گزارش و تحلیل

کشور های عرب نیرو های مشترک تشکیل می دهند. ایران در جواب چه خواهد کرد؟

© AFP 2023کشور های عرب نیرو های مشترک تشکیل میدهند. ایران در جواب چه خواهد کرد؟
کشور های عرب نیرو های مشترک تشکیل میدهند. ایران در جواب چه خواهد کرد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جنگ داخلی یمن می تواند به اختلاف مستقیم میان رقیبان اصلی منطقه- عربستان سعودی و ایران منجر شود و کشوری که در یمن پیروز شود قادر خواهد بود تنگه باب المندب یکی از مهم ترین مسیر های جهانی حمل نفت را کنترل کند

به نوشته واشنگتن پست با این حال ایران که در حال مذاکره با 5 بعلاوه 1 در باره برنامه هسته ای خود است بعید است که به بمباران های یمن از طرف سعودی ها و متحدیدنش جواب نظامی بدهد. با وجود این سران کشور ها در همایش اتحادیه عرب در شرم الشیخ در باره تشکیل نیرو های مسلح منطقه ای تصمیم گرفتند. نبیل عربی دبیر کل این اتحادیه گفت که این اقدام با خطرات برای کشور های منطقه ارتباط دارد.

تشکیل نیرو های متحده بر پایه داوطلبی بوده و تحت کنترل هیچ کشوری نخواهند بود. نمایندگان مصر گفتند که در ترکیب آن 40 هزار نفر بوده و جنگنده ها و ناوهای جنگی از عملیات آنها حمایت خواهند کرد.

طرحی که اتحادیه کشور های عرب آنرا اعلام کرده تا چه اندازه اجرایی شدنی است؟ هر طوری شده سی ان ان هم اینک در نزدیکی مرز یمن کامیون های حامل سربازان عربستان را کشف کرده. در این هنگام جنگنه های عربستان و برخی دیگر کشور های سنی عضو ائتلاف متشکل از امارات عربی متحده، کویت، اردن، مصر و سودان به بمباران صنعا و واحد های نظامی در فرودگاه عدن ادامه دادند. چند روز پیش پرزیدنت عبد ربه منصور هادی از آنجا به خارج فرار کرده است.

Президент Сирии Башар Асад - اسپوتنیک ایران
افزایش اعضای دولت اسلامی

ونیامین پاپوف رییس مرکز مشارکت تمدن ها انستیتو روابط بین المللی وزارت خارجه روسیه و سفیر سابق کشور ما در یمن در مصاحبه با روزنامه نزاویسیمایا گازتا چاپ مسکو اشاره کرد که وخیم شدن این اختلاف به نفع آمریکا است. آمریکا دیگر وابسته به تحویل نفت خاور نزدیک نیست ولی اروپا و چین هنوز هم به این تحویلات وابسته اند. جنگ به آمریکا امکان می دهد که آنها را در حالت وابستگی به خود نگه دارد.

برای آمریکا فایده دارد که این حوادث را بعنوان اختلاف مذهبی شیعیان و سنی ها معرفی کند ولی یمنی ها در سابق فرق میان سنی ها و شیعیان را نمی گذاشتند. تا سال 1962 یمن امامت زیدی- یک فرقه شیعه بود. بعد سنی ها بقدرت رسیدند. با این همه سنی صالح رییس جمهور سابق یمن متحد حوثی های شورشی است. 70 درصد ارتشیان از او طرفداری می کنند.

پاپوف در پایان گفت: اروپاییان به این خطر کم بها می دهند. اگر طرف های مقابله وارد گفت و گو نشوند به نفع القاعده و داعش خواهد بود. این مانند ورم سرطانی است که هم اینک که دارد به افغانستان و آسیای میانه حرکت می کند.

دیپلماسی روسیه تلاش می کند مذاکرات میان شورشیان و مقامات رسمی یمن را تشویق کند. میخایل بوگدانوف فرستاده ویژه رییس جمهور روسیه در امور خاور نزدیک و معاون وزیر خارجه به شرم الشیخ سفر کرده و با ریاض یاسین همتای یمنی خود دیدار کرد. آنها بر له ادامه تماس های روسیه — یمن و عادی سازی موقعیت در آن کشور اظهار نظر کردند.

ولی ابتکار روسی به مزاق شاهزاده سعود الفیصل خوش نیامد. در کنفرانس عربی نامه رییس جمهور ولادیمیر پوتین حاوی فراخوانی به حل مسایل از طریق مسالمت قرائت شد. در جواب وزیر سعودی مسکو را به ریاکاری متهم کرد زیرا به عقیده او روسیه با حمایت از بشار اسد رییس جمهور سوریه بی ثباتی در منطقه را افزایش می دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала