ثبت برند و مراحل جستجوی علائم تجاری

© Fotolia / Rostislav Sedlacekثبت برند و مراحل جستجوی علائم تجاری
ثبت برند و مراحل جستجوی علائم تجاری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2021
اشتراک
شما با خواندن این مقاله می توانید با نحوه ثبت علائم تجاری و راه و روش آن آشنا شوید و مطالب مهمی را بدانید که قطعا برای شما و کسب و کارتان جذابیت خواهد داشت.

به این موضوع مهم توجه داشته باشید که ثبت برند در ایران در این سالها که رقابت زیاد شده است اهمیت بالایی دارد که البته در ادامه مطالبی در رابطه با این اهمیت بیان می شود، اما متاسفانه شاهد این هستیم که بعضی از افراد در این زمینه کوتاهی می کنند که این کوتاهی شاید از عدم آگاهی از مراحل آن باشد.

برند چیست؟

در ابتدا قصد داریم از این مورد شروع کنیم که برند به چه معنی می باشد و در چه مواردی به کار برده خواهد شد. در مواردی باید بگوییم که برند در واقع همان انتظاری است که یک مشتری می تواند از کالا یا محصولی خاص داشته باشد، یعنی یک مشتری در واقع با توجه به برند محصول نهایی را انتخاب خواهد کرد و این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد.

برند در واقع نامی است که شما به عنوان یک تولید کننده محصول یا ارائه دهنده خدمات برای کسب و کار خود انتخاب می کنید که با آن شناخته شوید. به عنوان مثال شما یک محصول خاص مانند شامپو را تولید می کند و آن را با برند خود به بازار عرضه خواهید کرد، در این حالت دیگر هیچ شرکت خاصی نمی تواند از همان نام برای ارائه خدمات یا محصولات خود استفاده کند، یعنی نام محصول شما در بازار اختصاصی خواهد شد.

به این موضوع توجه داشته باشید که استفاده از برندها اهمیت بالا و البته مزیت های فراوانی هم دارد که در ادامه این موارد ذکر می شود. عده ای به اشتباه تصور می کنند که برند فقط برای محصولات به کار برده می شود، در حالی که این تصور اشتباه می باشد و شما برای خدمات هم می توانید برند خاص خود را داشته باشید تا در زمینه فعالیت خود به طور صحیح شناخته شوید.

مزیت استفاده از برند برای شرکت های تجاری

لازم است که اطلاعاتی در رابطه با ثبت یک برند و مزیت های آن بدانید، اگر چه مزیت های ثبت یک برند را می توان به طور مجزا برای شرکت تجاری و همینطور مشتری بیان کرد، در ادامه با مزیت های استفاده از برند در شرکت های تجاری آشنا می شوید:

  • مشتری محصول یا خدمت شما را می شناسد.
  • مشتری با شناخت محصول یا خدمت شما به آن وفادار خواهد بود.
  • در بازار فروش شما ثبات به وجود می آید.
  • اعتبار محصول یا خدمت شما افزایش پیدا خواهد کرد.
  • به سازمان شما یک ارزش خاص می بخشد.
  • استعدادهایی را به سمت کسب و کار خود جذب می کنید.
  • داشتن یک برند اعتماد به نفس خاصی را به کسب و کار شما می دهد.

 

استعلام برند قبل از ثبت

همانطور که می دانید یک علامت تجاری را برای این ثبت می کنند که از نام تجاری کسب و کار محافظت کنند، و برندی که قبلا ثبت شده باشد را نمی تواند ثبت نمود. پس برندی که قبلا ثبت شده است را شما هم نمی توانید ثبت کنید از این رو قبل از ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت معنوی ابتدا باید ببینید که قبلا کسی آن را ثبت کرده است یا نه، شما به راحتی با جستجو و استعلام برند، آنلاین و فوری متوجه این موضوع خواهید شد یا نام تجاری یا برندی که تمایل به ثبت آن دارید همچنان آزاد است یا خبر.

ثبت برند  بین المللی

بسیاری از کسب و کارها به دنبال راهی هستند تا بتوانند برند خود را به صورت بین المللی ثبت کنند. توجه داشته باشید که برای ثبت یک برند به صورت بین الملل راه های مختلفی وجود دارد، در گذشته برند های متقاضی ثبت بین الملل باید به طور مجزا به کشورهای مورد نظر خود درخواست می دادند و در صورت تائید آن کشورها مدارک مورد نیاز را ارائه می کردند، اما در سال های اخیر شاهد سیستمی به نام مادرید هستیم که هر برندی در هر کشوری به سادگی می تواند در کشور های عضو این سیستم برند خود را ثبت کند.

از مهم ترین مزیت های ثبت بین المللی برند می توان به جهانی شدن آن محصول یا خدمت خاص اشاره کرد. به عنوان مثال در صورتی که شما یک محصول مانند شامپو را تولید می کنید، با ثبت بین المللی برند خود به سادگی می توانید که آن محصول را به کشورهای دیگر صادر کنید و البته در مواردی هم برند شما شناخته شده خواهد شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала