موج تازه بازداشت ها در عربستان

© AP Photo / Amr Nabilموج تازه بازداشت ها در عربستان
موج تازه بازداشت ها در عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ادامه بازداشت‌ فعالان سیاسی و فرهنگی در عربستان سعودی، شماری از نویسندگان اهالی مطبوعات و فعالان شبکه های اجتماعی نیز طی ۴۸ ساعت گذشته دستگیر شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از الخلیج الجدید، مقامات عربستان سعودی در طی چند ساعت گذشته تعدادی از شخصیت های آکادمیک و تاجران را بازداشت کرده اند. این خبر از طریق صفحه توئیتری "زندانیان عقیده" منتشر شده است. این حساب کاربری نوشت: بیش از هشت نفر دستگیر شدند که در میان آنها زن نیز وجود دارد.

طبق این منبع، مها الرفیدی روزنامه نگار روزنامه الوطن از جمله دستگیرشدگان است. وی به دلیل حمایت از افراد زندانی و مطالب انتقادی اش درباره استبداد و عدم آزادی عقیده در عربستان در توئیتر بازداشت شده است.

سلیمان الناصر نویسنده و متمفکر سعودی به دلیل ترویج اندیشه و مواضع خود و نیز "فواد الفرحان" موسس یک نهاد فرهنگی به دلیل فعالیت های فرهنگی و مواضعش نیز در میان بازداشت شدگان هستند.

طبق اعلام منابع مطلع، الفرحان پیشتر در سال ۲۰۰۷ نیز برای مدت کوتاهی به خاطر حمایت از زندانیان عقیدتی در زندان بود. وی چند روز پیش در مطلبی نوشت که طی دو هفته آینده به دلیل نوشتن مطلبی درباره زندانیان اصلاح طلب، دستگیر خواهد شد. منبعی در سازمان حقوق بشر قسط عربستان که مقرش در لندن است، گفت: نیروهای امنیتی با لباس شخصی ها به منازل این افراد در ریاض و جده رفتند و آنها را دستگیر کرده اند. این منبع مطلع به دلیل بازداشت این افراد اشاره نکرد.

با وجود اینکه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، همواره صحبت از اصلاحات اقتصادی و اجتماعی در عربستان می زند، اما در عمل  شمار زیادی از فعالان شبکه های اجتماعی، نویسندگان، استادان، علمای دین و حتی تاجران سعودی به اتهام توطئه چینی علیه خاندان آل سعود و همکاری با طرف های خارجی بازداشت شدند.

طبق این گزارش، از 10 سپتامبر 2017 (19 شهریور 96) نزدیک به 250 نفر از نخبگان، مخالفان سیاسی، فعالان مدنی، شعرا و کارشناسان اقتصادی و دانشگاهیان را با وجود مخالفت‌های داخلی و خارجی بازداشت کرده است.

سازمان ملل و سایر نهادهای حقوق بشری بارها از عربستان خواستند تا افرادی را که تنها بخاطر ابراز عقیده بازداشت کرده است فورا آزاد کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала