دیده شدن پدیده‌ای کمیاب در سیاره مشتری

© Photo / NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Gerald Eichstäd/Seán Doranدیده شدن پدیده‌ای نایاب در سیاره مشتری
دیده شدن پدیده‌ای نایاب در سیاره مشتری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2021
اشتراک
دانشمندان به شواهدی از احتمال وجود باران هلیوم در سیاره مشتری دست یافتند.

به گزارش اسپوتنیک، یک تیم بین المللی از دانشمندان فرانسه و ایالات متحده به  شواهدی دست یافتند که پدیده باران هلیومی را در مشتری و زحل تایید ‌می‌کند. برای اولین بار وجود این پدیده نادر تقریباً 40 سال پیش مطرح شد، اما تاکنون هیچ تأیید آزمایشی وجود نداشته است. مقاله ای با نتایج مطالعه در مجله Nature منتشر شد.

در طی این آزمایش، فیزیکدانان نجوم برای فشرده سازی مخلوطی از هیدروژن و هلیوم، فشار چهار گیگاپاسکال را در سلولهای دارای سندان الماس تولید کردند. با استفاده از پرتوهای لیزر، نمونه برای فشرده سازی بیشتر حتی تحت فشار نهایی 60-180 گیگاپاسکال و دمای بیش از ده هزار کلوین در معرض امواج شوک قرار گرفت. شرایط مشابهی در جو پایین این سیاره‌های گازی غول پیکر یافت می شود.

محققان به یک تغییر شدید در بازتابندگی نمونه در فشار 150 گیگاپاسکال و دمای 10200 کلوین پی بردند که این نشانه جداسازی مخلوط هیدروژن و هلیوم است. در شرایط مشابه که در فضای داخلی مشتری وجود دارد (در عمق مربوط به 15 درصد شعاع سیاره)، هیدروژن به یک مایع فلزی تبدیل می شود و این روند جداسازی مخلوط و رسوب هلیوم را آغاز می کند.

همانطور که توسط کاوشگر گالیله ثبت شده است، باران های هلیوم می تواند درخشندگی اضافی زحل و کاهش هلیوم و نئون در جو مشتری را توضیح دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала