یک روزنامه نگار: کارمندان الجزیره مهره های قطر در بازی ژئوپلیتیک بودند

© AP Photo / Osama Faisal Офис канала Al-Jazeera в Катаре
Офис канала Al-Jazeera в Катаре - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد فهمی رییس سابق دفتر انگلیسی کانال تلویزیونی الجزیره در مصر و همتای او را به عضویت در حزب ممنوعه "اخوان المسلمین" موجود در لیست سازمان های تروریستی از دسامبر 2013 و فعالیت های معطوف به تخریب امنیت و حیثیت مصر متهم می کنند.

محاکمه آنها در روز های نزدیک آغاز می شود. محمد فهمی چندی پیش از آغاز محاکمه مطلب داغی در "نیو یورک تایمز" منتشر کرده و در آن ثابت می کند که مسئولیت بر عهده سر دمداران الجزیره است نه بر دوش کارمندان معمولی آن کانال.

پس از برکنای پرزیدنت محمد مرسی دارای روابط با اخوان المسلمین در 2013 مقامات مصر فعالیت شعبه انگلیسی الجزیره "مباشر مصر را" ممنوع کردند. این کانال ارگان تبلیغاتی اخوان المسلمین بود. ولی حتی پس از ممنوعیت  الجزیره  انگلیسی بکار خود ادامه داد و به نوشته محمد فهمی سران آن کانال به مقامات مصر در مورد این مساله مراجعه نکرد.

فهمی نوشت: پس از ممنوعیت "مباشر مصر" استودیو هایش در دوحه به پخش برنامه از طریق ماهواره و اینترنت ادامه دادند ولی بزودی متوجه شدند که قطر در مورد مطالب انگلیسی الجزیره تفسیر های خود را می دهد و این تفسیر ها محتوای خبرهای ما را منحرف می کرد. من  شکایت کردم ولی از دوحه در جواب دستور دادند که به کارمان ادامه بدهیم.

این روزنامه نگار ادامه داد: رهبری ما در دوحه هم به خود زحمت نداد به من خبر بدهد که شرکت عربی الجزیره به فعالین اخوان المسلمین در مصر اسلحه می داد و به آنها پول ویدیو های تولیدی می پرداخت و این مطالب از کانال عربی ممنوعه پخش می شد. کسی به من مقصد سیاسی  آن سوژه ها را توضیح نکرد.

به عقیده فهمی کانال الجزیره با طفره رفتن از حکم دادگاه در باره ممنوعیت فعالیت الجزیره عربی عمدا روحیه مقام های مصر را علیه خود  سوق داد  و  پشت سر این تصمیم، تمایل خانواده پادشاهی قطر به  مداخله در امور داخلی مصر قرار دارد.

این روزنامه نگار نوشت:  رهبران دوحه از دفتر عربی الجزیره دارای حیثیت بین المللی بعنوان سرپوش استفاده کرده و از ما  که از این کار ها بی خبر بودیم بعنوان مهره ها در بازی ژئوپلیتیک قطر استفاده کرد.

فهمی نوشت: بعلاوه الجزیره بجای اینکه از کارمندان خود حمایت کند آنها را زیر ضربه قرار می داد و شکایت های هر چه بیشتری می داد تا قاهره بیشتر عصبانی شود. وکیل مدافع فهمی نامه های الکترونیک در دست دارد حاکی از اینکه رهبری کانال اصلا  از در فکر سرنوشت روزنامه نگاران   نبوده و فقط می خواست قاهره را توهین کند.

چند روز پیش نماینده قطر در سازمان ملل متحد به شورای امنیت اعلام کرد که کشور وی از مساعی در راه تامین امنیت روزنامه نگاران حمایت کرده و به قطعنامه ای رای داد که "فرا می خواند که برای کار روزنامه نگاران و کارمندان رسانه ای شرایط امن و مساعد فراهم شود تا این پرسنل بتواند کار خود را بدون دخالت های غیر مدلل انجام دهد".

محمد فهمی در پایان نوشت: حالا من درک می کنم که همه سخنان نجیبانه الجزیره چیزی جز تلاش سرپوش گذاشتن به اعمال خود نبود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала