عضو شورای شهر: کارتن‌خوابی، سبک زندگی است +عکس

© Photo / PUBLIC DOMAINعضو شورای شهر: کارتن‌خوابی، سبک زندگی است +عکس
عضو شورای شهر: کارتن‌خوابی، سبک زندگی است +عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2021
اشتراک
اظهارنظر جنجالی عضو شورای شهر تهران در رابطه با کارتن خوابی زنان واکنش بسیاری از کاربران را برانگیخته است.

به گزارش اسپوتنیک، زهرا شمس‌ احسان، عضور شورای شهر تهران در گفتگو با روزنامه همشهری گفت: «باید پذیرفت در تهران شاهد چنین آسیب اجتماعی هستیم. درحقیقت کارتن‌خوابی، نوعی "سبک زندگی" است که الزاما با اعتیاد گره نمی‌خورد؛ بنابراین وقتی درخصوص موضوع کارتن‌خوابی زنان صحبت می‌شود باید حتما مدل اقدام و عمل برای تغییر سبک زندگی آنها ارائه دهیم.


مثلا خانمی که بنا به هر دلیلی و در یک فرایند خاصی ۲۰ سال در خیابان کارتن‌خوابی را تجربه کرده است را نمی‌توان یک‌ دفعه از چنین سبک زندگی جدا کرد و به کانون خانه و خانواده سوق داد. پس باید تلاش کنیم آرام آرام در یک بستر مناسب بازگشت به چرخه زندگی سلامت رخ دهد که قطعا در این فرایند شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها ازجمله سازمان بهزیستی هم باید حضور داشته باشند.»

View this post on Instagram

A post shared by abdolmajid (@gh_abdolmajid)


اما سخنان و نظرات این عضو شورا، واکنش‌های افراد بسیاری از جمله مردم، کارشناسان جامعه‌شناسی و آسیب‌شناسی اجتماعی را در فضای مجازی به دنبال داشته است و اغلب این کاربران عنوان می‌کنند این خانم، هیچ سواد و اطلاعی در مورد «سبک زندگی» و «کارتن‌خوابی» ندارد و سخنانش تنها در جهت فرافکنی و سلب مسئولیت از شورای شهر تهران بوده است. کاربران همچنین عنوان می‌کنند که اگر کارتن‌خوابی نوعی سبک زندگی است، چرا افرادی مثل وی، این نوع سبک زندگی را انتخاب نمی‌کنند تا میزان همدلی و درک آنان نسبت به افراد کارتن‌خواب و شرایطی که تجربه می‌کنند، افزایش یابد؟!


دکتر امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس در گفت‌وگویی عنوان کرد این خانم معنی «سبک زندگی» را نمی‌داند، سبک زندگی، سبکی است که جامعه بر اساس ارزش‌ها و هنجارهای معمول که عوامل متعددی در بروز و ظهور آن در طول تاریخ، دخالت داشتند، به‌وجود آمده و معمول ونرمال است. این‌که خانم عضو شورای شهر گفته کارتن‌خوابی و گورخوابی و ... نوعی سبک زندگی است نشان می‌دهد که وی آدمی است که در زمینه برداشت اجتماعی از سبک زندگی کاملا کم‌سواد است. در حالی‌که سبک زندگی، یک روش معمول و عادی زندگی مردم است.

View this post on Instagram

A post shared by abdolmajid (@gh_abdolmajid)


و اینکه امروز زنان و دختران به کارتن‌خوابی روی آورده‌اند، نشانه فقر و نداری و شکاف طبقاتی و درماندگی زنان و دختران در جامعه است. ضمن اینکه سخنان این خانم نشان می‌دهد که وی در برج عاج نشسته و از حال مردم و نحوه زندگی آنان بی‌خبر است. همینطور اگر من جای مسئولان رده بالای حاکمیت بودم، این فرد را حتما بازخواست می‌کردم؛ این‌که یک مسئول بگوید کارتن‌خوابی زنان در مناطق مختلف شهر، یک سبک زندگی است، توهین بزرگی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала