چرا لوگو شرکت، در برندسازی اهمیت زیادی دارد؟

CC0 / / Hands
Hands - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.05.2021
اشتراک
برندسازی در اصل فرآیندی است که به‌وسیله آن هویت یک شرکت یا برند از طریق روش‌های مختلف تبلیغاتی به بازار مصرف معرفی خواهد شد.

در این بین عوامل زیادی هستند که روی ماهیت برند تأثیر می‌گذارند که از آن جمله می‌توان به "شعار برند" و همین‌طور "لوگو" اشاره کرد. شعار برند می‌تواند نشان‌دهنده ماهیت کاری‌ باشد که یک کسب‌و‌کار انجام داده و یا از آن مهمتر نشان‌دهنده تمایز با رقبا باشد، جمله‌ یا اصطلاحی که در دل‌خود تمامی ارزش‌ها و اهداف سازمان را به‌همراه خواهد داشت. اما نماد بصری چیزی فراتر از یک تصویر یا نماد برای عرضه یک کسب‌و‌کار است. همه شرکت‌هایی که شروع‌به‌فعالیت می‌کنند، در اولین قدم به‌دنبال طراحی لوگو هستند. چرا‌که این هویت‌بصری می‌‌تواند در ذهن مخاطب چنان تصویر عمیقی از ماهیت برند ایجاد کند که در هر شرایطی مصرف‌کننده، کسب‌و‌کار شما را در ذهن خود مجسم کند.

لوگو برند چرا تا این اندازه مهم است؟

حتماً بارها تصویر یک کوه‌یخ را در آب‌های عمیق دیده‌اید و می‌دانید که بخش عظیمی از آن در زیر آب‌ها نهفته است و تنها بخش کوچکی روی سطح آب قابل‌رویت است. بخشی از کوه‌یخ که در زیر آب قرار گرفته در اصل همان برند و بخشی از آن که روی آب قرار می‌گیرد، آرم است. با شکل‌گیری این تصویرذهنی می‌توانیم مشخص کنیم که لوگوی برند اولین چیزی است که مخاطب به‌چشم می‌بیند و در نهایت با خودِ برند آشنا خواهد شد. شاید با ایجاد تصویر ذهنی کوه‌یخ، این‌طور نشان‌داده ‌شود که طراحی لوگو برند بخش کمتری از هویت یک برند را تشکیل داده، اما این موضوع چیزی از ارزش وجودی یک لوگوی تأثیرگذار کم نخواهد کرد.

برندها در طول سال‌ها ممکن است لوگوی خود را تغییر دهند. یکی از شناخته‌شده‌ترین این برندها، اپل است که در طول چندین سال فعالیت خود چندین بار نماد بصری خود را تغییر داده و در‌حال‌حاضر به نماد بصری فعلی رسیده است. بنابراین نماد بصری یک برند می‌تواند همراه با برند رشد کرده و گاهی نیاز به تغییر داشته باشد.

با تمام توضیحاتی که ارائه شد، آیا به‌عنوان صاحب کسب‌و‌کار با اهمیت نماد بصری در برندسازی سازمان خود آشنا هستید؟ آیا می‌دانید چرا یک برند باید برای سازمان خود لوگو طراحی کند؟ و اینکه چرا لوگوی یک شرکت در برندسازی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؟

در ادامه نگاهی اجمالی به اهمیت نشان تجاری در برندسازی کسب‌و‌کار خواهیم داشت.

اهمیت لوگو در برندسازی

نشان تجاری اولین تصویری است که مخاطب از ماهیت کسب‌وکار شما برداشت می‌کند. به‌همین‌دلیل اهمیت طراحی درست و اصولی و مطابق با اهداف و ماهیت کسب‌وکار شما اهمیت بسیار زیادی دارد. در‌همین‌راستا شرکت‌های بزرگ در برخی موارد حتی فراخوانی برای طراحی لوگو شرکت و هویت بصری برند خود برگزار می‌کنند. به‌این‌ترتیب می‌توان از توانایی و استعداد افراد ناشناخته در این حوزه نیز بهره‌مند شد. نشان تجاری ماهیت برند شما را به مخاطب شناسانده و عملاً عامل مهمی در به‌خاطرسپردن کسب‌و‌کار خواهد بود.

تأثیر بصری که لوگو در شناخت یک برند توسط مخاطب دارد، انکارناپذیر است. به‌همین‌دلیل آرم نقش مهمی را در ایجاد یک هویت بصری درست و مطابق تصورات شما در ذهن مخاطب ایفا می‌کند. نشان تجاری باید ساده و قابل درک و از همه مهم‌تر قابل تمایز با دیگر برندها باشد. در نتیجه شما می‌توانید از طریق طراحی یک نشان تجاری متناسب با بکارگیری اصول طراحی، در چند ثانیه کسب‌وکار خود را به مخاطب معرفی کنید. آرم در تمامی تبلیغات ظاهر خواهد شد، بنابراین اهمیت نقش آن در برندینگ چیزی فراتر از یک نماد یا المان ساده است.

اهمیت لوگو در برندینگ از آنجا بیشتر نمایان می‌شود که مخاطب یا مصرف‌کننده بلافاصله پس از دیدن نشان تجاری شما به یاد کسب‌وکارتان و خدماتی که ارائه می‌دهید می‌افتد. البته ناگفته نماند که ساخت نماد بصری برند کاملا موضوعی تخصصی است، انواع لوگو و آرم با پارامترهای مشخصی و بر مبنای نیازهای منحصر به فرد برند خلق می شوند. ازهمین‌جا می‌توان نتیجه گرفت که نماد بصری چنین سازمانی آنچنان خوب و استراتژیک است که خودش به‌تنهایی می‌تواند عاملی برای تبلیغات یک‌سازمان باشد. چراکه مخاطب با دیدن لوگو، توانسته سازمان، ماهیت آن و خدماتی که ارائه می‌دهد را از ذهن بگذراند.

در نظر داشته ‌باشید که یک نشان تجاری به‌تنهایی نمی‌تواند وظیفه خطیر برندسازی کسب‌وکار را انجام دهد، اما عامل مهمی در این زمینه است. ابتدای مقاله را به یاد بیاورید که در رابطه با یک کوه ‌یخ شناور در آب‌های نیلگون صحبت کردیم و اینکه لوگو بخش کوچکی از کوه یخ است که بیرون آب قرار گرفته و برند بخش عظیمی از کوه یخ است که در زیر آب است. نشان تجاری اولین چیزی است که به چشم می‌آید، بنابراین نقش آن در برندینگ مانند نقش دیدن یک پرچم به منزله وجود خشکی پس از عبور از اقیانوسی بزرگ است.

یک نماد بصری مناسب با طراحی اصولی و در نظر گرفتن اهداف و استراتژی‌های کسب‌و‌کار تأثیر بصری بسیار خوبی در ذهن مخاطب می‌گذارد. بنابراین این لوگو می‌تواند ارتباطی تنگاتنگ بین ارزش‌ها و اهداف برند ایجاد کند و هویت سازمان‌تان را در کنار پیام‌ها و شعارهای مختلف به‌خوبی معرفی کند. یک لوگو یا نشان‌تجاری مناسب، نقشی حیاتی در برندینگ سازمان ایفا می‌کند. عدم وجود یک نماد بصری مناسب به‌این‌مفهوم است که روی کسب‌و‌کارتان سرمایه‌گذاری می‌کنید و انواع روش‌های تبلیغات را اجرا می‌کنید اما نامی از برند خود نمی‌برید.

اهمیت لوگو در برندینگ این‌جا خود را نشان می‌دهد که با دیدن آرم برندهای معتبری مانند مک‌دونالد، آکیا، مایکروسافت و اپل بلافاصله به‌یاد ماهیت کسب‌وکار و نوع خدماتی که آن برند ارائه می‌دهد می‌افتید. اینجاست که یک برندسازی قوی، موفق‌شده تا تصویری درست از نماد بصری کسب‌وکار را در ذهن مخاطب ایجاد کند. بنابراین اگر شما هم به‌دنبال این هستید که مخاطبان و کاربران با دیدن لوگوی شما به‌یاد خدمات و اهمیت سازمان شما بیافتند، لازم است تا در وهله اول برای طراحی یک لوگوی اصولی و هم‌راستا با استراتژی‌های سازمان خود اقدام کنید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала