغاز شده بود، نزدیک شده است. بر این اساس، بن نایف متهم شده زمانی که برنامه‌های دستگاه مبارزه با تروریسم در وزارت کشور را اداره می‌کرده، میلیاردها ریال به شبکه شرکت‌ها و حساب‌های خصوصی خود حواله کرده است. واشنگتن‌پست به نقل از یکی از معاونان بن نایف نوشت که مقامات عربستان از او خواسته‌اند 15 میلیارد دلار را پس بدهد اما مشخص نشده چگونه به این عدد رسیده‌اند.

موضوع قابل توجه این است که بن‌سلمان و دیگران می‌دانند این میلیاردها دلاری که بن‌نایف متهم به اختلاس آنها شده، در فرآیند صادرات تروریسم وهابی به عراق، سوریه، لبنان و دیگر کشورهای جهان هزینه شده است؛ موضوعی که "سعد الجبری" دست راست بن‌نایف و صندوقچه اسرار خاندان پادشاهی که اینک از دست بن‌سلمان از کشور گریخته، به آن اذعان کرده است.

تهدیدهای فراروی بن‌نایف، حزب "مردم" اروپا را که بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی اروپا محسوب می‌شود، بر آن داشته است که خواستار مشخص شدن فوری سرنوشت بن‌نایف و حمایت از سلامت جانی وی از دست بن سلمان شود.

حزب "مردم" در بیانیه‌ای اعلام کرد: "ما از ولی عهد عربستان سعودی می‌خواهیم که از سرکوب رقبای سیاسی خود دست بردارد." این بیانیه تأکید کرده که بازداشت بن نایف موجب نگرانی قانونگذاران اروپایی شده و ما از عربستان می‌خواهیم به تعهدات خود احترام گذارد.

آمریکا نیز برای نجات بن‌نایف آستینش را بالا زده؛ به گونه‌ای که "فرانسیس رونی" نماینده جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدای آمریکا خواستار مشخص شدن فوری مکان بازداشت بن نایف شده است. او در توئیتی نوشته: "محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان سعودی به صورت سازنده‌ای با آمریکا برای سال‌های مدیدی همکاری کرد، او نقش کارآمدی در گردآوری اطلاعات جهت مبارزه با تروریسم بعد از رخدادهای 11 سپتامبر داشت."

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала