افزایش روند خرید پیمانه‌ای برنج در اقشار کم درآمد ایران +عکس، ویدئو

© Fotolia / Dancarافزایش روند خرید پیمانه‌ای برنج در اقشار کم درآمد ایران +عکس، ویدئو
افزایش روند خرید پیمانه‌ای برنج در اقشار کم درآمد ایران +عکس، ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.10.2021
اشتراک
افزایش بی‌سابقه قیمت برنج در ایران و عدم توانایی خرید این کالا از سوی اغلب مردم، موضوع مورد بحث کاربران در فضای مجازی شده است.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از داده‌های مرکز آمار ایران که قیمت‌های آن بر اساس متوسط قیمت در مناطق شهری تهیه شده، قیمت برنج ایرانی و خارجی از مهر ۱۳۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰ روند افزایشی داشته است. و بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، در اردیبهشت ۱۴۰۰ سرانه مصرف برنج در ایران ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است و یکی از دلایل این مسئله گرانی قیمت برنج است.

بررسی‌های میدانی نیز نشان می‌دهد در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، برنج ایرانی عرضه نمی‌شود و به جای آن فقط برنج خارجی وجود دارد. یکی از کاربران در توئیتر نوشت: «دوباره سر و کله برنج تایلندی تنظیم بازار پیدا شده و این برنج کیلویی ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. برنج هندی هم کیلویی ۲۴ هزار تومان و تنظیم بازاری آن با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.»

اما ماجرا فقط به نبود برنج ایرانی در بازار ختم نمی‌شود. بلکه گفته می‌شود که مردم برنج خارجی را هم پیمانه‌ای می‌خرند و نه کیسه‌ای. علی شفاهی، مشاور انجمن واردکنندگان برنج در این‌باره گفت: «پیش از این، فروش برنج خارجی که کیسه آن باز شده باشد، ممنوع بود اما قدرت خرید مردم آن قدر کاهش پیدا کرده که برخی سوپر مارکتی‌ها کیسه برنج‌های خارجی را باز کردند و برنج خارجی را پیمانه‌ای به مردم می‌فروشند.»

به دنبال این مسائل و واکنش‌های متفاوت کاربران در شبکه‌های اجتماعی، این موضوع در رسانه‌ی ملی ایران مطرح شد و ابراهیم زارع، مدیر کل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: «مردم مطمئن باشند که برنج گران نمی‌شود و حتی به سمت ارزانی خواهیم رفت.»

کاربران بسیاری عنوان می‌کنند دغدغه‌ی این روزهای غالب مردم، نان است که بسیاری برای امرار و معاش به مشکل برخورده‌اند؛ عوامل زیادی در این مسئله دخیل است از جمله تورم و گرانی‌ها، عدم نظارت صحیح بر قیمت‌ها در بازار، احتکار و از این قبیل موارد می‌باشد.

کاربران این سوال را مطرح می‌کنند که چرا مواد غذایی به یکباره تا این حد گران شده؟! آیا دولت به قشر کم درآمد توجه‌ای ندارد؟! این کاربران معتقدند، در این موضوع به این مهمی دولت باید ورود کند و تدبیری بیندیشد، بی‌توجهی و نظاره‌گر بودن این شرایط، مملکت را بسیار آسیب‌پذیر خواهد کرد.

View this post on Instagram

A post shared by ارزچند (@arzchandpage)


کاربرانی نیز عنوان می‌کنند کاملا مشخص است قیمت اقلام مختلف غیرواقعی است و به قصد سوءاستفاده از مردم این چنین قیمت‌گذاری می‌شوند! این دسته از کاربران با اظهار تاسف و اشاره به گرانی اقلام اصلی سبد خرید خانوار‌ها عنوان می‌کنند زمانی می‌گفتند بعضی از مردم کشورهای آسیای شرقی میوه را دانه‌ای می‌خرند یا هندوانه را به صورت قاچ شده می‌خرند و این موضوع باورش برای مردم ایران دشوار بود اما اکنون همین مردم میوه را دانه‌ای و برنج را پیمانه‌ای می‌خرند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала