دور تازه درگیری‌ ها در یمن

© AFP 2023 / Mohammed Huwaisدور تازه درگیری‌ ها در یمن
دور تازه درگیری‌ ها در یمن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جنوب یمن شاهد موج جدید درگیری ها بین شبه نظامیان وابسته به امارات و شبه نظامیان دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سایت عربی 21، رمزی محروس استاندار سقطری یمن از یورش شبه نظامیان وابسته به امارات به فرودگاه این استان راهبردی و قاچاق کردن عناصر مورد پیگرد امنیتی خبر داد.

محروس در یادداشتی به عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن نوشت: به اطلاع شما می رسانم که عناصر اماراتی فعال در پوشش اقدامات بشردوستانه در استان سقطری با زور وارد این فرودگاه شدند و به همراه شماری از عناصر محلی سقطری که با آنها همکاری می کردند، سوار بر یک فروند هواپیمای اماراتی شده و بدون اجازه برج مراقبت یا اتخاذ تدابیر امنیتی و معمول پرواز کردند.

کشته و زخمی شدن 45 حوثی در نتیجه درگیری با ارتش یمن - اسپوتنیک ایران
کشته و زخمی شدن 45 حوثی در نتیجه درگیری با ارتش یمن

وی افزود: روشن شد که هدف از این کار، قاچاق کردن شماری از هواداران خودشان به خارج از یمن بود، زیرا اینها مورد پیگرد مسئولان دولت هادی به خاطر ارتباط با پرونده های برهم زننده امنیت در استان سقطری و ایجاد هرج و مرج و تن ندادن به اقدامات رسمی مربوط به ورود و خروج از طریق گذرنامه بودند.

محروس گفت: این یورش درحالی صورت گرفت که تامین امنیت فرودگاه بر عهده نیروهای سعودی با مشارکت نیروهای امنیتی فرودگاه وابسته به تیپ یکم پیاده نظام دریایی (شبه نظامیان دولت هادی) بود.

در نوامبر گذشته، دفتر اجرایی استان سقطری آنچه آن را "سوء استفاده برخی طرف های فعال در سقطری از کارهای بشردوستانه برای نقض نظم و قانون معمول" خوانده بود، رد کرد. دفتر اجرایی استان سقطری این مطلب را در اشاره به موسسه بشردوستانه خلیفه و هلال احمر امارات بیان داشت که در این استان فعالیت می کنند.

استان سقطری از شش جزیره تشکیل شده است و وضعیتی راهبردی در نزدیک سواحل شاخ آفریقا در نزدیک خلیج عدن دارد.

جنوب یمن در طول ماههای گذشته شاهد نبرد بین شبه نظامیان محلی وابسته به امارات موسوم به کمربند امنیتی و شبه نظامیان هادی بود. شبه نظامیان محلی وابسته به امارات بازوی گروه موسوم به شورای انتقالی جنوب یمن است.

شبه نظامیان محلی وابسته به امارات توانستند در جریان نبردهای خونین با شبه نظامیان هادی آنها را از عدن و ابین بیرون برانند و مجبور کنند تا به شهر عتق مرکز استان شبوه بروند.

این نبرد و خونریزی در سایه اختلافات بین عربستان و امارات در جنوب یمن بروز کرد و بعد از کشته شدن شماری از دوطرف سرانجام آنها به توافقنامه ای زیر نظر عربستان و امارات دست یافتند که به توافقنامه ریاض مشهور شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала