چگونه برای تحصیل در کانادا بورسیه تحصیلی بگیریم؟

© REUTERS / Chris Helgrenچگونه برای تحصیل در کانادا بورسیه تحصیلی بگیریم؟
چگونه برای تحصیل در کانادا بورسیه تحصیلی بگیریم؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2021
اشتراک
اگر شما هم جزو مشتاقان ادامه تحصیل در کانادا هستید و می خواهید با استفاده از بورسیه کانادا به صورت کم هزینه و یا رایگان، یک مقطع دانشگاهی را در این کشور بگذرانید، با مطالعه این پُست با مراحل بورسیه تحصیلی کانادا آشنا میشوید.

برای تحصیل در کانادا چه به فکر مهاجرت تحصیلی باشید و چه برای دریافت مدارک معتبر بین المللی اقدام میکنید، نیازمند دریافت نامه پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی کانادا هستید. پس در مرحله اول باید استان، شهر و دانشگاه مورد نظر خود را در کانادا انتخاب نموده و بر طبق رشته و مقطع تحصیلی از شرایط پذیرش دانشگاه باخبر شوید.

برای اطلاع از شرایط پذیرش، باید به وبسایت دانشگاه و بخش پذیرش مراجعه کرده و به تمامی اطلاعات مهم از جمله مدارک تحصیلی مورد نیاز، هزینه ادمیشن فی، شرط سنی و معدل، نمره زبان، زمان ارسال مدارک، شهریه دانشگاه و سایر جزئیات توجه کنید.

معمولاً فرآیند درخواست پذیرش تحصیلی کانادا نیازمند پرداخت هزینه ادمیشن فی 50 تا 100 دلاری برای ارزیابی پرونده تحصیلی شماست. در حالت کلی باید پیش از اقدام برای بورسیه تحصیلی کانادا، دارای نامه پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه کانادایی باشید، سپس برای مراحل بورسیه کانادا اقدام کنید.

اولین منبع مورد اطمینان و در دسترس شما برای اطلاع از انواع بورسیه تحصیلی کانادا وب سایت دانشگاه کانادایی است که برای نامه پذیرش از طریق آن اقدام کرده اید. اگر قصد تحصیل کم هزینه و رایگان در کانادا را داشته باشید، باید با توجه به رزومه و شرایط تحصیلی خود، فرم درخواست بورسیه کانادا را پر کرده و به همراه مدارک درخواستی، برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنید.

 بورسیه های کانادا چه دانشگاهی باشند، چه دولتی و یا از جانب یک موسسه خصوصی، در اغلب موارد براساس شایستگی به دانشجوی بین المللی ارائه می شوند؛ به این نوع از بورسیه های تحصیلی merit گفته می شود.

یعنی دانشجوی بین المللی باید به خوبی مهارت ها و توانایی های تحصیلی و پتانسیل های خود را به دانشگاه کانادایی اثبات کند.شما باید ببینید که دارای حداقل شرایط لازم برای شرکت در برنامه بورسیه تحصیلی کانادا هستید یا خیر.

این شرایط دائمی نیست و ممکن است در هر یک از دانشگاه ها و موسسات آموزشی کانادا متغیر باشد، اما در حالت کلی شامل چند اصل زیر می شود:

  • معدل بالای 16 دانشجو در آخرین مدرک تحصیلی (نظیر دیپلم و یا کارشناسی)
  • داشتن شرط سنی و گپ تحصیلی کم، حداکثر بین 25 تا 29 سال برای مقاطع کارشناسی و ارشد و تا 35 سال برای دکترا
  • داشتن برنامه و رزومه تحصیلی موجه دانشجو
  • انگیزه نامه مختصر دانشجو که توانایی قانع کردن کادر پذیرش تحصیلی و بورسیه کانادا را داشته باشد و به خوبی این موضوع را توضیح دهد که چرا شما بهترین گزینه برای اهدای بورسیه هستید
  • داشتن نمرات تحصیلی درخشان دانشجو خصوصاً برای دروس اصلی
  • داشتن حداقل نمره زبان آیلتس و تافل 6.5 تا 7
  • داشتن مهارت های بالای زبان برای ارتباط موثر با کادر پذیرش بورسیه کانادا و انجام مصاحبه موفق در مراحل نهایی اخذ بورسیه تحصیلی
  • از توصیه نامه اساتید برای مقاطع تکمیلی برخوردار باشید
  • ارائه نامه تمکن مالی و یا برخورداری از حمایت مالی والدین در حین تحصیل در کانادا؛ چون همه بورسیه های تحصیلی به صورت کامل و فول فاند نیستند و برای پوشش کامل هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی در کانادا طراحی نشده اند، از این رو داشتن موجودی حساب بانکی و بودجه تحصیلی متضمن موافقت با ویزای تحصیلی دانشجو است و نبود آن ریسک ریجکتی ویزا را بالا خواهد برد
  • برخورداری از نمونه کار، مقالات علمی و سوابق کاری مرتبط با رشته تحصیلی برای متقاضی بورسیه کانادا مزیت محسوب می شود
  • تعداد بورسیه های تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا در کانادا در مقایسه با کارشناسی بیشتر است، از این رو شانس کمتری برای درخواست بورسیه تحصیلی کارشناسی کانادا وجود دارد
  • نامه پذیرش دانشگاهی دارای اعتبار 3 تا 6 ماهه بوده و به دانشجو این امکان را می دهد تا در این فرصت برای یکی از انواع بورسیه تحصیلی کانادا و همچنین ویزای تحصیلی این کشور اقدام کند. تاخیر در ارسال فرم درخواست و مدارک تحصیلی مورد نیاز بورسیه کانادا، موجب عدم موفقیت شما شده و تمام برنامه ریزی های شما را به هم می ریزد

تنها در صورت موفقیت در اخذ بورسیه تحصیلی فول فاند کانادا، این اجازه را دارید تا بدون نامه تمکن مالی و موجودی حساب بانکی برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید. بورسیه تحصیلی فول فاند شامل پوشش کامل شهریه برای دوره تحصیلی دانشجو، اقامتگاه دانشجویی، هزینه های زندگی و حتی رفت و برگشت محدود به کشور مبدا دانشجو می شود.

اما برخی از بورسیه ها تنها بخشی از هزینه های دانشجو را پوشش داده و نیازمند داشتن بودجه شخصی برای ادامه تحصیل و زندگی در کانادا هستند.

برخی از بورسیه های تحصیلی مقطع دکترا و فوق دکترا در کانادا مشمول پرداخت حقوق نیز شده و همانند یک کار تمام وقت، موجب کسب درآمد ارزی برای دانشجوی بین المللی می گردند.

به استثنای شرایط تحصیلی و مهارت زبان، میزان موفقیت دانشجو در اخذ بورسیه تحصیلی کانادا به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. اگر برای بورسیه تحصیلی رشته های تخصصی پزشکی، دندانپزشکی و یا داروسازی کانادا درخواست دهید، به دلیل هزینه بالای این رشته ها و تعداد بسیار کم بورسیه های اختصاص یافته در کانادا، شرایط برای شما بسیار سخت شده و به دلیل وجود رقیبان زیاد، شانس بسیار کمی برای موفقیت در اخذ بورسیه کانادا خواهید داشت.

همچنین باید به دانشگاه مورد نظر خود در کانادا نیز توجه کنید، برای مثال رنکینگ دانشگاه تورنتو در داخل کانادا رتبه یک و در سراسر دنیا جزو 30 دانشگاه برتر است. از این رو باید پذیرای این واقعیت باشید که این دانشگاه به دلیل اعتبار و رتبه بالای خود، شرایط پذیرش تحصیلی سخت و شرایط بورسیه سخت تر و بسیار رقابتی برای دانشجویان بین المللی دارد. بر همین اساس بهتر است به تناسب شرایط تحصیلی و توانایی های خود، به سراغ بورسیه های دانشگاهی کانادا بروید و بدون تحقیق و ارزیابی کامل، قدم در این راه پرپیچ و خم نگذارید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала