پیغام بسیار مهم سپاه پاسداران به سنتکام

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / پیغام بسیار مهم سپاه پاسداران به سنتکام
پیغام بسیار مهم سپاه پاسداران به سنتکام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رزمایش سپاه ایران در آستانه پایان رسمی دوران ریاست جمهوری ترامپ و تهدید حمله احتمالی چه پیامی دارد؟

اسپوتنیک - کمتر از 48 ساعت به پایان عمر سیاسی رئیس جمهوری فعلی ترامپ مانده اما رزمایش های نیروهای مسلح ایران همچنین با حدت و شدت تمام ادامه دارد، امری که نشان می‌دهد از نظر نیروهای مسلح ایران، هنوز خطر رفع نشده.

اما نکته بسیار مهم در این رزمایش‌ها این است که ایرانی‌ها تلاش کردند رزمایش‌ها را با پیغام‌های ارزشمندی همراه کنند، پیغام‌هایی که نظامیان طرف مقابل به خوبی هم دریافت کنند هم متوجه شوند.

مثلا اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تونل‌های زیر زمینی خود در چندصد متری زیر زمین را نمایش دهند، این پیغام را دارد که اگر حتی آمریکایی‌ها و متحدینشان با قویترین تسلیحات خود بخواهند به ایران حمله کنند باز هم نخواهند توانست قدرت بازدارندگی ایران را از بین ببرند و ایرانی ها شاید اولین ضربه را متحمل شوند اما توانمندی آن را دارند که پاسخی باورنکردنی به دشمن بدهند.

ایران: آزمایش موشک بالستیک - اسپوتنیک ایران
ایران: آزمایش موشک بالستیک

طبق تحلیل کارشناسان متخصص وقتی ارتش جمهوری اسلامی ایران حدود یکهزار پهپاد را در مانور خود همزمان به پرواز در می آورد یعنی ایرانی ها توانسته اند به فناوری الکترونیکی بسیار پیشرفته ای دست یابند که فوق العاده پیچیده است و طی آن بیش از یکهزار پهپاد که توسط چند هزار نفر از جاهای مختلف کشور هدایت می شوند به پرواز در آمده اند و بدون تداخل سیگنال های الکترونیکی می توانند به اهداف خود حمله کنند.

مخصوصا که این پهپادها از سیگنال های معمولی مخابراتی استفاده نمی کنند تا مثلا فرض کنیم که از شبکه مخابرات کشور بهره برده اند، بلکه سیگنال های خاص خود را دارند که جدا از شبکه مخابرات کشور است.

برای اینکه برخی متوجه ماجرا شوند، اسرائیل که مدعی دارا بودن فناوری های پیشرفته است و امروزه یکی از بزرگترین منابع درآمد اش همان تولیدات الکترونیکی و پهباد ها می باشد در هیچ مانور و یا حتی جنگی نتوانسته بیشتر از ده دوازده پهپاد را همزمان به میدان بیاورد و در جنگ قره‌ باغ نهایت توانمندی سیستم های الکترونیکی هدایت پهپادهای اسرائیلی در آذربایجان شش پهپاد در آن واحد بود.

قابل انکار نیست که دشمنان ایران از برتری نیروی هوایی بالاتری نسبت به ایرانی ها برخوردار می باشد اما این رزمایش ها نشان داد که ایرانی ها موفق شدند با تسلیحاتی که در اختیار دارند این برتری را خنثی کنند و نوعی توازن استراتژیک نظامی ایجاد کنند.

برخورداری از نیروی هوایی به این دلیل می باشد که ارتشی بتواند بمب و یا موشک های خود را توسط این هواپیماها به مقصد برساند و یا اینکه زمان پیشروی نیروی زمینی پوشش هوایی برای آن ارتش ایجاد کند.

مانور بزرگ پهپادی ایران  - اسپوتنیک ایران
مانور بزرگ پهپادی ایران

به عنوان مثال حال شاید ایران هواپیماهایی که معادل اف 35 باشد در اختیار نداشته باشد اما توانمندی آن را دارد که قدرت آتش معادل چند برابر همان اف 35 ایجاد کند.

به زبان ساده، هواپیمایی مانند اف 35 به صورت متوسط (به استناد اطلاعات ویکیپیدیا درباره این هواپیما) می تواند حدود 15000 پوند مهمات معادل 6800 کیلو را حمل کند و به مقصد برساند، خوب ایرانی ها هم می توانند با موشک های خود معادل همین حجم آتش را به راحتی ایجاد کنند.

به هر حال آن هواپیما می خواهد مهمات را به اهداف برساند و موشک های ایرانی همان کار را انجام می دهند.

همچنین در صورتی که آن هواپیما بخواهد وارد نبرد هوا به زمین جهت پوشش نیروی زمینی گردد قطعا هواپیماهای بدون سرنشین ایران هم می توانند همان کار را شاید راحت تر انجام دهند.

البته نمی خواهم ماجرا را بسیار ساده انگارانه جلوه دهم و قبول دارم که خوب داشتن یک هواپیمای جنگنده برای نیروی هوایی مزیت به حساب می آید و قطعا ایران نیاز دارد نیروی هوایی خود را تقویت کند اما به هر حال ایرانی ها موفق شده اند ذیل شدید ترین تحریم های بین المللی و تاریخ بشریت وبا همین نداری هم که شده به نوعی توازن قدرت ایجاد کنند، توازن قدرتی که شاید برای هیچ کس قابل باور نبود.

حد اقل اینقدر این توان بازدارندگی برای دشمنان خطرناک است که آنها به در و دیوار می زنند تا ایران تولید موشک های خود مخصوصا موشک های بالستیک اش را متوقف کند.

شاید بتوان گفت پیغام اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سنتکام هم همان موشک بالستیکی بود که چند روز پیش با فاصله ای کم نزدیک ناو هواپیمابر نیمیتس به هدف اصابت کرد.

می توان گفت این یک پیغام بسیار مهم بود که به آمریکا و متحدین اش ارسال شد واحتمالا ایرانی ها عمدا هدف را نزدیک به این ناو انتخاب کردند تا آمریکایی ها توانمندی موشکی ایران را به عینه مشاهده کنند.

همه کارشناسان نظامی می دانند که هدف قرار دادن یک هدف در فاصله 100 مایلی ناو در حالی که هدف 1800 کیلومتر با لانچر موشک فاصله دارد یعنی چه، کافی است لانچر چند درجه اینور یا آنور تنظیم شود تا به جای هدف به ناو بخورد.

رسانه‌ها: موشک ایران در 100 مایلی ناو آمریکایی سقوط کرد - اسپوتنیک ایران
رسانه‌ها: موشک ایران در 100 مایلی ناو آمریکایی سقوط کرد

مدت ها است که رسانه های آمریکایی روی این ناو هواپیمابر مانور می دهند و زمانی اعلام می کنند که برای مهار ایران وارد خلیج فارس شده وبعد اعلام می کنند که برای کاهش تنش خارج شده و به یکباره اعلام می کنند آقای ترامپ دستور داده این ناو به خلیج فارس برگردد.

بعید به نظر می آید که نیروهای مسلح ایران تحرکات این ناو را رصد نکرده باشند و لحظه به لحظه تحرکات این ناو و بقیه ناوها و نیروهای مسلح آمریکایی و متحدین آمریکا در منطقه را زیر نظر نداشته باشند و ندانسته اند که این ناو در محدوده صد مایلی هدفشان قرار دارد.

قطعا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف قرار دادن یک هدف نزدیک ناو نیمیتز که حدود 1800 کیلومتر از ایران دورتر بود خواستند این پیغام را به آمریکایی ها بدهند که حتی اگر ناو شما دو هزار کیلومتر دورتر هم باشد، اگر بخواهد تهدیدی برای ایران تلقی شود به راحتی هدف موشک های ایرانی قرار خواهد گرفت و نباید تصور کنید چون این ناو دور است دیگر در امان می باشد.

البته این پیغام فقط برای آمریکایی ها نبوده بلکه برای دیگر متحدین آمریکا نیز بوده.

متخصصین نظامی به خوبی می دانند منهدم کردن یک هدف با فاصله 1800 کیلومتری و آن هم در وسط دریا چه معنایی دارد.

یعنی دقت این موشک آنقدر باید زیاد باشد که حتی چند متر هم خطا نرود وگرنه درون آب می افتد و هدف آسیب نمی بیند.

این یعنی ایرانی ها می توانند هر نقطه ای در اسرائیل و یا دریای سرخ و یا دریای مدیترانه و یا دریای عمان و یا ... را درون دریا هدف قرار دهند، اهداف زمینی و هوایی بماند.

به نظر می آید این پیغام سپاه پاسداران اینبار برای کل سنتکام که عربهای متحد آمریکا و اسرائیل هم امروزه جزو آن شده می باشد نه فقط برای آمریکایی ها.

 پیغام سپاه پاسداران به سنتکام بسیار واضح است، ماجراجویی به نفعتان نخواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала