جاذبه‌های طبیعی و دیدنی آمل را بشناسید

© Photo / divar.irجاذبه‌های طبیعی و دیدنی آمل را بشناسید
جاذبه‌های طبیعی و دیدنی آمل را بشناسید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.04.2021
اشتراک
آمل یکی از شهرهای معروف استان مازندران است. این شهر قدمتی ۳ هزار ساله دارد و پایتخت علویان و مرکز اشکانیان بوده است.

این منطقه به دلیل داشتن کوه‌ها، دره‌ها، دشت‌ها و مکان‌های تاریخی و طبیعی همیشه مورد توجه گردشگران بوده است. در کنار تمام این موارد،  آمل پایتخت برنج ایران است و با سفر و یا زندگی در این شهر در کنار جاذبه‌های طبیعی و بکر این منطقه می‌توانید از برنج و چای خوش طعم و عطر ایرانی لذت ببرید. اما مهمترین دلیل زندگی و سفر به این شهر، جاذبه‌های طبیعی آن است. در ادامه به معرفی چند جاذبهٔ معروف و مهم آمل می‌پردازیم.

جنگل الیمستان

اگر به آمل سفر می‌کنید، گشت‌وگذار در جنگل الیمستان را فراموش نکنید. در گوشه و کنار این جنگل، مناظر بسیار دیدنی وجود دارد که برای کشف آن‌ها به اندکی وقت و یک همسفر خوب احتیاج دارید. این جنگل در کیلومتر ۲۰ جاده هزار آمل قرار دارد. دلیل نام‌گذاری این جنگل هم به خاطر گیاه «الیما» است که بهار در این جنگل، رشد می‌کند. این گیاه خاصیت دارویی دارد و منشاء بسیار مهمی برای ساخت گیاهان دارویی است. قلهٔ الیمستان در ارتفاع بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ متری از سطح زمین قرار دارد. این قله به همین دلیل هم مکانی خوبی برای تجمع و گشت‌وگذار کوهنوردان است. الیمستان به دلیل دارا بودن از جاذبه‌های طبیعی سالانه هزاران تور گردشگری و توریست را به خود جذب می‌کند. دو روستای چلا و لهاش در این روستا قرار دارد که شغل بیشتر مردم این روستاها تولید عسل و لبنیات است. زیبایی این جنگل در بهار و تابستان دو چندان می‌شود. با گشت‌وگذار در این جنگل، می‌توانید قلهٔ دماوند را هر لحظه پیش چشمانتان ببینید. یکی از جاذبه‌های جالب این جنگل، محل برخورد دو شهاب سنگ با زمین است که هر کدام گودالی ۱۰ متری از خود به جای گذاشته‌اند. البته اگر از بومیان آن منطقه راجع به این گودال‌ها بپرسید، آن‌ها برخورد شهاب سنگ را انکار می‌کنند و به شما می‌گویند که این گودال‌ها محل زانو زدن رستم برای نوشیدن آب دریا است!

دریاچه دوخواهران

مگر می‌شود عاشق طبیعت‌گردی باشید و دشت‌ها و دریاچه‌های بکر منطقهٔ آمل را برای استراحت و کمپینگ انتخاب نکنید. دریاچهٔ دوخواهران یکی از مقاصد اصلی طبیعت‌گردان برای اقامت و استراحت است. این دریاچه در دامنه غربی دماوند و در ارتفاع ۳ هزار و ۸۸۰ متری قرار دارد. منبع تامین آب این دریاچه ذوب برف‌ کوه‌های اطراف و بارش سالیانه  باران است. گرچه برای رسیدن به این دریاچه، باید مسیر پر پیچ و خم و نه چندان راحتی را طی کنید. اما اگر قصد سفر به این دریاچه را دارید نگران نباشید زیرا با ثبت‌نام در تورهای گردشگری می‌توانید به مقصودتان برسید. برای سفر به این دریاچه باید دشت دریوک و قلهٔ لهراک را طی کنید. بنابراین از پوشیدن کفش‌های کوهنوردی و تجهیز وسایل گردشگری خود غافل نشوید.

روستای بلیران

اگر در آمل هستید، فقط با گشت‌وگذار در شهر، سرگرم نشوید! به دل جاده بزنید و به کشف دشت‌ها و روستاهای بسیار زیبای این شهر بپردازید. آمل روستاهای بسیار زیبایی دارد که با وقت‌گذرانی در آن می‌توانید آرامش عمیقی را تجربه کنید. روستای بلیران یکی از همین روستاهای بسیار زیباست. این روستا در فاصله ۱۵ کیلومتری جاده قدیم آمل به بابل و در انتهای جاده فیروزکلا قرار دارد. از جاذبه‌های این روستا می‌توان به طبیعت منحصر به فرد آن، رودخانه گرمارود، جنگل بلیران و چشمه بلیران که خواص درمانی بسیار زیادی دارد، اشاره کرد.

پارک جنگلی میرزا کوچک خان

اگر با خانواده به آمل سفر می‌کنید و خیال کمپینگ و کوهنوردی ندارید، بهتر است که کیلومتر ۱۸ جاده آمل به تهران توقف کنید. در پارک جنگلی میرزا کوچک خان اتراق کنید و به رفع خستگی بپردازید. در این پارک امکاناتی از جمله، رستوران، کافه، سرویس بهداشتی و ... وجود دارد. این پارک، مکان بسیار خوبی برای تفریح خانوادگی و رها شدن از شلوغی شهرها است. این پارک جنگلی ۴۴۰ هکتار وسعت دارد و اگر به قسمت شرقی این پارک بروید، رود هراز را می‌بینید. برای رفتن به این پارک کفش مناسب، زیرانداز و وسایل خوردن و آشامیدن را فراموش نکنید. البته از روشن کردن آتش و آشغال ریختن در این پارک زیبا خودداری کنید.

دشت آزو

اگر به گردش ستاره‌ها و دیدن ماه و ستاره در آسمان شب علاقه دارید، سفر به دشت آرزو را از دست ندهید. برای سفر به این دشت، باید ابتدا به روستای نوا بروید و از آنجا حدود ۴۵ دقیقه پیاده‌روی کنید. با اتراق در این روستا و این دشت می‌توانید به تماشای آسمان بی پایان بنشینید؛ زیرا این روستا و در کنارش دشت آزو یکی از ۵۰ رصدگاه برتر در ایران است. همچنین با سفر به این دشت، می‌توانید چشم‌انداز بسیار خوبی از قلهٔ زیبا و باعظمت دماوند داشته باشید. 

دره و دریاچهٔ سد لار

نزدیکترین منطقهٔ آمل برای تهرانی‌ها دره و دریاچهٔ سد لار است. برای سفر به این دریاچه لازم است که ماشین داشته باشید و یا به ثبت‌نام در تورهای گردشگری که به این منطقه می‌روند، بپردازید. در قدم به قدم این منطقه زیبایی‌های منحصر به فردی نهفته است. از دشت گل‌های شقایق تا رودخانه های بسیار زیبا که محل اتراق بسیاری از گردشگران است. این منطقه در ۸۰ کیلومتری شمال شرق تهران و ۱۰۰ کیلومتری شهر آمل در بخش لاریجان قرار دارد. با سفر به این دره و دریاچه می‌توانید دماوند را هر لحظه پیش چشم خود ببینید. بخشی از جادهٔ این منطقه آسفالت است و بخش اعظم آن، جادهٔ خاکی معمولی است که عبور از آن مشکلی برای خودروی سواری به وجود نخواهد آورد. در طول مسیر می‌توانید از برخی از بومی‌های منطقه ماهی بخرید. اما خودتان نمی‌توانید به صورت شخصی به صید قزل‌آلا بپردازید. زیرا این کار ممنوع بوده و فقط با مجوز محیط زیست امکان‌پذیر است.

آبشار شاهاندشت

اگر قصد سفر به بلندترین آبشار مازندران را دارید، آبشار شاهاندشت بلندترین است. البته بر خلاف مسیر دیگر آبشارها، برای سفر به این آبشار لازم نیست که پیاده‌روی زیاد و یا کوهپیمایی سختی را انجام دهید. این آبشار در ۹۶ کیلومتری تهران در جاده هراز و ۶۵ کیلومتری آمل است. ارتفاع این آبشار ۵۱ متر است. این آبشار از ۸ آبشار تشکیل شده و بهترین فصل سفر به آن تابستان است. درست همان زمانی که از گرمای شهر خود کلافه شده و هوس رفتن به جایی خنک را کرده‌اید، آبشار شاهاندشت بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

© Photo / divar.irآبشار
جاذبه‌های طبیعی و دیدنی آمل را بشناسید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.04.2021
آبشار

سخن آخر

ممکن است شما هم جزو آن دسته از افراد عاشق طبیعت شمال باشید. بدین ترتیب بهتر است به فکر خرید، رهن یا اجارهٔ خانه در آمل باشید. شما می توانید برای کاهش هزینه های سفر با مراجعه به دیوار املاک مسکونی، خانه و آپارتمان آمل قیمت خرید ویلا و رهن و اجاره در این منطقه را ببینید. و پیش از سفر کردن به این شهر زیبا محل سکونت خود را مشخص کنید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала