آیا گوش دادن موسیقی قبل از خواب مضر است یا مفید؟

© Fotolia / Ulianna19970هدفون و موسیقی
هدفون و موسیقی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.06.2021
اشتراک
بیشتر مردم در طول روز و غالبا نزدیک زمان خواب به موسیقی گوش می‌دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «دیلی میل»، به گفته برخی از محققان گوش دادن به ترانه قبل از خواب منجر به بروز «کرم گوش» می شود.

مطالعه اخیر رابطه بین گوش دادن به موسیقی و خواب را مورد بررسی قرار داده و بر مکانیسمی که به ندرت مورد کاوش قرار گرفته است، تمرکز می‌کند. تصاویر موسیقی غیر ارادی یا «کرم گوش» به شرایطی اطلاق می‌شود که یک آهنگ بار‌ها و بار‌ها در ذهن فرد پخش می‌شود. این موارد معمولا هنگام بیداری اتفاق می‌افتد، اما دکتر مایکل اسکولین دانشیار روانشناسی و علوم اعصاب در دانشگاه بیلر آمریکا دریافت که این موارد در هنگام تلاش برای خواب نیز اتفاق می‌افتد.

اسکولین در توضیح گفت: «مغز ما حتی در زمان خواب یعنی هنگامی که فرد هیچ موسیقی را گوش نمی‌دهد، همچنان به پردازش موسیقی ادامه می‌دهد. همه می‌دانند که گوش دادن به موسیقی احساس خوبی دارد. نوجوانان و جوانان به طور مرتب در نزدیکی زمان خواب موسیقی گوش می‌دهند، اما گاهی ممکن است اتفاقات دیگری را برای فرد رقم بزند؛ هرچه بیشتر به موسیقی گوش دهید، بیشتر احتمال دارد مبتلا به کرم گوش شوید که اختلالات خواب را در پی خواهد داشت.

مغز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2021
چگونگی بیدارشدن مغز از خواب عمیق +عکس

افرادی که به طور منظم «کرم گوش» را در شب تجربه می‌کنند، یک یا چند بار در هفته، در مقایسه با افرادی که به ندرت «کرم گوش» دارند، شش برابر کیفیت خواب پایین‌تری دارند.

ما فکر می‌کردیم افراد هنگام خواب می‌توانند کرم گوش داشته باشند، اما نمی‌دانستیم که افراد شرکت کننده در آزمایشات ما، اعلام کردند که به طور منظم با کرم گوش از خواب بیدار می‌شوند. ما این موارد را هم در نظرسنجی و هم طی مطالعه تجربی مشاهده کردیم. شرکت کنندگانی که دارای کرم گوش بودند در هنگام خواب نوسانات کندتری نشان دادند که نشانگر فعال سازی مجدد حافظه است. افزایش نوسانات آهسته بر منطقه مربوط به قشر شنوایی اولیه که در پردازش کرم گوش در هنگام بیداری نقش دارد، غالب بود.

تقریبا همه تصور می‌کنند موسیقی خواب آن‌ها را بهبود می‌بخشد، اما ما دریافتیم کسانی که بیشتر به موسیقی گوش می‌دهند، بدتر می‌خوابند. آنچه واقعا تعجب آور بود این بود که موسیقی منجر به کاهش کیفیت خواب شده و ایجاد حدود دو برابر «کرم گوش» می‌شود».

به گفته محققان بهتر است قبل از خواب به ترانه و موسیقی با کلام گوش داده نشود. روش دیگر برای خلاص شدن از شر «کرم گوش»، فعالیت شناختی است مثلا تمرکز کامل روی یک کار، مشکل یا فعالیت باعث می‌شود مغز از «کرم گوش» منحرف شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала