استفاده از نارنجک‌های جدید گاز اشک‌آور علیه معترضان عراقی

© REUTERS / Thaier Al-Sudaniاستفاده از نارنجک‌های جدید گاز اشک‌آور علیه معترضان عراقی
استفاده از نارنجک‌های جدید گاز اشک‌آور علیه معترضان عراقی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان عفو بین‌الملل از به کارگیری دو نوع نارنجک جدید گاز اشک‌آور علیه معترضان در عراق خبر داده که موجب کشته شدن آن‌ها شده است.

به گزارش اسپوتیک به نقل از ایران اینترنشنال، این سازمان تحقیق در این زمینه را با پرسش از شاهدان عینی، کارمندان بخش بهداشت و پزشکان عراقی انجام داده است.

بر اساس این تحقیق، نارنجک‌های گاز اشک‌آوری که در عراق به کار گرفته شده شبیه نارنجک‌های نظامی است که پیشتر در بلغارستان و صربستان به کار رفته و ده برابر سنگین‌تر از نارنجک‌های معمولی گازاشک‌آور است.

لین معلوف، مدیر بخش تحقیقات خاورمیانه عفو بین‌الملل گفته که در مواردی این نارنجک‌ها به جمجمه یا بدن تظاهرات‌کنندگان برخورد کرده و موجب جراحت‌ و مرگ آن‌ها شده است.

او ادامه داد که عدم مسئولیت‌پذیری درباره این قتل‌ها و جراحات وارد شده از سوی نیروهای امنیتی این پیام را می‌رساند که آن‌ها می‌توانند مصون از مجازات باشند.

بر اساس تحقیق عفو بین‌الملل، این نارنجک‌های جدید گاز اشک‌آور در فاصله ۲۵ تا ۲۹ اکتبر در نزدیکی میدان تحریر در مرکز بغداد به کار گرفته شده و باعث مرگ حداقل پنج معترض شده است.

تظاهرات در بغداد و تعدادی از استان های شیعه نشین جنوب عراق ادامه دارد . مردم در جریان این تظاهرات به شرایط بد زندگی، افزایش بیکاری و فساد مالی در نهاد های حکومتی اعتراض می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала