پرفروش ترین ماشین های خارجی در بازار ایران

© AP Photo / Lee Jin-man Kia Motors logo
  Kia Motors logo - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2021
اشتراک
با وجود ورود برندهای مختلف و متنوع به بازار ایران اما صدر خودروهای محبوب بدون تغییر مانده است. هر چند سهم خودروهای پرطرفدار کوچکتر هم شده است.

بدون هیچ رقیبی هیوندای رتبه ی نخست جدول محبوب ترین ها را در اختیار دارد. اما روند شرایط به نفع این برند نبوده و بین سال های 1392 تا 1395 با افت محسوسی روبرو شده است. دیگر شرکت این خودروساز، کیا نیز شرایط مشابهی دارد اما با کمی شیب تندتر. به گونه ای که KIA در مرز سهم بازار 16 تا 20 درصد حرکت می کند. 

کمی قبل تر این خودروی تویوتا بود که صدر بازار ایران را در اختیار داشت اما با توجه به محدودیت و قوانین واردات این جایگاه از دست رفت. امروزه تویوتا در مرز 11 درصد سهم بازار قرار گرفته است.

در میان 4 خودروساز صدرنشین، رنو شاهد بیشترین تغییر و تحولات بوده است. تا قبل از سال 1392 و خود 92، رنو از سهم بازار نزدیک به 2 درصد برخوردار بود اما با تغییر نگرش واردکنندگان خودرو در ایران واردات رنو، با افزایش چشمگیری مواجه شد و هم اکنون در رتبه ی سوم قرار دارد و سهم بازار این برند با افزایش بیش از 7 برابر نسبت به سال 92، به بالای پانزده درصد رسیده است. و شاید اگر مدل های مختلف این برند در سال های قبلتر به بازار می آمدند، رنو جایگاه دوم پرفروش ترین ها را به خود اختصاص داده بود و به راحتی برند کیا را مغلوب می کرد.

بررسی محبوب ترین خودروهای هیوندای در بازار 

اگر مدل های مختلف برند هیوندای را تقسیم بندی کنیم. بیشترین سهم بازار هیوندای به سانتافه تعلق خواهد گرفت. جایی که با واردات 9153 دستگاه به تنهایی سهم 43 درصدی از واردات کل این شرکت را از آن خود کرده بود. اما خب روند حکفرمایی این شاسی بلند محبوب بر بازار همینطور آسان پیش نرفت و با ورود شاسی بلندهای دیگر خودروسازهای مطرح سهم سانتافه از بازار کاهش یافت. هر چند که این کاهش چشمگیر نیست و سانتافه همچنان یکی از شاسی بلندهای محبوب بازار می باشد. 

در رتبه ی بعدی خودروی IX35 قرار دارد. این خودرو که با همان نام همیشگی توسان وارد بازار شد، ورود بسیار ضعیفی را تجربه کرد. آن هم به این دلیل که تمام طرفداران انتظار خودرویی با ظاهری جدید را داشتند اما متاسفانه با ورژن قبلی تفاوتی نداشت و همین موضوع باعث استقبال کم از آن شد تا جایی که نسل پیشین آن در سه ماهه نخست شاهد واردات تنها 122 دستگاه بود. 

حضور توسان در کلاس کراس اوورها باعث محبوبیت آن در بین خریداران شده است. و عرصه ی نسل جدید آن توانست دوباره نگاه ها را به خود معطوف کند تا جایی که واردات آن در سه ماهه تابستان ناگهان به حدود 1500 دستگاه رسید. تا این خودرو بتواند سهمی بیش از 26% از سبد محصولات هیوندای را به خود اختصاص دهد.

در رتبه ی بعدی سوناتا قرار دارد. این خودرو با روند کندی وارد ایران شد اما به مرور توانست جایگاه خود را بدست آورد. رقیب سوناتا، اپتیما می باشد. در عرصه ی خودروهای سدان اپتیما توانست گوی سبقت را از سوناتا برباید. و هیوندای سوناتا جایگاه دوم را کسب کند. که البته با وجود روند کندی که در ابتدای ورود به کشور شاهد آن بودیم از این جایگاه به دست آمده باید راضی باشد. در کنار آن با توجه به واردات خودروهای هیبریدی سوناتا پیش بینی می شود نمودار رشد واردات این مدل از هیوندای روند صعودی را طی کند. 

لازم به ذکر است با توجه به سیاست های دولت و کمبود ارز واردات خودرو ممنوع اعلام شد. در بودجه 1400 بخشی اعمال حقوق ورودی برای واردات خودرو بود که این شائبه پیش آمد که آزاد شدن واردات خودرو در برنامه های آینده دولت است. اما اعمال حقوق ورودی حدود 2000 میلیارد تومانی در بخش درآمدی دولت در لایحه بودجه به معنی آزادسازی واردات خودرو نیست و در خصوص آزادسازی واردات خودرو تصمیم جدیدی اتخاذ نشده و همچنان وارادات آن ممنوع است. در چنین شرایطی مقایسه بین افزایش و کاهش واردات خودرو دقیق و حرفه ای نیست اما با این حال می توان سیر صعودی و یا نزولی آن را در صورت برداشته شدن این محدودیت ها پیش بینی کرد.

بررسی محبوب ترین خودروهای کیا در بازار

تا زمانیکه اپتیما وارد بازار نشده بود برترین خودروهای کیا (KIA)معمولا کراس اوورها و شاسی بلندها مانند اسپورتیج و سورنتو بودند. اما در سال 95 شاهد اوج گیری خودروهای سدان در محصولات کیا هستیم. سهم 31 درصدی در سبد محصولات کیا با واردات 3917 دستگاه از مدل اپتیما باعث کسب مقام اول این خودرو در بین محصولات کیا شد. در رتبه های دوم و سوم این برند خودروساز سورنتو و سراتو قرار گرفته اند. شاسی بلند سورنتو عملکرد عالی داشت و مورد رضایت خریداران واقع شد اما نتوانست حریف قدرتمند خود یعنی سانتافه را شکست بدهد و در بازار خودروهای شاسی بلند رتبه دوم را به دست آورد.

در رتبه سوم خودروی سدان سراتو با واردات 2798 دستگاه، سهم 20% از سبد KIA را در اختیار دارد. این خودرو در اواخر سال در مدل های فیس لیفت روانه بازار شد که بر تعداد خریدارانش افزود. 

بررسی محبوب ترین خودروهای رنو در بازار 

در مدتی که از ورود رنو به بازار ایران می گذرد اصلی ترین سلاح آن رنو داستر بوده است. این کراس اوور چند ویژگی دارد که سبب موفقیت چشمگیر آن در بازار ایران شده است. قیمت مناسب، نشان رنو، توان فنی قابل قبول و البته سیستم متحرک 4 چرخ. با توجه به شرایط فروش مناسب رنو 3332 دستگاه از این خودرو وارد بازار ایران شد.

در رتبه ی دوم سبد محصولات رنو حضور یک کراس اوور دیگر به چشم می خورد. جایی که رنو کپچر با واردات 2504 دستگاه ایستاده است. در جایگاه رتبه ی سوم محبوب ترین خودروهای برند رنو در بازار ایران یک سدان قرار دارد تا پای سدان ها هم به لیست محصولات رنو باز شود. رنو فلوئنس نزدیک به 2358 دستگاه وارد ایران شد. تا بتواند سهمی 20 درصدی از محصولات رنو را از آن خود کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала