خروج نیروهای حوثی از سه بندر اصلی یمن

© AP Photo / Hani Mohammedخروج نیروهای حوثی از سه بندر اصلی یمن
خروج نیروهای حوثی از سه بندر اصلی یمن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیروهای شیعه حوثی اعلام کردند آمریکا، امارات عربی متحده ، بریتانیا و عربستان سعودی در خروج یکجانبه آنها از سه بندر اصلی یمن مقصر هستند.

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه شورای عالی انقلاب یمن (تحت کنترل حوثی ها) ضمن بیان این مطلب گفته می شود خروج نیروهای حوثی از سه بندر اصلی یمن ثابت می کند که آمریکا، امارات عربی متحده ، بریتانیا و عربستان سعودی مانع اجرای توافقنامه استکهلم هستند که خروج همه نیروهای مسلح از بنادر  حدیده، صلیف و رأس عیسى و تحویل حدیده  به نیروهای حوثی را در نظر می گیرد.
پیشتر گروه ناظران و بازرسان سازمان ملل متحد تائید کرد که حوثی ها ساعت 10 صبح امروز از بنادر حدیده، صلیف و رأس عیسى خارج می شوند.
مارتین گریفیتس، نماینده ویژه دبیرکل سارمان ملل در امور یمن در اواسط آوریل اعلام کردند طرفهای درگیر درباره تجرای بخش اول طرح خروج نیروهای مسلح که خروج نیروهای از بنادر سه گانه را در نظر می گیرد،به توافق رسیده اند.
در یمن از سال 2014 درگیری داخلی ادامه دارد. در یک طرف این نزاع شورشیان حوثی جنبش شیعه " انصارالله" و در طرف دیگر آن ارتش دولتی و شبه نظامیان وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مورد قبول جامعه بین المللی قرار دارند. از سال 2015 ائتلاف عربی به ریاست عربستان سعودی پشتیبانی نظامی از نیروهای دولتی را برعهده دارند. به نظر می رسد ، ایران از حوثی هایی که صنعا پایتخت یمن و بخش قابل توجهی از کشور را تحت کنترل دارند به طور غیررسمی حمایت می کند.
در ماه دسامبر 2018 میلادی طرفین درگیری یمن برای نخستین بار تحت نظارت سازمان ملل در استکهلم دیدار کرده و به توافق های مهمی از جمله درباره مبادله اسرا، آتش بس در بندر حدیده و تجویل این شهر به حوثی ها تحت نظارت سازمان ملل دست یافتند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала