اهمیت صدور کارت واکسیناسیون کرونا

CC BY 4.0 / IRNA / واکسیناسیون خودرویی
واکسیناسیون خودرویی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.08.2021
اشتراک
همان طور که می‌دانید چندی است که در کشور عمل واکسیناسیون برای کووید ۱۹ در رده سنی‌های مختلف در حال اجراست.

در این روند از برندهای مختلف واکسن استفاده می‌شود. براساس این استراتژی واکسیناسیون، وزارت بهداشت وظیفه واکسیناسیون عموم مردم جامعه را برعهده پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت نهاده است. با توجه به اینکه تزریق واکسن کرونا در دو یا سه مرحله انجام می‌شود، نظام پزشکی این آمادگی را اعلام کرده که بعد از تزریق دوز دوم واکسن، برای هر فرد کارت واکسن دیجیتال صادر شود. هدف از صدور کارت دیجیتال واکسن کرونا  این است تا اطمینان حاصل شود که افراد هر دو دوز مورد نیاز واکسن را دریافت می‌کنند و این‌گونه دوزهای واکسن به هدر نمی‌رود.

بعد از تزریق نوبت دوم واکسن، کارت واکسن دیجیتال صادر و قابل پرینت شدن خواهد بود. لازم به ذکر است که کارت واکسیناسیون به‌ صورت کاغذی هم به کسانی که واکسینه می‌شوند، ارائه  می‌شود تا پیگیری کنند چه واکسنی دریافت کرده‌اند. البته ناگفته نماند که گواهی واکسیناسیون را می‌توان بصورت هوشمند نیز چاپ کرد. این نوع کارت واکسن برروی کارت‌های پی وی سی که از جنس کارت‌های بانکی هستند چاپ می‌شود. بنابراین سازمان‌های صدور کارت واکسن کرونا می‌توانند از پرینتر کارت برای این منظور استفاده کنند. همچنین جهت کاهش هزینه‌ها امکان استفاده از چاپگر دست دوم نیز وجود دارد.

اهمیت کارت پی وی سی واکسیناسیون

اهمیت این کارت به خصوص برای افرادی که مسافرت بین المللی دارند، بسیار مشخص است؛ زیرا می‌توانند به راحتی کارت واکسیناسیون کرونای خود را در هر موقعیتی ارائه دهند. البته افرادی که دوز اول واکسن خود را دریافت کرده و برای دوز دوم مجبور به مسافرت بین المللی هستند هم می‌توانند گواهی ممهور واکسیناسیون را با مراجعه به مراکز بهداشت شهر خود دریافت نمایند.

هر آنچه که نیاز است شما در مورد کارت واکسن کووید ۱۹ بدانید!

اما چه اطلاعاتی را معمولا روی کارت واکسیناسیون درج می‌کنند؟

  • کدام واکسن COVID را دریافت کرده‌اید؟
  • تاریخ دریافت واکسن چه زمانی بوده است؟
  • تزریق واکسن در چه مرکزی انجام شده است؟

نیازی نیست که شما کارتی که دریافت می‌کنید را در انظار عمومی نمایش دهید، اما خیلی زود در زمان‌های پرواز، شرکت در کلاس‌ها و حتی در زمان تجارت به درد شما خواهد خورد.

به همین دلیل، بهتر است کارت خود را ایمن نگه دارید. در اینجا ۵ سوال متداول پس از دریافت کارت واکسیناسیون وجود دارد:

1. اولین کاری که باید هنگام دریافت کارت واکسیناسیون انجام دهم چیست؟

چند نسخه تهیه کنید. از پشت و رو کارت واکسیناسیون خود عکس بگیرید. می‌توانید با استفاده از یک دستگاه دیجیتال مانند تلفن همراه خود عکس بگیرید، از آن فتوکپی تهیه کنید و یا آن را اسکن کنید. اگرچه در حال حاضر نیازی به آن نیست، اما در هر صورت ممکن است بخواهید که یک نسخه دیجیتال یا فتوکپی را همیشه با خود داشته باشید.

2. آیا باید کارت واکسن COVID خود را لمینت کنم؟

باتوجه به اینکه ممکن است شما تمامی مراحل واکسیناسیون را به اتمام نرسانده باشید، بهتر است که از انجام آن خودداری نمایید. اما برای جلوگیری از لک شدن کارت می‌توانید آن را داخل یک آستر پلاستیکی یا جاکارتی استفاده کنید.

3. چگونه باید آن را ایمن نگه دارم؟

بین کارت واکسیناسیون با سایر کارت‌های خود مثل کارت ملی و کارت اعتباری تفاوتی قائل نشوید. آن را همانند سندهای مهم در مکانی امن قرار دهید. از قرار دادن کارت خود در کیف پول خودداری کنید، زیرا می‌تواند سرقت شود. در عوض، یکی از نسخه‌های کارت خود را در کیف پول یا تلفن خود نگه دارید.

4. می‌توانم آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارم؟

از اشتراک کارتی که حاوی اطلاعات شخصیتان است در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید، زیرا باعث به سرقت رفتن اطلاعات شما خواهد شد.

5. اگر کارت واکسن کرونا خود را گم کردم چه کنم؟

اگر کارت خود را گم کردید، وحشت نکنید. با محل واکسیناسیون خود تماس بگیرید تا بتوانید کارت جایگزین بگیرید. همچنین می‌توانید برای دریافت مدارک واکسیناسیون از طریق وزارت بهداشت هم اقدام کنید.

اگر چه در حال حاضر استفاده از کارت واکسیناسیون کرونا امری مرسوم نیست، اما در آینده ممکن است که بسیار بااهمیت و امری ضروری شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала