آیا افسردگی دلیل اصلی نارسایی کلیه است؟

© Flickr / Truthout.orgافسردگی
افسردگی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2021
اشتراک
محققان: افراد سالم در صورت داشتن علائم افسردگی مکرر ممکن است مبتلا به نارسایی کلیه شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  SciTechDaily   محققان چینی در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند، حتی افراد دارای کلیه سالم نیز در صورت داشتن علائم افسردگی مکرر پس از مدتی عملکرد کلیه آنها با مشکلاتی مواجه می‌شود.

فروش کلیه و قرینه چشم برای پرداخت مهریه +عکس،ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.05.2019
فروش کلیه و قرینه چشم برای پرداخت مهریه +عکس،ویدئو

افسردگی یک بیماری شایع در افراد میانسال و مسن است و می‌تواند به انواع مشکلات روحی و جسمی منجر شود. محققان در تحقیقات قبلی ارتباط بین علائم افسردگی و کاهش سریع عملکرد کلیه در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی مزمن(CKD) را دریافتند اما تصمیم گرفتند تاثیر آن بر افرادی که سالم هستند را نیز مورد بررسی قرار دهند.

در آغاز مطالعه، ۳۹ درصد از شرکت کنندگان دارای علائم افسردگی بودند و طی یک پیگیری متوسط ​​۴ ساله، ۲۶۰(۶ درصد) شرکت کننده کاهش سریع عملکرد کلیه را تجربه کردند. بین علائم افسردگی در ابتدای مطالعه و کاهش سریع عملکرد کلیه طی این سال‌ها ارتباط معنا داری وجود داشت. محققان اظهار کردند شرکت کنندگان با علائم مکرر افسردگی، ۱.۴ برابر بیشتر از شرکت‌کنندگان با علائم افسردگی کم، کاهش عملکرد کلیه را تجربه کردند.

بیماری کلیوی مزمن یک عامل خطرناک در بیماری‌های قلبی عروقی، نارسایی کلیه و مرگ و میر در سراسر جهان است. بنابراین، شناسایی عوامل خطرناک اصلاح‌پذیر ممکن است به تشخیص و پیشگیری به موقع منجر شود و از بار عظیم عوارض مربوط به آن بیماری بکاهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала