داوود اوغلو از سیاست های اردوغان انتقاد کرد

© AFP 2023 / Adem Altanداوود اوغلو از سیاست های اردوغان انتقاد کرد
داوود اوغلو از سیاست های اردوغان انتقاد کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
احمد داووداوغلو رهبر پیشین حزب عدالت و توسعه و نخست وزیر پیشین ترکیه در سخنانی انتقاد تندی از دولت فعلی ترکیه کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، احمد داوود اوغلو در واکنش به سخنان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره عبادت در مسجد ایا صوفیه ترکیه با بیان اینکه وی پیشتر طرح چنین سخنانی را دامی برای ترکیه خوانده بود، تصریح کرد: در حال حاضر سیاست و دمکراسی و عدالت در ترکیه به بن بست رسیده و طرح این سخنان نیز برای انحراف افکار عمومی می باشد.

ابراز آمادگی یونان در صورت درگیری نظامی با ترکیه  - اسپوتنیک ایران
ابراز آمادگی یونان در صورت درگیری نظامی با ترکیه

داوود اوغلو در سخنان خود با عنوان اینکه عادی سازی امور در ترکیه همگام با عادی سازی سیاست می تواند انجام شود به زندانی شدن دو نماینده کرد مجلس از سوی دولت آنکار اشاره و افزود: زندانی کردن دو نماینده مجلس از حزب دمکراتیک خلق ها بر خلاف دمکراسی و عدالت است و موجب در تنگنا قرار گرفتن مشروعیت صحنه سیاسی ترکیه می شود.

در نشست هفته گذشته مجلس ملی ترکیه به رغم اینکه مساله خلع مصونیت انیس بربراوغلو نماینده مردم استانبول از حزب جمهوریخواه خلق و خانم لیلا گوون نماینده مردم حکاری و موسی فاریس اوغلو نماینده مردم دیاربکر از حزب دمکراتیک خلق ها در دستور کار مجلس قرار نداشت ولی به پیشنهاد نمایندگان حزب عدالت و توسعه و حمایت نمایندگان حزب حرکت ملی در دستور کار مجلس قرار گرفت و مصونیت این سه نماینده لغو شد. گفته می شود این سه نماینده به حمایت از تروریسم متهم هستند. با لغو مصونیت سیاسی این نمایندگان راه برای دستگیری آنان باز شده است.

داوداوغلو زندانی کردن نمایندگان یاد شده را بزرگترین دلیل در تنگنا قرار گرفتن سیاست ترکیه خواند و گفت: اردوغان و حزب عدالت و توسعه امروز دست در دست شرکای خود ( حزب وطن و حرکت ملی) که پاسداران وضعیت قبلی ترکیه هستند تمامی دستاوردهایی که در سالهای گذشته کسب شده بود را تخریب می کنند.

وی با عنوان اینکه حزب عدالت و توسعه در ائتلاف با احزاب وطن و حرکت ملی است، گفت: این شرکا پنج سال قبل هر چه را که می خواستند علیه یکدیگر به زبان می آوردند ولی امروز در کنار یکدیگر جای گرفته اند و این ائتلاف قصد اداره ترکیه با قدرت نظامی را دارند.

به ادعای داووداوغلو ترکیه با یک بحران جدی ساختاری و سیستم سیاسی مواجه است و ترکیه راهی برای خود با این نظام سیاسی نمی تواند بیابد.

نخست وزیر اسبق ترکیه گفت: در حال حاضر در ترکیه آنچه که نمایان است وجود یک بحران اقتصادی است که به دلیل وجود بحران در سیاست و حکومت کشور است.

داوداوغلو سه سال قبل بعد از اینکه از سوی اردوغان مجبور به استعفا از نخست وزیری و رهبری حزب عدالت و توسعه شد، تا مدت زمان طولانی به عضویت خود در حزب عدالت و توسعه ادامه داد و سال گذشته بعد از جدا شدن از حزب یاد شده، حزب آینده را تشکیل داد.

برخی از کارشناسان سیاسی با عنوان اینکه بحران سوریه و سرازیر شدن پناهجویان سوری به ترکیه در دوران نخست وزیری داوداوغلو رخ داد، می گویند از دید بسیاری از مردم ترکیه داوداوغلو یکی از مهمترین عاملین تبعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ناشی از بحران سوریه برای ترکیه می باشد.

گفته می شود این حزب در صورت شرکت در یک انتخابات عمومی زیر پنج درصد آرای کل را می تواند کسب کند.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان سیاسی نیز با اشاره به تاسیس دانشگاه خصوصی شهر در استانبول از سوی داووداوغلو در سالهای گذشته و مصادره این دانشگاه از سوی دولت در ماه های گذشته می گویند، یکی از دلایل انتقادهای تند و تیز داوداوغلو از حاکمیت فعلی ترکیه و شخص اردوغان نارضایتی وی از این مساله نیز می تواند باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала