مزایا و معایب ثبت شرکت‌های تجاری در ایران

© REUTERS / Ruben Sprichمزایا و معایب ثبت شرکت‌های تجاری در ایران
مزایا و معایب ثبت شرکت‌های تجاری در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.03.2021
اشتراک
عده‌ای گمان می‌کنند الزام شرکت‌های تجاری به ثبت قانونی فقط برای گرفتن مالیات از آنهاست، در حالی که اعتبار قانونی حاصل از ثبت رسمی شرکت به مراتب سود بیشتری برای مجموعه‌های تجاری خواهد داشت.

امکان استفاده از بسیاری از حمایت‌های دولتی و تسهیلات بانکی فقط برای شرکت‌های ثبت‌شده امکان‌پذیر است. رشد کسب‌وکارها و توسعه آنها نیز در گرو ثبت قانونی است و تنها از این طریق می‌توان اعتماد سرمایه‌گذاران را برای مشارکت گسترده جلب کرد. در این مقاله به مهم‌ترین مزایا و معایب ثبت شرکت‌های تجاری در ایران می‌پردازیم.

مهم‌ترین مزایای ثبت شرکت‌های تجاری در ایران:

ثبت شرکت به فعالیت‌های تجاری اعتبار می‌دهد.

شرکت‌های تجاری ثبت‌شده دارای اعتبار قانونی هستند. آنها به مخاطبان خود اطمینان می‌دهند که تمام فعالیت‌های تجاری‌شان مجاز و تحت نظارت نهادهای قانونی است. در نتیجه، مخاطبان آنها می‌توانند با خیال آسوده با آنها همکاری کنند و مشتری کالاها یا خدمات آنها شوند. اعتماد سایر همکاران از جمله کارآفرینان، تولیدکنندگان، بازرگانان و تاجران نیز زمانی جلب می‌شود که شما به صورت رسمی به فعالیت بپردازید. لزوم ثبت شرکت را زمانی می‌توان شفاف‌تر مشاهده کرد که خود را در جایگاه طرف مقابل بگذاریم. کارهای مهم را به افرادی می‌توان سپرد که برای اجرای آنها تعهد داشته باشند و دارای اعتبار لازم برای جبران خسارت‌های احتمالی باشند. همچنین محصولات گوناگون را در شرایطی می‌توان خریداری کرد که سازنده آنها دارای مجوز و نام و نشان باشد.

شراکت قانونی افراد با ثبت شرکت میسر می‌شود.

هر گاه افرادی (دو نفر یا بیشتر) بخواهند به فعالیت تجاری بپردازند، شراکت آنها تنها با ثبت یک شرکت تجاری به رسمیت قانونی می‌رسد. هر قدر افراد در کار تیمی خوب باشند، باز هم اختلاف‌هایی به وجود می‌آید که حل کردن آنها بدون داشتن دستورالعمل‌هایی از پیش معین‌شده بسیار دشوار خواهد بود. اهمیت این موضوع هنگام تقسیم سود و انتقال مدیریت نیز بسیار محسوس است. همکاری‌های گسترده و جذب نیروهای متعدد تنها در سایۀ قانون‌مداری و شفافیت ممکن می‌شود. تمام مسائلی که امکان دارد طی سال‌ها پیش پای شرکا قرار بگیرند، مثل تقسیم کردن دارایی‌ها و پرداخت بدهی‌ها، همگی در اساسنامه و صورت‌جلسات شرکت‌های گوناگون مشخص شده‌اند و می‌توان در شرایط پیچیده به آنها مراجعه نمود.

ثبت قانونی شرکت برای عقد قراردادهای بزرگ الزامی است.

تمامی شرکت‌های تجاری در ایران دارای شناسه ملی و کد اقتصادی معتبر هستند که در کلیه قراردادهای آنها درج می‌شوند. مشتریان با استعلام این موارد می‌توانند پیش از بستن قرارداد، اعتبار آنها را بررسی کنند. یکی از مهم‌ترین مزایای ثبت شرکت امکان حضور در پروژه‌های بزرگ و عقد قراردادهای رسمی است. همچنین حضور در مناقصات و مزایدات داخلی و خارجی مشروط به ثبت قانونی شرکت است. سابقه کاری شرکت شما نیز که جزو شروط برخی از این رویدادها هستند در صورتی قابل قبول خواهد بود که کارهای شما در قالب کمپانی‌های تجاری انجام شده باشد. نکته بسیار مهم دیگری نیز وجود دارد که بیشتر در حوزه بازرگانی مطرح می‌شود. گرفتن نمایندگی یا تاسیس شعبه شرکت‌های خارجی فقط به مجموعه‌هایی تعلق می‌گیرد که به صورت رسمی در کشور به فعالیت می‌پردازند. در نتیجه، توسعه بین‌المللی کسب‌وکارها و درآمدهای ارزی نصیب کسانی خواهد شد که روند قانونی تاسیس شرکت را طی کرده باشند.

شرکت‌های ثبت‌شده می‌توانند اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کنند.

امکان جذب سرمایه‌گذار و تامین سرمایه برای شرکت‌های ثبت‌شده بسیار بیشتر از مجموعه‌های غیررسمی است. فراهم آوردن تمام سرمایه لازم برای آغاز و انجام پروژه‌ها همیشه در توانایی شرکای اصلی نیست. فرصت‌های زیادی وجود دارند که موفقیت در آنها به سرمایه‌گذاری بیشتری احتیاج دارد. شرکت‌های سهامی عام با پذیره‌نویسی، شرکت‌های سهامی خاص با وارد کردن سهامداران جدید و شرکت‌های با مسئولیت محدود با اضافه کردن تعداد شرکا می‌توانند سرمایه مجموعه خود را تا هر میزان که لازم می‌بینند افزایش دهند. ثبت قانونی کمپانی برای دریافت وام‌های بانکی نیز لازم است. انواع تسهیلاتی که برای کمپانی‌ها، موسسات غیرتجاری و تعاونی‌ها در نظر گرفته می‌شوند جزو بزرگ‌ترین مزایای ثبت شرکت‌های تجاری در سراسر دنیا هستند. بسیاری از حمایت‌های دولتی نیز از همین طریق به صاحبان کسب‌وکار ارائه می‌گردند.

مهم‌ترین معایب ثبت شرکت‌های تجاری در ایران:

با فراهم شدن امکان ثبت آنلاین در برخی موسسات ثبتی مجاز، طی کردن این پروسه قانونی بسیار راحت شده است و نیازی به مراجعه حضوری اشخاص نخواهد بود. در نتیجه یکی از معایب اصلی ثبت شرکت‌های تجاری در ایران از این طریق برطرف شده است. با این حال، همچنان مسائل دیگری وجود دارند که اشخاص را از ثبت قانونی شرکت بر حذر می‌دارند. این موارد عبارت‌اند از:

پس از ثبت شرکت، پر کردن دفاتر تجاری و پرداخت مالیات الزامی خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین معایب ثبت شرکت، ضرورت پرداخت مالیات است. البته سازمان امور مالیاتی کشور میزان آن را بر اساس سود سالیانه شرکت محاسبه می‌کند و در صورتی که شما فعالیت کمی داشته باشید نیازی به پرداخت مالیات سنگین ندارید و نباید به هیچ عنوان از این موضوع بترسید. از سوی دیگر، باید دانست که مالیات شرکت‌ها بر اساس اطلاعات مندرج در دفاتر تجاری آنها محاسبه می‌شود. بنابراین پر کردن دقیق این دفاتر توسط اشخاص یا حسابداران آنها ضروری است.

شرکت‌های ثبت‌شده ملزم به پرداخت به‌موقع حقوق و بیمه کارکنان خود هستند.

این موضوع بیشتر از این جهت برای برخی شرکت‌های تجاری مسئله‌ساز است که باید خود را با قانون کار و قوانین بیمه تامین اجتماعی تطبیق دهند. در واقع، حقوق و مزایای کارمندان باید مطابق با حداقل‌های قانونی پرداخت شود و تمام افراد باید بیمه شوند. باید یادآور شد که الزام به این قوانین به نفع خود کارفرمایان هم خواهد بود و آنها از این طریق می‌توانند قراردادهایی رسمی برای همکاری تنظیم نمایند که مورد حمایت قانون نیز باشد.

تعیین محل شرکت و تامین سرمایه اولیه پیش از تاسیس شرکت اجباری است.

هنگام ثبت شرکت باید اسناد مربوط به محل شرکت (سند مالکیت یا اجاره‌نامه) را ارائه داد. در نتیجه، پیش از اقدام برای ثبت شرکت باید مکان آن را به طور دقیق مشخص کرد. همچنین سرمایه اولیه باید در حسابی به نام شرکت ریخته شود و گواهی آن ضمیمه پرونده شود. فراهم آوردن این موارد نیز گاهی افراد را با دشواری‌هایی روبه‌رو می‌کند که البته برای راه‌اندازی یک شرکت تجاری معتبر کاملاً طبیعی و ضروری هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала