نام نابغه ایرانی ریاضی جهان بر روی خیابانی در کشور فرانسه +عکس، ویدئو

© Photo / Stanford Universityهمسر مریم میرزاخانی مسلمان است
همسر مریم میرزاخانی مسلمان است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نامگذاری خیابانی در شهر مون پلیه فرانسه به نام مریم میرزاخانی!

به گزارش اسپوتنیک، نام مریم میرزاخانی نابغه ایرانی ریاضی که برنده جایزه فیلدز و استاد دانشگاه استنفورد نیز بوده است، بر تابلوی یکی از خیابان‌های شهر مون‌پُلیه فرانسه قرار گرفته است. گفته شده است که فرانسه دومین کشور دنیا است که خیابانی به نام زنده یاد مریم میرزاخانی دارد. پیش از این یکی از پیاده روهای منتهی به دانشکده ریاضی شهر برلین آلمان، به همت شماری از دانشجویان ایرانی در این شهر به نام مریم میرزاخانی شده است.

در ایران نیز چندی پیش درخواست نامگذاری خیابانی به نام این مرحوم مطرح شد اما با مخالفت خانواده او روبرو گشت و به دلیل مخالفت خانواده دانشمند نابغه ایرانی، هیچ خیابانی در تهران به نام مریم میرزاخانی، نامگذاری نشد، اما کشورهای آلمان و فرانسه زودتر دست به کار شدند.

جالب است بدانید که در صورتجلسه انجمن شهری مون‌پلیه آمده است که این نامگذاری به پیشنهاد اعضای انجمن بوده و خیابان‌های همجوار خیابان میرزاخانی نیز به نام مشاهیردیگری مانند ژاک دریدا، فیلسوف فرانسوی، استیو جابز، مخترع و کارآفرین آمریکایی و الکساندر گروتندیک، ریاضیدان فرانسوی اختصاص داده شده است.

View this post on Instagram

A post shared by mohajerat (@mohajerat.iran1)

گفته شده است که محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون نام‌گذاری شورای شهر تهران در مورد نام‌گذاری خیابانی به نام مرحوم مریم میرزاخانی عنوان کرده است که عدم نام‌گذاری خیابانی به نام این دانشمند ریاضی به خواست خانواده آن مرحوم بوده است. در زمانی پس از فوت مریم میرزاخانی با پدر مرحوم صحبت کردیم تا خیابانی را به اسم ایشان نام‌گذاری کنیم. اما پدر ایشان مخالفت صریح کرده و رضایتی در این خصوص نداشت؛ گویا خانم میرزاخانی نیز در زمان حیات‌شان علاقه‌ای به چنین مسأله‌ای نداشت. در نهایت به دلیل مخالفت پدر ایشان، این تصمیم اجرایی نشد.

رئیس کمیسیون نام‌گذاری شورای شهر تهران، همچنین عنوان کرد که آقای میرزاخانی در واکنش به احتمال نام‌گذاری خیابانی به اسم مریم میرزاخانی گفته بود که قدرت شما زیاد است اگر بخواهید این کار را انجام می‌دهید. اما خانواده ما با این کار موافق نیست و مخالفت خود را نشان خواهیم داد به همین دلیل شورا هم منصرف شد.

بسیاری از کابران معتقدند که فرانسه کار زیبایی انجام داده است چرا که خدمات میرزاخانی به جهان در یاد همگان می ماند. برای عده ای از کاربران نیز این سئوال مطرح شده است که چرا خانواده میرزاخانی در ایران برای نامگذاری خیابانی به اسم او مخالفت کرده اما در کشورهای فرانسه و آلمان موافقت نمودند.

کاربران بسیاری نیز با اشاره به حواشی مربوط به نامگذاری خیابانی به نام استاد محمدرضا شجریان، این نوع نامگذاری‌ها در سایر کشورها را یادآوری کرده و آن را تحسین کردند. آنها با کنایه عنوان کردند که اگر پدر شهید ناراحت نمی شوند، در فرانسه برای قدردانی از خدمات نابغه ایرانی اینکار را انجام دادند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала