کشف بسیاری از ترکیبات ناشناخته بالقوه خطرناک در چای

CC0 / Pixabay / کشف بسیاری از ترکیبات ناشناخته بالقوه خطرناک در چای
کشف بسیاری از ترکیبات ناشناخته بالقوه خطرناک در چای  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.09.2021
اشتراک
دانشمندان به این نتیجه که میزان 60 محصول جانبی شناخته شده ناشی از ضدعفونی کردن آب در چای دم شده به میزان قابل توجهی کمتر از خود آب لوله کشی است اما در عین حال حدود 500 ترکیب دیگر در چای کشف کردند که می توانند با کلر وارد واکنش شده و محصولات جانبی جدید، فعلاً ناشناخته و احتمالاً ناسالم را ایجاد کنند.
به گزارش اسپوتنیک، نتایج این تحقیق پژوهشگران در مجله Environmental Science & Technology منتشر شده است.
چای پس از آب آشامیدنی دومین نوشیدنی پرمصرف در جهان است. ترکیب برگ چای به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفته است و بر اساس این داده ها ، دانشمندان معمولاً در مورد مزایای چای نتیجه گیری می کنند اما مشخصات و ویژگی های جزء اصلی نوشیدنی چای یعنی  آب را نادیده می گیرند.
نوشیدن چای زیاد چه ضررهایی دارد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2021
نوشیدن چای زیاد چه ضررهایی دارد؟
وقتی از آب لوله کشی جوشانده برای دم کردن چای استفاده می شود ، کلر باقی مانده که برای ضدعفونی آب استفاده می شود  می تواند با ترکیبات چای وارد واکنش شده و به اصطلاح محصولات ضد عفونی کننده (DPPs) را ایجاد کند که بسیاری از آنها در غلظت های قابل توجه برای سلامتی خطرناک هستند.
محققان آمریکایی از دانشگاه کارولینای جنوبی  به همراه همکاران چینی خود از دانشگاه تیانجین ، سطح 60 محصول شناخته شده ناشی از ضد عفونی کردن را در سه مارک معروف چای - سبز Twinings و مشکی Earl Grey و Lipton - اندازه گیری کردند و به طور غیر منتظره دریافتند که سطح این مواد در چای دم کرده کمتر از آب است . نویسندگان این موضوع را با این واقعیت توضیح می دهند که بسیاری از ترکیبات فوقالذکر در هنگام دم کشیدن تبخیر شده یا توسط برگهای چای جذب شده اند.
در همان زمان ، دانشمندان بسیاری از محصولات ناشناخته را در چای دم شده کشف کردند. اثرات این مواد بر سلامت انسان مورد مطالعه قرار نگرفته اما با این حال به گفته محققان  چای حاوی حدود 500 ترکیب از جمله پلی فنول ها، اسیدهای آمینه، کافئین و سایر مواد است که می توانند با کلر واکنش داده و محصولات ناشی از ضد عفونی کردن را تشکیل دهند. برخی از آنها قبلاً با خطر سرطان و عوارض دوران بارداری و زایمان مرتبط بوده اند.
محققان با استفاده از کروماتوگرافی گازی با وضوح بالا یا طیف سنجی جرمی برای نخستین بار 15 نوع د از این ترکیبات را شناسایی کردند ، که به عقیده آنها در اثر واکنش کلر با پیش سازهای طبیعی فنولیک و پلی فنلی در برگهای چای ایجاد شده است. علاوه بر این می توانند در نتیجه واکنش با ترکیبات محصولات ناشی از ضد عفونی کردن موجود در خود آب لوله کشی ایجاد شوند.
مقدار کل هالوژن های آلی ، که نشان دهنده قسمت عمده ا حصولات ناشی از ضد عفونی کردن ست،  در چای تقریباً دو برابر آب لوله کشی اولیه بود. شناسایی حدود چهار درصد آنها امکان پذیر بود. قسمت عمده - بیش از 12 درصد - ترکیباتی مانند دی کلرواستیک اسید ، تری کلرواستیک اسید و کلروفرم هستند که هنوز در ترکیب آب اصلی بودند.
به گفته محققان علیرغم این واقعیت که حدود 96 درصد از کل مقدار هالوژن های آلی چای تشخیص داده نشده ، غلظت آنها هیچ خطری برای انسان ندارد و برای فراتر رفتن از سطح ایمن این مواد ، باید روزانه بیش از 50 فنجان چای نوشید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала