روزگار نامناسب نوازنده نامدار موسیقی اصیل جنوب ایران +ویدئو

© Sputnik / Sergey Malgavkoنوازنده خیابانی در حال نواختن ویلون
نوازنده خیابانی در حال نواختن ویلون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.05.2021
اشتراک
اشتراک ویدئویی از وضعیت زندگی ناراحت کننده نوازنده شناخته شده ایران و جهان موجب ناراحتی دوستداران هنر موسیقیایی شده است.

به گزارش اسپوتنیک، به تازگی ویدئویی از وضعیت زندگی خالو قنبر راستگو نوازنده سرشناس "نی جفتی" اهل هرمزگان در فضای مجازی منتشر شده است که باعث تاسف کاربران و علاقمندان به هنر و موسیقی اصیل ایرانی شده است.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Independent Persian (@indypersian)

قنبر راستگو معروف به "خالو قنبر" از چهره‌های سرشناس موسیقی جنوب ایران است و عمده شهرت وی به خاطر نواختن "نی جفتی" و همچنین "شروه خوانی" است که در پنجمین اجلاس کمیته ثبت میراث ناملموس، شیوه نوازندگی "نی جفتی" قنبر راستگو در فهرست میراث ناملموس کشور ایران ثبت ملی شد.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от فرهنگ عامه (فولکلور) ایرانی (@iranian_folklore)

"نی جفتی" سازی بادی از جنس نی یا استخوان پاهای پرنده‌ای به نام دال است که دو عدد در کنار هم قرار می‌گیرند. این ساز از هزاران سال پیش در مناطق گسترده‌ای از خاورمیانه، ساز مهم مراسم شادی و سرور مردم بوده‌ است.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от بندرعباس | بندِرپلاس | هرمزگان (@banderpluss)

کاربران بسیاری ضمن ابراز تاسف از وضعیت این استاد عنوان می‌کنند اگر وی در کشور دیگر می‌بود اکنون بهترین امکانات در اختیارش قرار می‌گرفت. این کاربران به بی‌توجهی سران کشور نسبت به این افراد اشاره می‌کنند و معتقدند شخصیت‌های هنرمند برای هر کشوری نام می‌آورند. کاربران برای خالو قنبر آرزوی سلامتی می‌کنند و امیدوارند به این موضوع رسیدگی شود تا شرایط زندگی خالو قنبر بهبود پیدا کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала