گزارش و تحلیل

دلیل خشم ریاض: قطر اقدامات خود را در سوریه با ایران هماهنگ می کرد!

© Sputnik / Vitaliy Belousov /  مراجعه به بانک تصاویر توسعه ی روابط تجاری ایران و قطر
توسعه ی روابط تجاری ایران و قطر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، منابعی در محافل دیپلماتیک قطر به روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو اعلام کردند این امیر نشین تلاش می کرد اقدامات خود را با ایران هماهنگ کند و این یکی از دلایل بروز بحران در روابط دوحه با ریاض و متحدان وی بوده است.

به این ترتیب اظهارات مثبت اخیر شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی درباره ایران که در سایت خبرگزاری دولتی این کشور منتشر شد و گویا کار هکرها بود، می توانست تصادفی نباشد. به گفته منابع نامبرده تمایل قطر به همکاری با ایران از جمله در رابطه با اوضاع سوریه باعث قرار گرفتن این کشور در مرکز توجه در بین کشورهای عرب خلیج فارس شد.
یکی از منابع قطری درباره همکاری قطر و ایران در سوریه گفت:" منظور تلاش برای کاهش تضادها بین گروه های مسلح تحت حمایت دوحه و نظامیان و داوطلبان ایرانی بود".
منابع دیپلماتیک ایزوستیا در روسیه خاطرنشان کردند تلاش های قطر برای یافتن زبان مشترک با تهران با واکنش مثبت مسکو روبرو شد چون این تلاش ها می توانست برای هماهنگی در سطح عمیق تر شرایط مساعدی را به وجود آورد. اما با این حال اینکه دوحه یکی از اسپانسرهای تروریسم در سوریه است، یک واقعیت می باشد.
روابط ریاض و دوحه روز 23 مه رو به وخامت گرائید که خبرگزاری قطر سخنان امیر این کشور، حاوی اظهارنظر مثبت درباره ایران و جنبش شیعه حزب الله لبنان را منتشر کرد.
روز بعد در قطر اعلام کردند که منابع اینترنتی این کشورمورد حمله شدید هکرها قرار گرفته اما این توجیه سعودی ها را قانع نکرد. ابتدا عربستان و سپس امارت، بحرین و مصر سایت شبکه تلویزیونی قطری الجزیره را مسدود کردند. سپس روز 5 ژوئن این کشور ها و همچنین برخی از دیگر پایتخت های عربی روابط دیپلماتیک خود با دوحه را قطع نمودند.ریاض السعودی، مدیر مرکز مطالعات عربی در ژنو در مصاحبه با ایزوستیا اظهار داشت تلاش های دوحه برای هماهنگی اقداماتش با تهران تصادفی نبوده است.
وی گفت:" قطر قبل از بحران سوریه و حتی در سال های اول پس از جنگ در مجموع روابط عادی با ایران داشته است. در شرایط تضادها بین دوحه و ریاض، ایران دشمن دیرینه سعودی ها می توانست از قطر حمایت کند…وقنی خبر روابط بین قطر و ایران منتشر شد، عربستان فورا واکنش نشان داد. دخالت کشور های عربی خلیج فارس در امور یکدیگر وضع را وخیم تر کرد. طبق برخی از اطلاعات ریاض کودتای نظامی را در قطر تدارک می دید. قطر نیز از مخالفان در عربستان حمایت کرده و دارای روابط نزدیکی با محمد بن نایف آل سعود، ولیعهد بود. حوادث فعلی حاکی از تقویت مواضع گروه رقیب در ریاض به رهبری محمد بن سلمان آل سعود، معاون ولیعهد است. به این ترتیب همچنین انشعاب در داخل خاندان سلطنتی سعودی و برتری یک گروه بر گروه دیگر بحران فعلی را تحریک کرده است".
اتفاقا خود ایرانیان نیز اقدامات ریاض و متحدانش را مورد انتقاد قرار داده اند. حمید ابوطالبی معاون دفتر ریاست جمهوری ایران اظهار داشت قطع روابط دیپلماتیک و بستن مرزها به رفع بحران کمک نخواهد کرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала