ایران Sputnik
مسکو
به مسکو، پایتخت روسیه و محل برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال 2018 خوش آمدید


مسکو در محل به هم پیوستن رودخانه های مسکو و نگلینا در تپه مرتفع بوروویتسکی بنا شد. بر اساس مطالعات باستان شناسی، اولین نقاط مسکونی در این سرزمین دو هزار سال قبل از میلاد مسیح ظاهر شدند‪.


نام مسکو برای نخستین بار در سال 1147 در کتاب ها ذکر می شود. موسس مسکو شاهزاده یوری دولگوروکی است‪.


جاذبه های گردشگری
مسلما کرملین و اطراف آن مرکز جاذبه برای مهمانان مسکو است. کرملین مسکو قلعه ای در مرکز پایتخت روسیه است و باستانی ترین بخش آن اقامتگاه رسمی رئیس جمهور روسیه می باشد. هر کس در صورت خرید بلیت می تواند از کاخ کرملین دیدن کند‪.

مجموعه کرملین مسکو متشکل از مکان های دیدنی مشهوری همچون کلیسا های جامع آرخانگلسکی و بلاگووشنسکی، ناقوس خانه ایوان کبیر، برج اسپاسکایا، موزه نشان های دولتی روسیه موسوم به آروژینایا پالاتا و موزه الماس است‪.

میدان سابورنا، مهم ترین وباستانی ترین میدان در کرملین است و در مرکز آن قرار دارد‪.
©Sputnik/Sergey Guneev/ کلیسای جامع آرخانگلسکی، ناقوس خانه ایوان کبیر، کلیسای جامع اوسپنسکی (از چپ به راست) در میدان سابورنایای مجموعه کرملین
©Sputnik/Evgenya Novozhenina/ کلیسای جامع اوسپنسکی در میدان سابورنایا مجموعه کرملین مسکو
©Sputnik/Ruslan Krivobok/ ناقوس خانه ایوان کبیر در مجموعه کرملین مسکو
در این میدان علاوه بر کلیساهای جامع می توان دو پدیده دیدنی دیگر توپ تزار و ناقوس تزار را دید. توپ 890 میلی متری تزار بزرگترین توپ در جهان و اگر چه تا به حال در جنگ ها مورد استفاده قرار نگرفته، قادر به شلیک است‪.

در کنار آن ناقوس تزار در روی یک سکوی برنزی قرار دارد. وزن این ناقوس که هیچگاه به صدا در نیامده بیش از 200 تن است. ناقوس تزار بلافاصله پس از ساخته شدن آن بر اثر آتش سوزی شدید سال 1737 در مسکو شکسته و یک تکه 11.5 تنی از ان جدا شد. چند بار به فکر بازسازی ناقوس تزار افتادند اما در نهایت از این فکر دست برداشتند چون به این نتیجه رسیدند که به صدا در آوردن آن غیر ممکن است‪.
©Sputnik/Alexander Polyakov/ تاج، عصای سلطنتی و نماد قدرت میخائیل رومانوف، تزار روس (ساخته شده در سالهای 1627 و 1628). موزه نشان های دولتی مجموع کرملین مسکو (آروژینایا پالاتا)
©Sputnik/Evgeny Biyatov/ نشان "پیروزی" (دوم از چپ)، متعلق به مارشال تولبوخین، فرمانده جبهه سوم اوکراین ارتش شوروی که در نمایشگاه "یابود پیروزی در جنگ جهانی دوم" در موزه آروژینایا پالاتا کرملین مسکو به نمایش گذاشته شد
©Sputnik/Grigoriy Sisoev/ تخم مرغ عید پاک.نمایشگاه به مناسبت صدمین سالگرد جنگ جهانی اول در موزه "آروژینایا پالاتا" کرملین مسکو
علاوه بر تماشای داخل کرملین مسکو و بازدید از کلیساهای جامع آن باید حتما آروژینایا پالاتا را دید. نشان های دولتی باستانی، لباس های رسمی و سلطنتی تزارهای روس، اشیای طلایی ونقره ای ساخت استادان روسی و خارجی ، کلکسیون های درشکه ، سلاح و زینت آلات اسب اساس این موزه را تشکیل می دهند که یک گنجینه واقعی است‪.

میدان سرخ که کلیسای جامع سنت باسیل،آرامگاه لنین و بوستان آلکساندروفسکی در آنجا قرار دارد، در مجاورت مجموعه کرملین مسکو واقع شده است. همچنین تئاتر بالشوی، مشهورترین تئاتر مسکو که در سال 2016 میلادی 240 ـ مین سالگرد آن برگزار شد، در نزدیکی کرملین قرار دارد‪.
©Sputnik/Alexander Vilf/ میدان سرخ در مسکو
©Sputnik/Vladimir Sergeev/ شهروندان و گردشگران در میدان سرخ مسکو. در پشت سر آنها کلیسای جامع سنت باسیل دیده می شود
©Sputnik/Aleksandr Utkin/ تئاتر بالشوی در مسکو
همچنین در دیگر موزه های مسکو می توان آثار تاریخی و هنری آشنا شد. موزه دولتی هنرهای تجسمی به نام پوشکین از جمله آنها است که اشیای طلایی تروآ، کشف شده در حفاری های هاینریش شلیمان، جنازه های مومیایی شده مصر باستان، تابلوهای نقاشی استادان ایتالیایی دوره رنسانس و آثار نقاشان امپرسیونیست و پست امپرسیونیست فرانسوی و دیگر آثار نقاشی اوایل قرن بیستم را عرضه می کند‪.

نگارخانه مشهور ترتیاکوف مراجعان را با بزرگترین مجموعه هنرهای تجسمی روسیه آشنا می کند. در بنای تاریخی این نگارخانه در خیابان "لاورشسینسکی پراولوک" می توان آثار نقاشی روسیه در دوره قرون 11 تا 20 میلادی و در ساختمان دیگر این موزه در خیابان "کریمسکی وال" می توان غرفه دائمی هنرهای قرن بیستم و دیگر نمایشگاه های بزرگ نگارخانه ترتیاکوف را تماشا کرد‪.
©Sputnik/Vladimir Astapkovich/ ساختمان نگارخانه ترتیاکوف در خیابان کرمسکی وال مسکو
©Sputnik/Maksim Blinov/ مجسمه "کارگر" و شادر در موزه تاریخ معاصر روسیه در مسکو به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب 1917
©Sputnik/Eugene Odinokov/ موزه دولتی هنرهای تجسمی به نام پوشکین در مسکو
حالا که به پایتخت کشوری آمده ای که اولین ماهواره در جهان را پرتاب و اولین انسان را به فضا فرستاده، حتما باید موزه فضانوردی را ببینی. این موزه در زیر بنای یادبود فاتحان فضا در نزدیکی ایستگاه متروی VDNKh قراردارد و در آنجا از جمله کپسول سفینه واستوک که یوری گارگارین اولین فضانورد جهان با آن به فضا پرواز کرده ، عرضه شده است‪.

اگر شما مدتهاست که عاشق فضانوردی هستید، می توانید خود را در موزه فضانوردی ، فضانورد واقعی احساس کرده و هدایت سفینه فضایی را فرا بگیرید چون در آنجا دستگاه شبیه ساز منحصربفردی وجود دارد که شما در آن می توانید مراحل نزدیک شدن و اتصال سفینه به ایستگاه فضایی بین المللی را تمرین کنید‪.
©Sputnik/Sergey Guneev/ آثار نمایشگاه "سه روز از زندگی گاگارین" در موزه یادبود فضانوردی در مسکو
©Sputnik/Vladimir Astapkovich/ لباس تمرین فضانوردی "اورلان ـ ت" در موزه یادبوی فضانوردی در مسکو
©Sputnik/Ruslan Krivobok/ موزه یادبود فضانوردی در مجموعه‪VDNKh 
یک موزه دیگر فضانوردی در غرفه فضا در داخل مجموعه VDNKh قرار دارد. این غرفه به دو بخش فضانوردی با ماکت های پایگاه های فضایی ، سفینه ها و ایستگاه های فضایی و بخش هوانوردی تقسیم شده که در آنجا هواپیما های سوخو 35 و میگ 29 و کابین های شبیه سازی پرواز وجود دارد. به عنوان یادگاری می توان در آنجا غذای فضانوردان را خریداری کرده و امتحان کرد که آنها در فضا چه می خورند‪.

برج تلویزیونی آستانکینو، بلند ترین برج تلویزیونی در روسیه و جهان در نزدیکی VDNKh قرار دارد که می توان از آن بازدید کرد. از عرشه تماشای این برج می توان منظره زیبای مسکو و حومه پایتخت روسیه از بالا را دید‪.
©Sputnik/Sergey Guneev/ منظره برج تلویزیونی آستانکینو در غروب
در مسکو می توان با وسایل نقلیه زمینی یا تاکسی رفت و آمد کرد اما به خاطر شلوغی خیابان ها و ترافیک زیاد ، متروی مسکو که موزه زیر زمینی نامیده می شود، سریع ترین وسیله حمل و نقل در پایتخت روسیه محسوب می شود‪.

ایستگاه های متروی مسکو از لحاظ معماری و تزئینات شبیه کاخ ها هستند‪.

دیوار بسیاری از ایستگاه های مترو مسکو از مرمر، سنگ خارا، یشم، عقیق سیاه و رودونیت ساخته شده و با نقاشی های گوناگون دیواری نزئین گردیده است‪.
©Sputnik/Ruslan Krivobok/ تابلوی موزائیک در ایستگاه "مایاکوفسکی" متروی مسکو (بر اساس اثر آلکساندر دینک، نقاش روس)
©Sputnik/Eugene Odinokov/ مسافران در ایستگاه "فرونزنسکایا" متروی مسکو
©Sputnik/Vladimir Astapkovich/ ایستگاه "بائومنسکایا" متروی مسکو
©Sputnik/Pavlov/ تابلوی موزائیک در ایستگاه "نووسلوبودسکایا" متروی مسکو
©Sputnik/Eugene Odinokov/ گردشگران در ایستگاه "کومسومولسکایا" متروی مسکو
©Sputnik/Ramil Sitdikov/ ایستگاه "بوتیرسکایا" متروی مسکو
در مسکو چند استادیوم فوتبال مطابق با استانداردهای لازم برای برگزاری مسابقات بین المللی وجود دارد‪.

در تابستان 2018 دو استادیوم اسپارتاک و لوژنیکی میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال خواهند بود‪.

   

   

ورزشگاه "اسپارتاک‪"
باشگاه فوتبال اسپارتاک مسکو طی مدت طولانی صاحب یک استادیوم خانگی نبود. کاراحداث استادیوم اسپارتاک در سال 2010 آغاز شد. در سپتامبر 2014 مراسم با شکوه گشایش این استادیوم با بازی دوستانه تیم های اسپارتاک و تیم "تسرونا زوزدا" برگزار شد‪.

این استادیوم برای برگزاری مسابقات قهرمانی باشگاه های روسیه و دیگر مسابقات مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مسابقات جام کنفدراسیون فیفا در سال 2017 در اینجا برگزار شد و قرار است این استادیوم همچنین میزبان تعدادی از مسابقات جام جهانی فوتبال 2018 از جمله بازی های مراحل گروهی و یک هشتم نهایی باشد‪.

گنجایش استادیوم جدید بیش از 45 هزار نفر است و یگانه استادیوم کاملا آماده برای برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال 2018 بود‪.
جزئیات بیشتر درباره استادیوم

   

   

   

"لوژنیکی"
با جرات می توان گفت که لوژنیکی استادیوم اصلی مسابقات جام جهانی فوتبال 2018 در روسیه است. بازی افتتاحیه و بازی فینال در این استادیوم برگزار خواهد شد‪.

لوژنیکی در سال 1956 گشایش یافت و چند بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. مخارج آخرین کارهای مرمت و بازسازی 350 میلیون یورو تخمین زده می شود. لوژنیکی پر گنجایش ترین استادیوم اتحاد شوروی و روسیه بوده و پس از نوسازی نیز بزرگترین استادیوم این کشور است‪.
پس از مرمت و بازسازی ورزشگاه بزرگ لوژنیکی ، تعداد صندلی ها برای تماشاگران از 78 هزار به 81 هزار نفر افزایش یافته و از جمله 300 جا برای معلولان در نظر گرفته شده است. صندلی ها و جایگاه های تماشاگران دارای پوشش های مقاوم در برابر حرکات ویرانگرانه اوباش خواهند بود‪.
در لوزنیکی مرکز واحد هدایت با دیدبانی مناسب همه جایگاه ها و زمین فوتبال و دو صفحه بزرگ نمایش برای تماشای مسابقات وجود خواهد داشت. مطابق با مطالبات فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) برای پوشش زمین فوتبال از چمن طبیعی استفاده خواهد شد‪.

سقف روی جایگاه ها به میزان 11 متر جلوتر رفته و در ساخت آن از نوع معاصر ماده پلی کربنات استفاده شده که نور بیشتری را از خود عبور می دهد. در لوژنیکی بدون هرگونه مسئله می توان در زمستان نیز بازی کرد چون این استادیوم به سامانه های گرما رسانی به زمین و جایگاه ها مجهز شده است‪.
جزئیات بیشتر درباره استادیوم

   

   

   

چگونگی سفر به مسکو
با هواپیما: هواپیما راحت ترین و سریع ترین وسیله برای سفر به مسکو است. داماددوو، شرممتییوو، ونوکوو و ژوکوفسکی، چهار فرودگاه مسکو روزانه صدها پرواز از سراسر جهان را می پذیرند‪.

برای رفت و آمد بین مسکو و سوچی، یکاترینبورگ و روستوف نا دنو، دیگر شهرهای برگزار کننده مسابقات جام جهانی فوتبال 2018 نیز استفاده از هواپیما راحت تر است‪.

با قطار: از مسکو می توان با قطارهای سریع السیر ویژه (با نامهای ساپسان، لاستوچکا، استریژ) طی حدود 3.5 ساعت به شهرهای سن پترزبورگ و نیژنی نووگورود رسید‪.

برای رسیدن از مسکو به دیگر شهرهای برگزار کننده مسابقات جام جهانی فوتبال 2018 می توان از قطارهای سریع السیر معمولی استفاده کرد‪.