مقتدی صدر بار دیگر خواستار انحلال بسیج مردمی عراق شد

© AP Photo / Karim Kadimمقام ایرانی خبر سفر مقتدی صدر به ایران را تکذیب کرد
مقام ایرانی خبر سفر مقتدی صدر به ایران را تکذیب کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقتدی صدر رهبر جریان شیعی صدر در عراق با تکرار درخواست انحلال حشد الشعبی (بسیج مردمی) گفته است موجودیت این نیروهای خارج از چارچوب دولت «باعت مشکلات بزرگ و تبعات منفی می‌شود».

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رادیو فردا ، مقتدی صدر این سخنان را در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط بیان کرده که جمعه ۲۰ مرداد منتشر شده است. او افزوده است، عراق باید از فرماندهی واحد نیروهای مسلح و مرکزیت در حکومت بهره‌مند شود، زیرا وجود دو ارتش «تبعات منفی» دارد. اشاره مقتدی صدر به وجود حشد الشعبی در کنار ارتش عراق است.
مقتدی صدر همچنین عربستان سعودی را «پدر پر قدرت» ملت‌های عرب که برای برقراری «صلح در منطقه تلاش می‌کند»، توصیف کرده است.
سخنان آقای صدر ۱۰ روزی پس از سفر او به عربستان و دیداری که با امیر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی داشته، بیان شده است. به گفته او، سفر اخیرش، و نیز دیدار حیدر العبادی نخست وزیر عراق از جده، برای تحکیم روابط ملت‌های عراق و عربستان بوده است.
رهبر جریان صدر اضافه کرده است که «در جریان ملاقات خود در جده و گفت‌و‌گوهای صریح احساس کرده که دیدگاه‌های یکسانی با ولیعهد عربستان دارد».
آقای صدر در حالی از «یکسانی» دیدگاه‌های خود با حکومت عربستان سخن گفته که تا چندی پیش جریان او همسو با جمهوری اسلامی ایران توصیف می‌شد.
خصومت میان ایران و عربستان از یک سال و نیم پیش تشدید شده و در دوره اخیر حکومت سعودی هر چه صریح‌تر علیه ایران در منطقه و جهان موضع می‌گیرد و‌‌ همزمان نیز سخت‌گیری علیه رهبران شیعی در عربستان را تشدید می‌کند.
مقتدی صدر در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با الشرق الاوسط گفته است، در انتخابات آتی عراق ممکن است با حیدر العبادی نخست‌وزیر و نیز عمار حکیم ائتلاف کند.
عمار حکیم دبیر پیشین مجلس اعلای اسلامی عراق روزهای گذشته از این نهاد جدا شد تا جریان تازه «حکمت ملی» را تشکیل دهد.
اختلافات داخلی در مجلس اعلای اسلامی عراق، تشکلی شیعی که در طول سه دهه و نیم همسو با ایران محسوب می‌شد، از جمله بر سر نقش ایران در عراق، موجب انشعاب اخیر شد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала