آیا قیمت مرغ در فصل سرد سال افزایش پیدا خواهد کرد؟

© Photo / Pixabay / Capri23auto آیا قیمت مرغ در فصل سرد سال افزایش پیدا خواهد کرد؟
آیا قیمت مرغ در فصل سرد سال افزایش پیدا خواهد کرد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.08.2021
اشتراک
تحولات قیمتی مرغ در ماه های اخیر بیشتر وابسته به افزایش و کاهش قیمت نهاده های دامی و همینطور دردسترس بودن این نهاده ها بوده است که سبب تغییرات گاها بیش از 20 40 درصدی در قیمت گوشت مرغ در بازار های آزاد شده است.

با نزدیک شدن به فصل سرد سال ، امکان افزایش قیمت بیش از پیش نیز قابل پیش بینی است. در این فصل استفاده از تجهیزات گرمایشی در داخل مرغداری ها سبب افزایش هزینه های تمام شده در سالن پرورش می شود و همین امر نیز در افزایش قیمت پایانی بسیار تاثیر گذار است.

با توجه به اناتومی بدنی طیور پرورشی، در فصول سرد سال نباید هیچگونه سرمایی در داخل سالن جاری باشد و باید گرمای مناسب با دمای قابل کنترل جریان داشته تا هزینه های اضافی ناشی از سرماخوردگی در طیور نیز بر هزینه های سالن اضافه نشود .

مشهود است که استفاده از سیستم های گرمایشی همچون جت هیتر که از گازوئیل و گاز برای تامین گرما استفاده می کنند سبب افزایش هزینه های جاری سالن می شود چرا که هزینه ی این موارد بر هزینه های معمول سالن اضافه خواهد شد.

همچنین هزینه های حمل و نقل نیز در فصل زمستان به فراخور مناطق پرورشی افزایش یافته و افزایش درصدی هزینه ی تمام شده ی لاشه ی پرنده در بازار بسیار مشخص و قابل پیش بینی خواهد شد.

در سال های اخیر به دلیل مشکلات در ورود تجهیزات و تکنولوژی ها بسیاری از مرغداری ها از سیستم های فرسوده هیتر گلخانه برای گرمایش سالن استفاده می کنند که این سیستم ها نیز به دلیل هزینه های نگهداری بالا سبب زیان به تولید کننده شده و در نهایت یا سبب افزایش قیمت کالای تمام شده میشود و یا زیان به میزانی افزایش پیدا میکند که تولید کننده ترجیح میدهد در فصول سرد سال اقدام به پرورش طیور نکند .

واحد های صنفی با هماهنگی واحد های دولتی امکان حذف هزینه های گرمایشی و در نتیجه جلوگیری از افزایش قیمت طیور را خواهند داشت. از هم اکنون قابل پیش بینی است که در فصل زمستان برخی از تولید کنندگان به دلیل هزینه های بالای گرمایشی و همینطور کاهش دسترسی به نهاده های دامی ، قید پرورش در این فصل را زده و جوجه ریزی نخواهند داشت.

شناسایی این موانع و پیش بینی راه های گذر از آن توسط افراد صاحب مسئولیت در کنترل صحیح قیمت طیور نیز تاثیر شگفتی خواهد گذاشت و از ایجاد تغییرات قیمتی نادرست جلوگیری خواهد کرد. 

آنچه که کارشناسان برای نیم سال دوم پیش بینی می کنند افزایش حتمی قیمت نهاده ها و از سویی دیگر کاهش امکان دسترسی به این نهاده ها خواهد بود که سبب افزایش پلکانی و شدید قیمت گوشت دام و طیور نیز میشود . تجمیع این مشکل با افزایش نیاز به استفاده از حامل های انرژی برای گرمایش سالن ، سبب تاثیر بالای بر قیمت مرغ خواهد شد که میتواند با افزایش تقاضا باعث برهمخوردگی کامل سیر تولید و عرضه در بازار نیز شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала