پیش بینی فورانِ فاجعه بارِ بزرگترین آتشفشان روی زمین

© AP Photo / Marco Di Marcoپیش بینی فورانِ فاجعه بارِ بزرگترین آتشفشان روی زمین
پیش بینی فورانِ فاجعه بارِ بزرگترین آتشفشان روی زمین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2021
اشتراک
تیمی از دانشمندان آمریکایی فوران فاجعه بار بزرگترین آتشفشان زمین را پیش بینی نمودند.

به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان دانشگاه میامی تعیین کرده اند که ماگما انباشته شده در زیر آتشفشان ماونا لوا در هاوایی، می تواند منجر به یک زلزله مهیب و فوران فاجعه بار این آتشفشان شود.

دهانه سوزان کوه آتشفشانی «ماونا اولو» در هاوایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2021
‌قلب سوزان آتشفشان‌ها

محققان یافته های خود را در مقاله در مجله علمی "Nature" منتشر نمودند، خلاصه ای از نگرانی آتشفشان شناسان در بیانیه مطبوعاتی در Phys.org به نشر رسیده است.

کارشناسان حرکت سطح آتشفشان را با استفاده از رادارهای ماهواره ای و ایستگاه های جی پی اس اندازه گیری کردند. در طی سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰، حدود ۰.۱۱ کیلومتر مکعب مواد مذاب بر اجسام دایک مانند واقع در جنوب کالدرا در عمق ۲.۵ تا ۳ کیلومتری تجمع کرده است.

اجسام دایک مانند به تشکیلات بزرگی گفته می شود که هنگام جامد شدن ماگما در شکافهای پوسته زمین بوجود می آیند.

در سال ۲۰۱۵، گسترش تجمع ماگما به سمت جنوب، جایی که فشار سنگها کمتر است آغاز شد، اما در سال ۲۰۱۷ تغییر شکل مرکز به موقعیت قبلی خود بازگشت.

به گفته دانشمندان، قبلاً چنین تغییراتی در بدن ماگما در زیر آتشفشان مانوالوا مشاهده نشده است.

محققان همچنین جابجایی سطح زیر جناح شرقی آتشفشان را در امتداد گسل افقی ثبت کردند، در حالی که هیچ حرکتی در زیر جناح غربی آتشفشان مشاهده نشد.

این امر احتمال وقوع زمین لرزه در زیر مرکز کانون سمت غربی آتشفشان و در نتیجه فوران آن را در صورت عدم توقف جریان ماگما نشان می‌دهد.

دانشمندان پیش بینی می کنند که در این حالت، زمین لرزه فشار اضافی ایجاد می‌ کند که به تخریب سنگهای بالای ماگما منجر خواهد شد.

ماونا لوا یکی از پنج آتشفشان جزایر هاوایی ایالات متحده در اقیانوس آرام است. آتشفشان سپری یکی از انواع آتشفشان است.

از روی هم قرار گرفتن روانه‌ های متوالی آتشفشان، ساختار مدور کم‌ارتفاعی شبیه سپر تشکیل می‌شود که قطر آن غالباً به چند ۱۰ کیلومتر می‌ رسد و به آن آتشفشان سپری می‌گویند.

در این نوع آتشفشان، ماگما از یک نقطه خارج می‌شود و به‌ صورت مخروط‌های پهنی که دارای شیب دامنه‌ای بسیار کم هستند، در سطح زمین ظاهر می‌شود.

این نوع آتشفشان دارای ماگمای رقیق بوده و فقط از نوع ماگمای خالص است و شبیه آتشفشان نوع هاوایی می‌ باشد.قبل از فوران این آتشفشان ۱۹۵۰، زمانی که گدازه فقط در سه ساعت به ساحل رسید، سه روز قبل از آن زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۳ ریشتر اتفاق افتاد و فوران سال ۱۹۸۴ نیز پنج ماه زودتر با زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۶ ریشتر روبرو شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала