کردها ترکیه را به استفاده از سلاح فسفری متهم کردند

© AFP 2023 / Delil Souleimanکردها ترکیه را به استفاده از سلاح فسفری متهم کردند
کردها ترکیه را به استفاده از سلاح فسفری متهم کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خانم الهام احمد، رئیس کمیته اجرایی "شورای دموکراتیک سوریه" (شاخه سیاسی ائتلاف نیروهای دموکراتیک سوریه) در سخنرانی خود در کنگره آمریکا اعلام کرد ترکیه در عملیات جنگی خود در شمال سوریه از گاز شیمیایی فسفری استفاده کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری Rudaw، الهام احمد خاطرنشان ساخت از این گاز علیه افراد غیر نظامی استفاده کرده است.

استفاده از مهمات فسفری علیه افراد غیرنظامی طبق پروتکل ضمیمه کنوانسیون ژنو درباره دفاع از قربانیان جنگ ممنوع است.

رئیس کمیته اجرایی "شورای دموکراتیک سوریه" همچنین اعلام کرد در نتیجه عملیات ترکیه،  300 هزار نفر بی خانمان شده و 250 نفر که بیشترشان کودک بودند؛ کشته و 300 نفر دیگر مفقودالاثر گردیده اند.

وی افزود در نتیجه این عملیات، تعدادی از اعضای داعش (گروهک تروریستی ممنوعه در روسیه) از جمله شش تبعه فرانسه و دو بلژیکی از زندان ها فرار کرده اند.

پیشتر آمریکا ترکیه را قانع کرده بود که عملیات خود  در شمال سوریه علیه کردها را برای 120 ساعت متوقف کند تا نیروهای کرد به میزان 30 کیلومتر از مرز سوریه و ترکیه عقب نشینی کنند و قبل از آن نیروهای خود را نیز از سوریه خارج کرده بود و به دنبال آن تحریم های آمریکا علیه ترکیه لغو شد

 رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه روز 9 اکتبر از آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه خبر داده بود . به گفته اردوغان این عملیات علیه حزب کارگران  کردستان، ممنوعه در ترکیه و داعش (گروهک تروریستی ممنوعه در روسیه) انجام می شود.

رئیس جمهور ترکیه دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در دیدار با وی در شهر سوچی روسیه این اطمینان را به وی داده که شبه نظامیان یگان‌های مدافع خلق کردها اجازه نخواهند داشت تا در لباس ارتش دولتی سوریه در مرز سوریه باقی بمانند.

در این نشست که روز سه شنبه برگزار شد، آنکارا و مسکو موافقت کردند نیروهای یگان‌های مدافع خلق و تسلیحاتشان باید از مناطق هم مرز ترکیه و سوریه که شامل توافق مشابه قبلی با آمریکا نمی‌شود، خارج شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала