چرا به صفحه اول گوگل نمیرسیم؟

CC0 / Pixabay/Simon / چرا به صفحه اول گوگل نمیرسیم؟
چرا به صفحه اول گوگل نمیرسیم؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2021
اشتراک
هم نوع خواری یا Cannibalization به معنای سئو شدن دو یا چند صفحه سایت برای یک کلمه کلیدی یکسان یا چند کلمه کلیدی بسیار مشابه است.

کنیبالیزیشن باعث می‌شود گوگل سردرگم شده و تشخیص ندهد کدام صفحه برای عبارت جستجو شده مناسب‌تر است. بنابراین، هر دو صفحه را در قسمت نتایج به کاربر نشان می‌دهد تا خود وی در این مورد تصمیم بگیرد.

متاسفانه کاربران نمی‌توانند تفاوت این صفحات را تشخیص دهند و به صورت تصادفی روی یکی از آن‌ها کلیک می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود صفحات سایت فرصت رتبه‌گیری را از یکدیگر ‌بگیرند. به عبارت دیگر، چند صفحه با یک کلمه کلیدی در گوگل نمایش داده می‌شوند که هر کدام از آن‌ها به تنهایی شانس کمتری برای کلیک و کسب جایگاه بهتر دارد.

چرا رفع کنیبالیزیشن مهم است؟

هم نوع خواری به دلایل زیر به سئو سایت آسیب می‌زند:

  • صفحه پیشنهادی در نتایج جستجو تغییر می‌کند.

اگر چند صفحه سایت برای یک کلمه کلیدی بهینه شده باشند، گوگل هر بار یکی از آن‌ها را به عنوان نتیجه جستجو نشان می‌دهد. چون این موتور جستجو نمی‌تواند تشخیص دهد کدام صفحه باید برای آن کلمه کلیدی جایگاه بگیرد. در نتیجه هر بار یکی از صفحات در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. این موضوع باعث می‌شود صفحه مورد نظر شما برای آن کلمه کلیدی کمتر دیده شده و کاربر کمتری جذب کند.

  • رتبه و جایگاه صفحات در نتایج جستجو تغییر می‌کند.

هنگامی که صفحه هدف تغییر کند، سبب می‌شود که جایگاه نیز دچار تغییر شود. بنابراین جایگاه رتبه در عبارت هدف به صورت مداوم تغییر می‌کند و شما شاهد تغییرات ناگهانی در رتبه سایت در یک عبارت خاص خواهید بود.

  • هدف‌گذاری با مشکل روبرو می‌شود.

وقتی دو صفحه برای یک کلمه کلیدی جایگاه دارند نمی‌توانیم بین آن‌ها دست به انتخاب بزنیم. چون مشخص نیست کدام صفحه برای کاربر مناسب‌تر است و باید جایگاه بالاتری داشته باشد. به عبارت دیگر، هر دو صفحه معتبر هستند اما هیچ کدام به اندازه کافی برای کسب جایگاه قوی نیستند.

امکان جایگاه گرفتن یک صفحه اشتباه وجود دارد.
هم نوع خواری باعث می‌شود به جای صفحه مورد نظر شما یک صفحه اشتباه در نتایج گوگل نمایش داده شود. این مشکل زمانی مشاهده می‌شود که صفحه یک محصول و صفحه دسته‌بندی به جای یکدیگر در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند.

چه روش‌هایی برای تشخیص کنیبالیزیشن وجود دارد؟

اگر سایتی تعداد صفحات زیاد باشد تشخیص صفحاتی که با هم در حال رقابت هستند، دشوار است. با این حال، روش‌های زیر می‌توانند به تشخیص کنیبالیزیشن کمک کنند:

  • استفاده از گوگل سرچ کنسول

این ابزار به بررسی سئو سایت و همچنین تشخیص هم نوع خواری کمک می‌کند. برای استفاده از گوگل سرچ کنسول از منو سمت چپ Performance را انتخاب کنید. بدین ترتیب قادر خواهید بود لیست مفاهیم کلیدی که سایت از طریق آن‌ها ایمپرشن و کلیک دریافت کرده را مشاهده کنید.

روی یکی از Queryها کلیک کرده و تب Pages را انتخاب کنید. با این کار صفحاتی که برای آن کلمه کلیدی رتبه گرفته‌اند و آمار کلیک و ایمپرشن در اختیار شما قرار می‌گیرد.

صفحاتی که برای یک کلمه کلیدی خاص آمار نزدیک به هم دارند را مشخص و از نظر کنیبالیزیشن بررسی کنید.

  • تکنیک Site

یک روش ساده برای تشخیص کنیبالیزیشن استفاده از عملگر Site است. در این روش کلمه کلیدی مورد نظر خود را در نوار جستجو گوگل به صورت زیر تایپ کنید:

 Site:example.com کلمه کلیدی

با این کار می‌توانید صفحاتی از سایت خود را که از نظر موضوع به یک دیگر شباهت دارند را بیابید و اقدامات لازم را برای رفع آن، جهت افزایش بازدید سایت خود روی صفحه ای خاص در یک عبارت هدف انجام دهید.

چگونه مشکل کنیبالیزیشن را حل کنید؟

بعد از پیدا کردن صفحات در حال رقابت باید به سراغ حل این مشکل بروید. اگرچه راه حل مشخصی برای حل هم نوع خواری وجود ندارد اما روش‌های زیر می‌توانند مفید باشند:

  • با استفاده از ریدایرکت 301 صفحات را حذف و ریدایرکت کنید.

هنگامی که دو صفحه سایت با محتوای یکسان در حال هم‌ نوع خواری هستند باید یکی از آن‌ها را انتخاب و دیگری را حذف کنید. برای این کار با توجه به لینک‌های دریافتی، ترافیک ورودی و جایگاه صفحه در نتایج گوگل بهترین صفحه را مشخص کنید. سپس سایر صفحات را حذف کرده و به کمک ریدایرکت 301 اعتبار آن‌ها را به صفحه باقیمانده انتقال دهید.

در هنگام استفاده از این روش باید به دو نکته زیر توجه کنید:

  1. لینک‌های ورودی به صفحات حذف شده را بروزرسانی کنید تا سایت با مشکل لینک‌های شکسته مواجه نشود.
  2. قبل از حذف صفحات، متن، تصاویر و ویدئوهای باارزش آن‌ها را شناسایی کرده و به صفحه هدف منتقل کنید. این کار کمک می‌کند که یک صفحه هدف قدرتمند داشته باشید که محتوای جامعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
  • لینک‌سازی داخلی و خارجی را مورد بازبینی قرار دهید.

در لینک‌سازی داخلی، لینک‌ها باید با انکر تکست‌های متنوع به صفحات مورد نظر شما لینک شده باشند. چون استفاده از یک انکر تکست یکسان برای لینک دادن به صفحات مختلف سایت تاثیر منفی بر رتبه‌بندی دارد. در این موارد بازنگری در لینک‌های داخلی به حل مشکل کنیبالیزیشن کمک می‌کند. معمولاً از این روش بعد از حذف صفحات و ریدایرکت آن‌ها استفاده می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала