سکوت مرد نفتی

© AP Photo / Hassan Ammarسکوت مرد نفتی
سکوت مرد نفتی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علی النعیمی ، وزیر سابق نفت عربستان سعودی به انرژی خورشیدی علاقه مند شده و دیگر در رابطه با نفت نظری نمی دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، بیش از دو دهه بود که بازار نفت به هر حرف النعیمی واکنش نشان می داد. از حرف هایی که او در راهرو هتل در وین می زد تا اظهارنظرهایی که در نشست خبری ها مطرح می کرد همگی بر قیمت نفت موثر بود.
اکنون که او پس از ۲۱ سال دیگر وزیر نفت عربستان نیست، می گوید که دیگر نمی خواهد راجع به بازار نفت صحبت کند و این دوره را پشت سر گذاشته است.
النعیمی روز جمعه گفته بود که «من قیمت نفت و بازار نفت را پشت سر گذاشتم.»
النعیمی در سال ۲۰۱۴ در اوپک اظهار نظری تاریخی انجام داد که در پی آن اعضای اوپک تولید خود را افزایش دادند و به این ترتیب نفت شیل آمریکا از بازار خارج شد. عواقب آن کاهش بیش از انتظار قیمت نفت در بازار بود. او در سال ۱۹۹۵ وزیر نفت عربستان شد و سیاست های او با مشکلاتی مانند آلودگی محیط زیستی، جنگ منطقه ای، نوسانات شدید قیمت نفت در بازار رو به رو شد.النعیمی پس از دو دهه خود را بازنشسته کرد.
به نظر می رسد که او بازنشستگی خود را در آرامش نمی گذارند. بلکه درحال سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی است. به طوری که در یکی از گفت و گوهای خود اعلام کرده است که « من بیشتر به انرژی های خورشیدی علاقه دارم. اگر می توانید در این زمینه به من کمک کنید!»
در واقع عربستان سعودی با معتدل ساختن مصرف نفت داخلی بر روی انرژی های تجدید پذیر سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری کرده است. بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک برنامه دارد که منابع انرژی تجدیدپذیر کشورش را توسعه دهد به طوری که تا سال ۲۰۲۳، به معادل ۱۰ گیگاوات انرژی تجدید پذیر را توسعه دهد.
النعیمی با تمرکز کردن به انرژی خورشیدی در تلاش است که کشورش را جوان و امروزی نگه دارد. در همین خصوص این مرد ۸۱ ساله که در این سن همچنان برای تناسب اندام خود کوهنوردی می کند،گفته است «اگر این کار را نکنید می میرید. نیاز است که همچنان از مغز استفاده کنید.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала