هشدار درباره وجود مناطق زلزله خیز در اطراف خلیج فارس

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر هشدار درباره وجود مناطق زلزله خیز در اطراف خلیج فارس
هشدار درباره وجود مناطق زلزله خیز در اطراف خلیج فارس  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک ـ دکترعبدالله العنزی، رئیس شبکه ملی لرزه نگاری کویت در یک همایش علمی در دوحه اعلام کرد ممکن است کشورهای حاشیه خلیج فارس تحت تأثیر زمین لرزه های شدید در مناطق همسایه خود قرار بگیرند اما بعید است در آینده ای نزدیک این امر خسارت بزرگی به دنبال داشته باشد.

یادآور می شود کشور کویت، واقع  در شمال شرقی شبه جزیره عربستان نسبت به بقیه کشورهای حوزه خلیج فارس بیشتر مستعد دچار شدن به زمین لرزه است  زیرا در فاصله نسبتاً نزدیک از منطقه زلزله خیز جبال کوهستانی زاگرس در ایران قرار دارد

دانشمند کویتی گفت:" "کشورهای حوزه خلیج فارس - قطر ، کویت ، امارات متحده عربی ، عمان ، عربستان سعودی ، بحرین - در محاصره یک منطقه زلزه خیز قرار دارند. در شرق کوه های زاگرس - بزرگترین جبال کوهستانی ایران ، یک منطقه بسیار زلزله خیز ، در جنوب - دریای عرب ، منطقه زلزله خیز دیگر ،  در غرب - دریای سرخ نیز زلزله خیز است و  در شمال ، در منطقه اردن نیز چنین پدیده ای مشاهده می شود. این موج زلزله خیزی از شرق ایران به شمال در عراق و سپس به سوی ترکیه حرکت می کند و گاه و بیگاه ما شاهد وقوع زمین لرزه های شدید در این مناطق هستیم  وی خاطرنشان کرد: "اگرچه طبق پیش بینی های ما ، احتمال وقوع زمین لرزه های شدید در کویت یا سایر شیخ نشین های عربی در آینده نزدیک اندک است ، در مسئله  زلزله ها موضوع اصلی زمان وقوع آنها نیست بلکه سطح آمادگی کشورها برای مقابله با این پدیده طبیعی است".

وحشت مجری از زلزله در برنامه پخش مستقیم + ویدئو - اسپوتنیک ایران
وحشت مجری از زلزله در برنامه پخش مستقیم + ویدئو

به گفته العنزی ، کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه محافظت از خود در برابر عواقب زلزله بسیار پیشرفت کرده اند  و از جمله  امارات و عربستان سعودی دارای مقررات ویژه در زمینه ساخت و ساز هستند که بر اساس آنها  ، ساختمان ها به ویژه آسمان خراش ها با توجه به احتمال وقوع زمین لرزه ساخته می شوند.  در کویت و قطر نیز چنین قوانین و مقرراتی وجود دارد.

دانشمند کویتی می گوید شیخ نشین های عربی به نظارت دقیق درباره میزان رعایت قوانین ساخت و ساز در رابطه با خطر وقوع زمین لرزه می پردازند . علاوه بر این ، از سال 2014 ، کار جدی برای ایجاد سیستم یکپارچه لرزه نگاری و تدوین اقدامات برای مقابله با پیامدهای زلزله های احتمالی انجام شده است که طی آن ایستگاه های لرزه نگاری مدرنی در تعداد زیادی از کشورها در خلیج فارس ظاهر شده است.

این کارشناس معتقد است که در طولانی مدت ، وقوع زمین لرزه  در منطقه می تواند خسارات کمی به ساختمان ها وارد کند و  لازم است با دقت بر این امر نظارت داشته و  حسگرها در روی ساختمانها در همه جا نصب شود تا وضعیت آنها بررسی گردد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала