محمودعباس افتتاح مسجد ایاصوفیه را به اردوغان تبریک گفت

© REUTERS / Mohammad Hamed محمودعباس افتتاح مسجد ایاصوفیه را به اردوغان تبریک گفت
 محمودعباس افتتاح مسجد ایاصوفیه را به اردوغان تبریک گفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، گفتگوی تلفنی با محمود عباس رئیس جمهور فلسطین داشت.

به گزارش اسپوتنیک، روز یکشنبه دفتر رئیس جمهوری ترکیه، اعلام کرد، که محمود عباس رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، برای افتتاح مسجد ایاصوفیه و اقامه نماز در آن را تبریک گفته است.

برپایی اولین نماز جماعت بعد از ۸۶ سال در ایاصوفیه - اسپوتنیک ایران
برپایی نماز جماعت بعد از ۸۶ سال در ایاصوفیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، گفتگوی تلفنی با محمود عباس رئیس جمهور فلسطین داشت. در خلال مذاکرات، محمود عباس از افتتاح مسجد جامع ایاصوفیه ابراز خرسندی کرد و ضمن تبریک خود به اردوغان و ملت ترکیه گفت: امیدوارم که این رویداد تاریخی تأثیر مثبتی بر جهان اسلام داشته باشد.

در طی مذاکرات، روابط ترکیه و فلسطین و رویدادهای منطقه ای نیز مورد بحث قرار گرفت. علاوه بر این، اردوغان به عباس اطمینان داد که ترکیه همچنان به حمایت از فلسطین ادامه خواهد داد.

در تاریخ 10 ژوئیه، شورای دولتی ترکیه فرمان دولت 1934 را مبنی بر تغییر وضعیت ایاصوفیه به موزه در استانبول را لغو کرد. سپس رئیس جمهور ترکیه حكمی را امضا كرد كه براساس آن، نمازهای مسلمانان در ایاصوفیه از سر گرفته می شود.

تعدادی از کلیساهای ارتدکس، از جمله روسیه، از این تصمیم ابراز پشیمانی کردند. پاپ فرانسیس گفت که از این اقدام مقامات ترکیه بسیار ناخشنود است.

نخستین نماز جمعه از سال 1934 تا کنون در کلیسای جامع در 24 ژوئیه امسال برگزار شد، رئیس جمهور ترکیه در این مراسم حضور داشت. اردوغان همچنین دستور داد كه مسجد ایاصوفیه به طور شبانه روزی برای نمازگزاران باز باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала