قوی‌ترین پردازنده محاسبات عصبی جهان برای هوش مصنوعی

© Fotolia / Showcakeقوی‌ترین پردازنده محاسبات عصبی جهان برای هوش مصنوعی
قوی‌ترین پردازنده محاسبات عصبی جهان برای هوش مصنوعی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عملکرد پردازنده نورومورفیک جهان برای هوش مصنوعی سریع‌تر از ۱۰ تریلیون عملیات در ثانیه است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از « interestingengineering»، محققان دانشگاه «سوئینبرن» از سریع‌ترین و قوی‌ترین پردازنده محاسبات عصبی جهان برای هوش مصنوعی رونمایی کردند که عملکرد آن سریع‌تر از ۱۰ تریلیون عملیات در ثانیه است.

پردازنده نورومورفیک(محاسبات عصبی) نوری جدید می‌تواند بیش از ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر از پردازنده‌های کنونی کار کند. قدرت پردازش این پردازشگر هوش مصنوعی سریع‌تر از ۱۰ تریلیون عملیات در ثانیه است.

​مهندسی نورومورفیک مبحثی میان رشته‌ای است که از  زیست شناسی، فیزیک، ریاضیات، علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک ایده می‌گیرد تا سیستم‌های عصبی مصنوعی مانند سیستم‌های بینایی، سیستم‌های سر-چشم، پردازنده‌های شنوایی و ربات‌های خودمختار را طراحی کند که معماری فیزیکی و اصول طراحی آن مبتنی بر اصول سیستم عصبی بیولوژیکی است.

جنبه اصلی مهندسی نورومورفیک درک چگونگی مورفولوژی نورون‌های ویژه، مدارها، برنامه‌ها و معماری‌های همه جانبه محاسبات مدنظر را ایجاد می‌کند، بر نحوه ارائه اطلاعات و بر استحکام در برابر آسیب‌ها تأثیر می‌گذارد، یادگیری و توسعه را ترکیب می‌کند و سازگاری با تغییرات محلی (انعطاف‌پذیری) و تغییر تکاملی را آسان می‌کند.

​مهندسی نورومورفیک(neuromorphic)  یا به اختصار نورومورفیک که «محاسبات عصبی» نیز نامیده می‌شود، مفهومی است که در اواخر دهه ۱۹۸۰ توسط «کارور مید» (Carver Mead)  توسعه یافته و به معنی استفاده از سیستم‌های مجتمع سازی در مقیاس بسیار بزرگ(VLSI) حاوی مدارهای آنالوگ الکترونیکی، برای تقلید(شبیه‌سازی) معماری عصبی و بیولوژیکی موجود در سیستم عصبی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала