واکنش کاربران به تصویب طرح حذف غربالگری مادران باردار +عکس

© Fotolia / Zffotoواکنش کاربران به تصویب طرح حذف غربالگری مادران باردار +عکس
واکنش کاربران به تصویب طرح حذف غربالگری مادران باردار +عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.10.2021
اشتراک
طرح حذف غربالگری و محدود شدن سقط جنین در ایران از یک ماه دیگر آغاز خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، غربالگری مادران باردار که از سال ۱۳۸۰ در ایران انجام می‌شود تا در سه ماه اول بارداری احتمال تولد نوزادان با سندرم داون، تریزومی ۱۸ و تریزومی ۱۳ کاهش یابد در حال حذف شدن در ایران است. طرح حذف غربالگری مادران باردار مدت‌هاست در مجلس شورای اسلامی ایران مطرح شده است و با به تصویب رسیدن این طرح در روزهای اخیر و اجرایی شدن آن در ماه آینده، این موضوع مورد انتقاد بسیاری در دنیای حقیقی و مجازی قرار گرفته است.

پس از این، سقط جنین در ایران تنها در موارد ضروری و صرفا با وجود مجوزها و ضوابط علمی، قانونی و مشروع صورت می‌گیرد که تشخیص موضوع سقط بر عهده‌ ۲ پزشک متخصص است و تشخیص حکم این موضوع بر ‌عهده‌ «قاضی» خواهد بود. کاربران بسیاری به تندی از این موضوع انتقاد می‌کنند و عنوان می‌کنند وقتی افراد غیر متخصص وارد حوزه های تخصصی می‌شوند و در هر زمینه‌ای اظهارنظر می‌کنند وضعیت بهتر از این نخواهد شد.

View this post on Instagram

A post shared by irannurse (@irannurse)


کاربران عنوان می‌کنند چه کسی ضرورت این موضوع را تعیین می‌کند و چرا خانواده‌ها باید بدون غربالگری اقدام به فرزندآوری کنند که فرزندی با مشکلات جسمی و ذهنی به دنیا آورند؟! این کاربران معتقدند به این ترتیب نه تنها زوجین تمایل به فرزندآوری نخواهند داشت بلکه جوانان نیز با این وضعیت تمایلی به ازدواج نشان نخواهند داد.

کاربرانی عنوان می‌کنند با حذف غربالگری مادران باردار، هزینه‌های این آزمایشات بیشتر خواهد شد چراکه تحت پوشش بیمه قرار نخواهند گرفت و بهتر است خانواده‌هایی که توان مالی چنین آزمایشاتی را ندارند اقدام به فرزندآوری نکنند.

اعظم‌السادات موسوی، رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران نیز در این مورد در یک گفت‌و‌گوی خبری گفت: «مشکلات این طرح به قوت خود باقی است. اگر پزشکی غربالگری نکند، هیچ مسئولیتی ندارد و زوج باردار در این زمینه نمی‌توانند ادعایی داشته باشند. همچنین اگر پزشکی غربالگری انجام دهد و منجر به سقط شود، مقصر شناخته می‌شود. از هر دوی حالات اینطور برداشت می‌شود که پزشکان ترجیح خواهند داد وارد حوزه غربالگری نشوند و بنابراین حق زوجی که می‌خواهند فرزند سالمی داشته باشند، مخدوش می‌شود.»
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала