چطور اقامت کانادا را پس از تحصیل بگیریم؟

© Flickr / josullivan.59کانادا پرچم
کانادا پرچم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.04.2021
اشتراک
برای گرفتن اقامت دائم یا پی آر کانادا روشهای مختلفی از جمله مهاجرت کاری، اسپانسرشیپ خانوادگی و سرمایه گذاری وجود دارد. اما بدون شک، در دسترسترین شیوه اخذ پی آر کانادا از طریق تحصیل در این کشور است.

گرفتن اقامت کشوری مثل کانادا برای شهروندان بسیاری از کشورها از جمله ایرانی‌ها، یک آرزوست، البته صرفاً گرفتن مجوز تحصیل در کانادا به معنای اخذ اقامت دائم این کشور نیست و نیازمند طی کردن مراحلی پس از اتمام دوران تحصیل است. در ادامه به شرایط و مراحل اخذ کارت پی آر کانادا پس از تحصیل در کانادا می‌پردازیم.

گرفتن اقامت کانادا از طریق تحصیل

طی سالیان اخیر، تعداد دانشجویان ایرانی که برای تحصیل در کانادا راهی این کشور شده‌اند، رشد بی سابقه‌ای را داشته است. دانشگاه‌های سطح بالا و امکانات آموزشی کانادا جزو مهم‌ترین دلایل دانشجوهای خارجی برای تحصیل در این کشور است.

از طرف دیگر، امکان اخذ اقامت کانادا از طریق تحصیل در این کشور نیز تاثیر به سزایی در تصمیم دانشجویان خارجی برای انتخاب کانادا دارد.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که صرفاً از طریق تحصیل در کانادا مجوز اقامت دائم در این کشور را به دست نخواهید آورد و باید فرآیندی را طی کنید.

مجوز کار در کانادا پس از اتمام تحصیل چیست؟

به صورت عادی، بعد از پایان یافتن دوران تحصیل در کانادا مجبور به ترک این کشور هستید و اقامت شما تمدید نخواهد شد. اما در صورتی که قصد ماندن در کانادا را داشته باشید، باید برای اخذ مجوز کار کانادا اقدام کنید. در واقع بعد از اتمام دوران تحصیل باید به جای مجوز تحصیلی برای گرفتن مجوز کار موقت کانادا اقدام نمایید.

مجوز کار پس از فارغ التحصیلی در کانادا که تحت عنوان PGWP شناخته می‌شود، حداکثر برای مدت 3 سال اعتبار خواهد داشت. برای گرفتن مجوز کار موقت بعد از فارغ التحصیلی لازم است که شرایط زیر را داشته باشید:

  • الزامات زبان
  • دوره کارآموزی
  • ارائه پایان نامه یا پروژه
  • final submission

چطور مجوز PGWP را بگیریم؟

برای گرفتن مجوز کار پس از تحصیل در کانادا، می‌توانید از طریق ایمیل یا به صورت آنلاین درخواست خود را به ارسال کنید. معمولا زمان رسیدگی به درخواست‌های ایمیلی طولانی‌تر است و به همین دلیل توصیه می‌کنیم به صورت آنلاین از خدمات MyCIC استفاده کنید.  برای انجام این کار باید ابتدا یک حساب کاربری را در وب سایت اداره مهاجرت و شهروندی کانادا IRCC ایجاد نمایید.  پس از انجام این کار باید درخواست خود را ثبت کرده و مدارک زیر را ارسال کنید:

  • تائیدیه رسمی تکمیل دوره تحصیلی
  • مجوز تحصیل دارای اعتبار  study permit
  • پاسپورت
  • عکس پاسپورتی
  • سایر مدارک از جمله تست پزشکی

دقت داشته باشید که پس از اتمام دوران تحصیل در کانادا، تنها 6 ماه زمان دارید که درخواست خود را ارائه کنید. این درخواست شامل هزینه خواهد بود و باید آن را به صورت آنلاین از طریق کارت اعتباری پرداخت کنید. بعد از تایید درخواست، یک ایمیل تاییدیه را دریافت خواهید کرد و طی روزهای آینده، مجوز شما نیز ارسال خواهد شد.

چطور کارت پی آر کانادا را بعد از اتمام تحصیل بگیریم؟

بعد از اینکه مجوز کار پس از فارغ التحصیلی را دریافت کردید، این فرصت را خواهید داشت تا با خیال راحت به دنبال فرصت‌های شغلی مناسب باشید و کارتان را در یک کسب و کار آغاز کنید. بعد از انجام این کار، امکان گرفتن کارت پی آر کانادا را از طریق برنامه‌های مهاجرتی مختلف کانادا خواهید داشت.

کارت پی آر کانادا پس از تحصیل از طریق اکسپرس اینتری

اکسپرس اینتری سیستمی است که توسط دولت کانادا ایجاد شده تا نیروی کار ماهر خارجی از طریق آن بتواند اقامت دائم کانادا را به دست آورد. برای گرفتن پی آر کانادا از طریق سیستم اکسپرس اینتری باید ابتدا یک حساب کاربری را در آن ایجاد کنید. سپس باید مدارک خود را اعم از مدارک تحصیلی، سوابق کاری، دعوت نامه کاری در صورت وجود و...  را بارگذاری نمایید. در نهایت، درخواست شما در کنار درخواست سایر متقاضیان مورد بررسی قرار گرفته و رتبه بندی خواهید شد.

در این رتبه بندی مواردی نظیر مهارت در زبان، تجربه کاری، تحصیلات و... نقش دارند. معمولا افرادی که مدتی در کانادا مشغول به تحصیل یا کار بوده‌اند و پیشنهاد  شغلی معتبر از این کشور دارند، شانس بالاتری برای دریافت کارت پی آر کانادا خواهند داشت.

کارت پی آر کانادا پس از تحصیل از طریق نامزدی استانی PNP

اگر بعد از پایان دوران تحصیل در کانادا، قصد داشته باشید در یک استان خاص از کانادا مشغول به کار شوید، می‌توانید از طریق طرح نامزدی استانی کانادا یا PNP اقدام کنید. هر یک از استان‌های کانادا طرح‌های مهاجرتی خاص خود را دارند که حداقل یکی از آنها مربوط به افرادی است که در دانشگاه‌های این کشور فارغ التحصیل شده‌اند.

برای گرفتن کارت پی آر کانادا پس از تحصیل از طریق PNP باید به سازمان مربوطه در همان استان مراجعه کرده و یا از طریق ایمیل، درخواست خود را ارائه کنید.

کارت پی آر کانادا پس از تحصیل در کبک

کبک تنها استان کانادا است که دارای برنامه جداگانه برای جذب نیروی کار خارجی است. برای شرکت در برنامه اسکیل ورکر کبک QSWP باید در پرتال Arrima یک حساب کاربری را ایجاد کنید. سپس در این سیستم یک پروفایل EOI ایجاد کرده و درخواست خود را برای اقامت و کار در استان کبک اعلام کنید. پروفایل و مدارک شما در کنار سایر متقاضیان بررسی خواهد شد و در نهایت، افرادی که بیشترین امتیازات را کسب کرده باشند، انتخاب می‌شوند.

در هر کدام از این برنامه‌ها که شرکت کرده باشید، بعد از انتخاب شدن به عنوان شخص واجد شرایط دریافت اقامت دائم باید درخواست خود را برای گرفتن کارت پی آر کانادا ارائه کنید. بررسی این موضوع به عهده دولت فدرال کانادا است و در صورتی که از لحاظ پزشکی و سوابق کیفری مورد تایید قرار بگیرید، کارت پی آر شما صادر خواهد شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала