خطر کمبود ویتامین E را جدی بگیرید

© Fotolia / Jackfrogخطر کمبود ویتامین E را جدی بگیرید
خطر کمبود ویتامین E را جدی بگیرید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.04.2021
اشتراک
ویتامین E یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها است. از غشای سلول در برابر اکسیداسیون و تخریب سلولهای مغز محافظت می کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مقاله منتشر شده در اسپورت رو، کارشناسان تغذیه در روسیه معتقدند که ویتامین E برای حفظ مغز مفید است. ویتامین ای باعث افزایش قدرت حافظه، سرعت واکنش بدن، سهولت یادگیر، محافظت در برابر اختلالات دژنراتیو (بیماری آلزایمر یا زوال عقل پیر) است.

اگر مرتباً عدس بخورید چه اتفاقی می افتد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.04.2021
اگر مرتباً عدس بخورید چه اتفاقی می افتد

ویتامین E همچنین به موارد زیر کمک می کند: تقویت ایمنی، بهبود عملکرد تولید مثل، تقویت رگهای خونی و حفظ سطح کلسترول خون کافی، افزایش استقامت عضله؛ بهبود وضعیت مو و پوست. کمبود ویتامین همچنین خطرناک است زیرا می تواند باعث اختلالات سیستم عصبی، نورالژی، نوروپاتی و سایر بیماری های سیستم عصبی مرکزی شود.

کمبود این عنصر مهم می تواند به دلیل اختلالات میکرو فلور روده، مشکلات دستگاه گوارش، وجود آسیب های مادرزادی یا اکتسابی و همچنین به دلیل کمبود غذاهای غنی از ویتامین E در رژیم غذایی ایجاد شود.

بیشترین غلظت این ویتامین را می توان در روغن های گیاهی تصفیه نشده می توان یافت: روغن تخم آفتابگردان؛ بادام، فندق، دانه انگور، بادام زمینی، زیتون، اما روغن جوانه گندم رکورددار ویتامین ای محسوب می شود. در لیست بعد روغن دانه ها و آجیل ها هستند.

بیشترین ویتامین E در بادام خشک، دانه کاج ، فندق و تخمه آفتابگردان وجود دارد. ویتامین های فوق العاده در آجیل ها غنی از ویتامین های گروه B ، به خصوص B1 و B6 هستند و همچنین دارای غلظت بالایی از مس، فسفر، منیزیم، منگنز و سلنیوم هستند. بادام به طور کلی از ترکیب ویتامین و مواد معدنی یکسان، با محتوای بالای ویتامین B2 متمایز می شود. و دانه کاج سرشار از ویتامین A نیز است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала